Sunday, January 29, 2017

Edukace v GHMP v r. 2016 - činnost edukačního oddělení
































Edukace v GHMP v r. 2016 - činnost edukačního oddělení
(údaje do výroční zprávy GHMP za r. 2016)

V roce 2016 se konalo v GHMP celkem cca 969 edukačních aktivit a doprovodných akcí. Z toho proběhlo cca 845 edukačních aktivit (interaktivní prohlídky pro školy, workshopy, vzdělávací cykly, odborné komentáře, procházky atd.) a cca 124 ostatních doprovodných akcí (kurátorské a autorské prohlídky, přednášky, performance atd., organizačně zajišťované oddělením PR a marketingu). Edukační aktivity byly koncipovány, organizovány a realizovány interními edukátorkami i externími spolupracovníky.

V roce 2016 byl z kompletní nabídky všech doprovodných programů a vzdělávacích aktivit největší zájem o interaktivní prohlídky pro školy. Z krátkodobých výstav byly školami nejvíce navštěvovány následující: Květa Pacovská: Maximum Contrast, Jiří Příhoda: Sochy, Jaroslav Horejc (1886-1983) Mistr českého art deca, Andreas Groll (1812-1872) Neznámý fotograf, Jan Merta: Lukáš Jasanský a Martin Polák uvádějí Jana Mertu a Fotograf hvězd: Sam Shaw. Zájem ze strany škol byl i o výstavu Neklidná figura – Exprese v českém sochařství kolem 1880-1914, avšak trvání výstavy částečně v době letních prázdnin bylo příčinou poklesu počtu prohlídek pro školy. Nižší návštěvnost byla zaznamenána u výstavy kanadského režiséra Davida Cronenberga: Evolution, která byla přístupná až od 16 ti let, a proto ze strany škol málo navštěvovaná.
Pokud jde o dlouhodobé výstavy a stálé expozice, nejvíce prohlídek bylo realizováno v rámci Slovanské epopeje, o kterou byl zejména v druhém pololetí zvýšený zájem (nejen ze strany škol z celé ČR, ale i ze zahraničí - školní skupiny z USA, Japonska atd.). Velká návštěvnost školních skupin byla již tradičně také v Trojském zámku, Colloredo-Mansfeldském paláci a Bílkově vile. V porovnání s rokem 2015 došlo celkově k nárůstu nejen počtu prohlídek pro školy, ale i výtvarných dílen a workshopů. Byly zavedeny nové formáty programů: Příběhy soch a sousoší – cyklus přednášek o veřejné plastice ve správě GHMP, výtvarné workshopy pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené.
Bylo zrealizováno celkem cca 845 edukačních aktivit – workshopů, výtvarných dílen,  interaktivních prohlídek atd., z toho proběhlo: přes 640 interaktivních prohlídek výstav pro všechny typy škol (MŠ, ZŠ, SŠ, gymnázia, ZUŠ, SŠ, SOŠ, VOŠ i VŠ) – často spojených s následnou výtvarnou reakcí, 40 šestihodinových středečních výtvarných kroužků pro všechny věkové kategorie, 41 tematických pětihodinových sobotních výtvarných akcí pro veřejnost v rámci cyklu „Sobotní výtvarné workshopy“, 32 odpoledních nedělních výtvarných dílen pro dospělé a seniory, 8 workshopů pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené, 1 celodenní výtvarný workshop v rámci Mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu, 1 celodenní výtvarný workshop v rámci Trojského vinobraní, 1 speciální výtvarný workshop pro děti z Ukrajiny, které ztratily své rodiče v rusko-ukrajinském konfliktu ve spolupráci s „Ukrajinsko-Evropskou Perspektivou“, 7 celodenních letních výtvarných workshopů v rámci tzv. „Tvořivého týdne“, 2 celodenní výtvarné workshopy během „Víkendu otevřených zahrad“, 2 pětihodinové workshopy s umělcem (s Dominikem Gajarským a Janem Mertou). Dále 26 přednášek cyklu „Příběhy soch a sousoší I. a II.“, 15 komentovaných procházek s Pavlem Karousem „Vetřelci a volavky s GHMP“, 10 odborných komentářů k pomníku Jana Palacha na Alšově nábřeží a 2 procházky po historických plynových kandelábrech pouličního osvětlení „Od kandelábru ke kandelábru“
Navíc do GHMP intenzivně proudí školy také individuálně, tzn. bez konkrétní rezervace a objednání, takže kompletní počet návštěv škol byl opět i v roce 2016 reálně ještě mnohem vyšší.
Kromě lektorských prohlídek, které se konají ve stanovených termínech, byly realizovány i prohlídky na objednávku pro jakékoliv skupiny všech věkových kategorií – včetně seniorů a znevýhodněných. Často si lektorské prohlídky objednávají v cizích jazycích i skupiny zahraničních návštěvníků.

Skupiny znevýhodněných a handicapovaných

Edukační oddělení má vybudované pozitivní přátelské vazby s celou řadou institucí, škol a zařízení pro lidi s handicapem, například: děti z dětských domovů, návštěvníci s mentálním postižením, návštěvníci s tělesným postižením, návštěvníci se smyslovým postižením (nevidomí návštěvníci), návštěvníci s duševními poruchami (Bona o.p.s.), děti ze sociálně slabších rodin, děti z konfliktních oblastí (Ukrajinsko-evropská perspektiva). Externí výtvarná pedagožka, specialistka na znevýhodněné s aprobací výtvarná výchova a speciální pedagogika se zaměřuje především na výtvarné akce pro návštěvníky s mentálním postižením a workshopy pro děti a rodiče na mateřské dovolené. V září až prosinci 2016 se zúčastnilo edukační oddělení pracovní skupiny KEP RG ČR projektu na téma Práce s návštěvníky se specifickými potřebami v muzeích umění, vedoucí pracovní skupiny byla PhDr. Alexandra Brabcová. V roce 2016 bylo uskutečněno 19 výtvarných akcí. Kromě řady mateřských, základních a středních speciálních škol GHMP navštěvuje řada organizací pro znevýhodněné: Domov svaté Rodiny, Domov pro dospělé osoby s mentálním postižením, Sdružení pro dospělé s mentálním postižením SDRUK, Dětské centrum Paprsek, Středisko komplexní péče o děti a mládež s postižením, Diakonie ČCE - středisko Ratolest, Dětský domov Žatec, Nízkoprahové centrum pro děti a mládež Neratovice, Dům tří přání n. o. Počet organizací, se kterými GHMP pravidelně a systematicky spolupracuje v této oblasti je 19. Na konci roku 2016 proběhla spolupráce edukačního oddělení s Českými centry, která uspořádala výstavu Hapestetika IV. K této výstavě realizovalo edukační oddělení GHMP sérii čtyř komentovaných prohlídek pro nevidomé i vidoucí návštěvníky. Odborným konzultantem pro tuto akci byl Tyfloservis o.p.s.. Touto spoluprací jsme zahájili také přípravy projektu Týdnu haptických edukačních aktivit v GHMP pro rok 2017, na který jsme získali grant od Státního fondu kultury ČR.

Senioři

Během roku 2016 byly nadále rozvíjeny a navýšeny výtvarné workshopy pro dospělé a seniory jako reakce na neustále se zvyšující zájem. Kromě již zavedených akcí (přednášky, prohlídky, koncerty atd.) mohli zájemci navštěvovat cyklus pravidelných výtvarných dílen koncipovaných přímo pro tuto věkovou kategorii. Výtvarný ateliér pro dospělé a seniory pod vedením odborné externí lektorky (výtvarné pedagožky a specialistky pro tuto oblast) se konal celkem 32x, což reflektuje nárůst o polovinu oproti předchozímu roku. Program je vždy adekvátně přizpůsoben této věkové kategorii, která vítá trpělivější a koncentrovanější přístup i práci v menších skupinkách s komorní atmosférou. Témata jsou pestrá - jde o širokou škálu od klasických výtvarných technik z oblasti kresby, malby, fotografie, grafiky přes prostorové realizace a nová média až po experimentální tvorbu. Cyklus je zaměřen na zprostředkování výstav GHMP a jejich tvůrčí reflexi. Senioři mají možnost navštívit výstavu se zvýhodněným vstupným a poté se zúčastnit následující interaktivní dílny. Nedělní odpolední tříhodinové workshopy probíhaly cca 3x měsíčně. Plánujeme jejich intenzitu zvyšovat a nabídku zpestřovat i zkvalitňovat. V r. 2016 se podařilo témata výrazně rozšířit: realizace světelných objektů, fotogramů, geometrických maleb na dřevěné objekty, nízkých sádrových reliéfů a fotokoláží, tvorba mozaiky, plakátů, sádrorytů a uměleckořemeslné techniky štukolustro (jako imitace mramoru reagující na barokní výzdobu Colloredo-Mansfeldského paláce), knižní tvorba (za pomocí šité knižní vazby), experimentální práce s papírem. Ateliér edukačního centra v Colloredo-Mansfeldském paláci s mimořádnou polohou v historické části Prahy umožnil také uskutečnit fotografický workshop v exteriéru na Karlově mostě. Výtvarné dílny se konají především v edukačním centru, v r. 2016 se ale poprvé konaly i letní výtvarné dílny v eko-ateliéru v Trojském zámku.

Veřejná plastika a její zpřístupňování

Během roku 2016 se opět výrazně rozšířily aktivity v rámci zpřístupňování veřejné plastiky, jedné z priorit rozvoje edukace GHMP. Pokračoval cyklus procházek po novodobé plastice – „Vetřelci a volavky s GHMP“ s MgA. Pavlem Karousem - odborníkem na plastiku především ze 70. a 80. let. Tyto procházky, trvající cca 3,5 hodiny, jsou koncipovány na základě okruhů zaměřených na vybranou čtvrť, lokalitu nebo část Prahy. V tomto roce jich proběhlo 15. Pokračovaly také prohlídky reliéfu z Juditina mostu, jednoho z nejvýznamnějších dochovaných artefaktů románského sochařství. Pokračují práce i na edukačních listech pro děti a školy k jednotlivým okruhům veřejné plastiky ve správě GHMP (Praha 1, Karlův most, Malá Strana, Vyšehrad, Petřín, Trojský zámek atd.) a tyto okruhy jsou již zahrnuty i v nabídce pro školy, které si je mohou objednat. Největší zájem byl opět o prohlídky soch na Karlově mostě spojených s workshopem v edukačním centru. V nabídce je i okruh seznamující zájemce s historickými plynovými kandelábry na Malé Straně a Hradčanech. Na začátku roku 2016 byl zahájen nový cyklus přednášek pro dospělé a seniory k vybraným dílům ze souboru  veřejné plastiky ve správě GHMP s názvem „Příběhy pražských soch a sousoší“. Těchto přednášek se konalo 21. Jako letní bonus se v rámci cyklu konaly 3 procházky po Karlově mostě spojené i s prohlídkou románského reliéfu. Mezi nově zavedené formáty akcí k veřejné plastice patří i odborné komentáře k pomníku Jana Palacha.

Příběhy pražských soch a sousoší

V lednu 2016 GHMP zahájila cyklus populárně-naučných přednášek Příběhy pražských soch a sousoší, prezentace vybraných děl ze souboru veřejné plastiky GHMP v zajímavých kontextech, který připravila externí specialistka. Cyklus, který se skládal ze dvanácti přednášek, symbolicky zahájila Mgr. Marie Foltýnová, PhD., jakožto odborný garant cyklu. Posluchači se scházeli jednou za 14 dní v příjemném prostředí edukačního centra v Colloredo-Mansfeldském paláci. Jednotlivé přednášky reflektovaly významné sochařské realizace, které jsou zapsány ve sbírkách veřejné plastiky GHMP. Posluchači se důkladně seznámili s jedinečnou sochařskou galerií na Karově mostě. Pozornost zde byla zaměřena nejen na ikonografické zobrazení světců a námětovou složku děl, ale také na vybrané tvůrce, kterým byly následně věnovány jednotlivé přednášky, jež „základní“ téma Karlova mostu dále rozvíjely. Přednášky dále představily nejznámější pomníkové realizace přelomu 19. a 20. století. Vzhledem k velkému zájmu o další akce byly v letních měsících uspořádány tři Procházky po Karlově mostě, které byly volným pokračováním cyklu. Od září byl pak původní cyklus Příběhy pražských soch a sousoší I. zopakován a zároveň byl na přání posluchačů vytvořen cyklus nový - Příběhy pražských soch a sousoší II. Ten se zaměřil zejména na umění ve veřejném prostoru po roce 1900, věnoval se dalším významným pomníkovým realizacím a reflektoval také výstavy pořádané GHMP (Neklidná figura, Jaroslav Horejc). Společným tématem přednášky byl vždy veřejný prostor. Díky vzrůstajícímu zájmu veřejnosti bylo konání této akce navýšeno na jedenkrát týdně. Od září do prosince 2016 se uskutečnilo celkem 21 přednášek + 3 procházky. Mezi nejčastější posluchače patří zejména senioři, početnou skupinu tvoří také studenti středních škol se zájmem studovat výtvarný obor na vysoké škole, rovněž studenti vysokých škol, ale také průvodci, kteří patří mezi stálé návštěvníky.

Programy pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené

Nabídku edukačních aktivit nově posílil cyklus tvořivých dílen, určený pro rodiče na mateřské a rodičovské dovolené, kteří do galerie přicházejí se svými nejmenšími dětmi. Výtvarné akce probíhaly 2x měsíčně, vždy po dobu 4 hodin. Byly vedeny externí lektorkou – specialistkou na tuto cílovou skupinu, která formou, uzpůsobenou věku dětí i potřebám rodičů, přibližovala aktuální výstavy a objekty ve správě GHMP. Prostřednictvím výtvarného umění lze velmi pozitivně ovlivňovat rozvoj dětské představivosti, kreativity a smyslové zkušenosti, proto je důležité, aby se s ním děti seznamovaly již od útlého věku. Cílem a smyslem cyklu je u dětí podnítit pozitivní vztah k umění, seznámit je zábavnou formou s galerijním prostředím. Během prohlídky lektorka vede dialog nad jednotlivými díly, podněcuje rozhovory o umění a kultuře. Součástí programu je také tematická výtvarná dílna, která poskytuje dětem i rodičům příjemnou atmosféru k vlastní tvorbě. Dalším neopomenutelným přínosem tohoto cyklu je setkávání a sdílení pozitivních zážitků.

Výtvarný kroužek

Během celého roku (kromě letních prázdnin) probíhal opět tradiční středeční šestihodinový výtvarný kroužek - celoroční cyklus tvůrčích dílen pro děti i dospělé. Od června 2016 se nově koná v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci. Zájemci si mohli vyzkoušet tradiční i netradiční výtvarné techniky z oblasti kresby, malby, grafiky, fotografie, prostorové tvorby, ale i intermediální, konceptuální a akční tvorby. Letos se tento kroužek konal 40krát. Kroužek poskytuje vhodný prostor také k přípravě na talentové přijímací zkoušky na střední i vysoké umělecké školy.

Sobotní výtvarné workshopy pro rodiny s dětmi a širokou veřejnost

I v roce 2016 měly opět velký úspěch také pětihodinové sobotní výtvarné workshopy,  formálně a obsahově reagující na aktuální výstavy GHMP. Účastníci tak měli možnost prostřednictvím vlastní tvorby poznávat tvůrčí metody a postupy prezentovaných autorů. Vyzkoušeli si širokou škálu výtvarných technik od klasické kresby, malby, koláže, přes vytváření z keramické hlíny, tvorbu trojrozměrných objektů až po experimentální fotografické techniky. Specifickými sobotními workshopy se stala série čtyř workshopů konaných v rámci výstavy David Cronenberg – Evolution. Byly výjimečné především tématy pohybujícími na pomezí filmu a výtvarného umění. Vybrané workshopy vedli specialisté na různá témata: filmové masky (s profesionální filmovou a divadelní maskérkou Danou Goldovou), filmový plakát, animace ve filmu (s lektorem animovaných filmu ve spolupráci s Aeroškolou) a světlo ve filmu (s profesionálním světelným designérem Janem Dörnerem). Během roku proběhly také dva sobotní výtvarné workshopy s umělcem – Dominikem Gajarským k výstavě Carausius morosus a Janem Mertou k výstavě Galerie – Lukáš Jasanský a Martin Polák uvádějí Jana Mertu. Akcí tohoto formátu proběhlo celkem 41. Konaly se vždy přímo v konkrétních expozicích nebo objektech GHMP. Byly volně otevřené veřejnosti, zúčastnit se jich mohl kdokoliv - jsou určeny všem věkovým kategoriím. Neustále se rozšiřuje okruh zájemců, které pravidelně obesíláme nabídkou workshopů. Návštěvnost těchto akcí roste.

Mimořádné akce


V roce 2016 se konalo ještě několik mimořádných akcí. Během letních prázdnin proběhl „Tvořivý týden – 7 dní, 7 objektů, 7 výstav, 7 témat, 7 workshopů“, týdenní série workshopů pro veřejnost v objektech GHMP reagujících na aktuální výstavy i stálé expozice. Podruhé se GHMP zapojila do dvoudenní akce Víkend otevřených zahrad“. Galerie se i letos připojila tradičním celodenním výtvarným workshopem k doprovodnému programu Trojského vinobraní, které se koná ve spolupráci s MČ Trója.
Dvakrát GHMP navštívily děti z Ukrajiny, které ztratily své otce v rusko-ukrajinském konfliktu. V létě si prohlédly Trojský zámek, výstavu J. Příhody a eko-ateliér, v zimě Dům U Kamenného Zvonu a výstavu J. Horejce. Akce se konala ve spolupráci s „Ukrajinsko-Evropskou Perspektivou. I v letošním roce se ve spolupráci s Pražskou plynárenskou a.s. konaly 2 adventní procházky s lampářem Ing. Janem Žákovcem „Od kandelábru ke kandelábru“. Veřejnost se seznámila se třemi dochovanými a nově zrekonstruovanými historickými plynovými kandelábry, které jsou součástí souboru veřejné plastiky GHMP. Uskutečnily se také 2 pětihodinové workshopy s umělcem Dominikem Gajarským a Janem Mertou. Téměř celé letní prázdniny pak v oranžerii v Trojském zámku probíhaly dny otevřených dvěří – celodenní workshopy pro veřejnost. Edukační oddělení také realizovalo celodenní workshop u pomníku Jana Palacha  + prohlídky v Colloredo-Mansfeldském paláci v rámci festivalu Open Square. Lektorky GHMP byly přizvány již po třetí ke spolupráci na doprovodném programu k Mezinárodnímu festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu, kde byl realizován celodenní workshop pro veřejnost přímo v expozici (Radniční domy). V červnu byly edukátorky GHMP požádány o spolupráci Českými centry, v rámci které realizovaly celodenní workshop po školy a veřejnost k výstavě Handmade Dreams na téma experimentální šperk. Byla tak obnovena nejen letitá spolupráce s Českými centry na poli edukačních aktivit, ale i kooperace s firmou Preciosa-Ornela, která dodala velmi hodnotný výtvarný materiál. V prosinci pokračovaly společné projekty s Českými centry v souvislosti s doprovodnými programy k výstavě Hapestetika VI. Edukačním oddělním GHMP byly zrealizovány 4 prohlídky této výstavy. Jedna z nich, na kterou dorazili studenti z Konzervatoře Jana Deyla a SŠ pro zrakově postižené, byla zdokumentována Agenturou Reuters (film + fotografie) a články o ní se následně objevily na několika důležitých světových zpravodajských serverech a sítích. Díky této výstavě edukační oddělení navázalo spolupráci se sdružením Hapestetika z.s. a společností Tyfloservis o.p.s a zahájilo tak přípravy pro plánovanou Haptickou výstavu v GHMP. V Colloredo-Mansfeldském paláci  natočili Jiří Franta a David Böhm experimentální film, který byl součástí jejich výstavy při otevření nové Fait Gallery v Brně. V souvislosti s odhalením pomníku J. Palacha se konaly v lednu 2 mimořádné doprovodné tematické workshopy inspirované pomníkem J.Palacha. Byly také zrealizovány 2 prohlídky Colloredo-Mansfeldského paláce v rámci výstavy fotografií lidí bez domova ve spolupráci s organizací Naděje.

Prostory pro edukaci 

Edukační oddělení má k dispozici 3 hlavní prostory pro vzdělávací aktivity: edukační centrum v Colloredeo-Mansfeldském paláci, eko-ateliér v Trojském zámku a čítárnu odborné literatury a časopisů v Bílkově vile spojenou se specializovanou badatelnou Františka Bílka. V roce 2016 probíhaly přípravné porady v souvislosti s plánovaným výrazným rozšířením edukačního centra v CMP, které by mělo být realizováno v následujícím roce. Eko-ateliér v CMP je bezbariérový, proto je ideální i pro aktivity určené znevýhodněným a handicapovaným (např. vozíčkáři, nevidomí návštěvníci atd.) i pro maminky s kočárky apod. Edukační centrum v CMP situované do přízemí, je částečně bezbariérové, takže s asistencí je také dobře dostupné i znevýhodněným. Kromě těchto prostor také příležitostně využíváme variabilní a „mobilní“ (dočasné) edukační zázemí v rámci některých výstav ve formě interaktivních zón – například v rámci výstavy Neklidná figura, kdy přímo v expozici v Městské knihovně vznikla ve spolupráci s umělcem Dominikem Langem, kreativní místnost pro děti, která fungovala na samoobslužném principu i díky speciálním edukačním listům. Zároveň šlo o malou symbolickou galerii „in progress“, kde byly prezentovány dětské výtvory. Často jsou workshopy realizovány právě i přímo v expozicích z důvodu nutnosti přímé inspirace jednotlivými díly.

Rozvíjení provozu edukačního centra v Colloredo-Mansfeldském paláci

I v roce 2016 fungovalo úspěšně a intenzivně edukační centrum určené pro děti, školy, rodiny, dospělé, seniory, znevýhodněné i pro další skupiny návštěvníků.  Tento nový a vhodnější prostor umožnil kromě již zavedených typů akcí rozšiřovat vzdělávací program o nové formáty doprovodných aktivit pro širší okruh návštěvníků (Příběhy soch a sousoší, programy děti a rodiče na MD a RD, doprovodné akce k pomníku J. Palacha apod.). Umístění ECv blízkosti Karlova mostu poskytuje vhodné zázemí k systematické realizaci nově vznikajících doprovodných programů týkajících se veřejné plastiky. Centrum opět využili také studenti středních a vysokých škol v rámci plnění odborných praxí i pro testování modelových výukových projektů. Díky EC došlo i k výraznému posílení programů pro seniory a znevýhodněné. Daří se rozvíjet nejen klasické i experimentální techniky z oblasti kresby, malby, fotografie, grafiky, prostorové tvorby atd., ale i nejrůznější přesahy směrem k animovanému filmu, novým médiím, světelnému designu, street artu apod. 

Eko-ateliér  v oranžérii Trojského zámku

Doprovodné programy edukačního oddělení byly realizovány také v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku, situované v jižní části zahrady. Jde o sezónní kreativní prostor, jehož zprovozněním získaly edukační aktivity GHMP další nový rozměr a zaměření – environmentální a ekologický kontext ve vztahu k umění. Zároveň jde o relaxační zónu, kterou mohou návštěvníci využít k oddychu v turisticky rušné části Prahy. V tomto unikátním prostoru jsou realizovány interaktivní prohlídky pro školy, sobotní workshopy pro rodiny a veřejnost, nedělní dílny pro dospělé a seniory, programy pro rodiče a děti na MD a RD a další mimořádné akce. V rámci výtvarných akcí se návštěvníci inspirovali aktuálními výstavami - Jiří Příhoda a Křehká krása pražské kameniny. Zúročili také inspiraci architekturou i sochařskou a malířskou výzdobou zámku. V souvislosti s environmentálním kontextem byl realizován také workshop zaměřený na téma barokní zahrady - Zahrada všemi smysly. Tvorba artefaktů a jednoduchých hudebních nástrojů byla obohacena také o etudy zaměřené na zkoumání vlastností přírodnin, jako je hlína, seno, kamení, písek, semena, apod. z vizuálních, haptických a fonetických hledisek. Během mimořádných akcí Víkendu otevřených zahrad, jehož návštěvnost byla cca 500 lidí, a Trojského vinobraní byly uvedeny programy, založené na principu recyklace. Tvůrčí dílny nabídly výrobu ručního papíru, práci s přírodními vlákny, malbu na hedvábí, aranžování květinových vazeb i vytváření experimentálních šperků. Během všech těchto mimořádných akcí probíhaly také komentované prohlídky zahrady Trojského zámku. Pro Víkend otevřených zahrad byly také vytvořeny speciální edukační listy, které seznamují s principy utváření barokní zahrady a s antickou mytologií a jejím zobrazením v umělecké výzdobě zámku. Z důvodu velkého zájmu návštěvníků byl v letošním roce prostor oranžérie zpřístupněn široké veřejnosti po dobu sedmi týdnů formou letní prázdninové výtvarné dílny. Na kontinuální provoz dohlížela lektorka, která asistovala zájemcům o tvořivý program, doplňovala výtvarný materiál a pečovala o návštěvníky.

Čítárna a studovna odborné literatury a časopisů v Bílkově vile

V roce 2016 byla přestěhována čítárna a studovna GHMP z Domu U Zlatého prstenu do Bílkovy vily, kde byla znovu otevřena a zprovozněna pro školy i širokou veřejnost, symbolicky na Mezinárodní den studentů dne 17. listopadu. Na novém místě, v příjemném prostředí secesně-symbolistní vily, nabízí zájemcům možnost studia uměleckohistorické a uměnovědné literatury a především širokého spektra katalogů k výstavám GHMP. Čítárna ve svém archívu disponuje také rozsáhlým souborem časopisů (Ateliér, Umělec, Architekt, Stavba, Zlatý řez, Revolver revue, Kritická příloha, Umění, Labyrint, Umění a řemesla, Analogon, Detail a Výtvarné umění), které odebírala v letech 1985 – 2015, a z nichž velká část už dnes nevychází. V čítárně se aktuálně fyzicky nachází 1421 titulů. V celkovém součtu je však čtenářům k dispozici 5772 knižních publikací a časopisů - včetně příručních knihoven a archívu časopisů. V souvislosti s umístěním v Bílkově vile je část fondu čítárny věnovaná osobnosti Františka Bílka. Vedle studovny je na vyžádání zpřístupněna specializovaná badatelna. Seznam dostupných knih a publikací je k dispozici v čítárně a byl umístěn nově i na webové stránky GHMP. Část knih byla umístěna v externím skladu mimo objekt Bílkovy vily. Díky blízkosti MHD je čítárna zájemcům snadno dostupná. Čítárna se stala opět jedním z pracovišť praktikantů ze středních odborných a uměleckých škol, kteří v r. 2016 pomáhali především s přesunem a stěhováním knih. Proběhy všechny inventury čítárny i příručních knihoven.

Spolupráce s externisty

GHMP spolupracuje na vzdělávacích aktivitách a doprovodných programech s externisty - kromě příležitostné spolupráce na jednorázových odborných programech a mimořádných akcích má GHMP i tým trvalejších externích lektorů, především pro realizaci prohlídek a případně workshopů, který se snaží dle potřeby optimalizovat a případně rozšiřovat. Akce zde zajišťují nejen interní a externí lektoři s nejrůznějšími specializacemi. V současné době tvoří tým 3 interní lektorky (VŠ vzdělání - výtvarná pedagogika v kombinaci s dalšími obory - dějiny umění, bohemistika, umělecké obory atd.) a cca 10 externích lektorů (s různými specializacemi - jazyky, speciální pedagogika, znevýhodnění, senioři, veřejná plastika atd.). Součástí týmu edukačního oddělení je i knihovnice (střední knihovnická škola, pedagogické minimum a rozsáhlá praxe).

Účast lektorů GHMP na odborných konferencích a další odborná činnost

Lektorky edukačního oddělení se opět zúčastnily mnoha důležitých oborových setkání: „Evropské kořeny muzejní edukace - mezinárodní konference na téma: Příklady dobré praxe ze zahraničí i ČR“ (ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni, s asociací muzeí a galerií a s Mezinárodní asociací Hands On! - International Association of Children in Museums), „Mezi textem a obrazem – dialogy mezi literaturou a vizuální kulturou“ – konference v rámci „Týdne výtvarné kultury“ (pořadatel: Katedra výtvarné výchovy PedF Masarykovy univerzity, Ústav české literatury a knihovnictví FF Masarykovy univerzity a Moravská galerie v Brně), účast na workshopech a doprovodných programech v rámci „Týdne výtvarné kultury“, „Perspektivy české muzejní edukace“ - konference na téma muzejní a galerijní edukace (pořadatel: Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur, Betlémské náměstí 1, Praha 1), „Seminář k financování kulturního dědictví“ (ve spolupráci s Kreativní Evropou a Metodickým centrem zahradní kultury v Kroměříži), „Sacrum 2016 – Sakrální stavby v dnešním světě“ - konference na téma záchrana, obnova, nové využití, „Muzejní spolky a kluby přátel“ – seminář ( pořadatel: Metodické centrum pro muzea výtvarného umění v Národní galerii a Odbor ochrany movitého kulturního dědictví, muzeí a galerií Ministerstva kultury ČR, místo konání: Ministerstvo kultury ČR), "Nová koncepce rozvoje muzejnictví v ČR a rozvojový potenciál pro galerie - standardy práce se sbírkami v galeriích ČR a síť národních muzeí" – seminář se závěrečnou oborovou diskusí o podobě standardů pro muzea výtvarného umění v ČR (Metodické centrum NG, Rada galerií ČR, místo konání: auditorium ve Veletržním paláci). V rámci „Týdne uměleckého vzdělávání“ edukační oddělení zrealizovalo v GHMP pracovní setkání na téma: „Edukativní programy GHMP a umělecké vzdělávání“. Setkání s podtitulem „Obsah edukativních programů GHMP a jejich vazba na další tvůrčí činnost a vzdělávací obsah výtvarného oboru“ se uskutečnilo ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání. Odborným garantem byla PaedDr. Markéta Pastorová z NUV. Akce se konala pod záštitou UNESCO, MK, MŠMT atd. Zúčastnilo se jí cca 20 studentů z VŠUP a AVU, kteří studují pod vedením PaedDr. Markéty Pastorové (NÚV) tzv. pedagogický modul (pedagogické minimum) na VŠUP a kteří se zúčastnili odborných náslechů interaktivních prohlídek a edukačních programů pro školy k několika výstavám v GHMP. Dále se do diskuse zapojili i zástupci pražských mateřských, základních a středních škol, kteří GHMP často aktivně navštěvují se svými třídami. Činnost edukačního oddělení GHMP a vzdělávací aktivity byly hodnoceny velmi pozitivně. Kromě pokračující intenzivní spolupráce s Komorou edukačních pracovníků Rady galerií ČR (viz kapitola níže) zahájily interní lektorky GHMP členství v České sekci INSEA (International Society for Education Through Art). Edukační oddělení také rozvíjí v maximální možné míře spolupráci s vysokými školami (viz info níže).

Spolupráce s Komorou edukačních pracovníků Rady galerií ČR

Edukační oddělení GHMP, která je členem Rady galerií ČR, se i v roce 2016 aktivně účastnilo srazů Komory edukačních pracovníků RG ČR. Setkání KEP RG ČR probíhají cca 1x za čtvrt roku vždy v jiné členské galerii (27 institucí) - výtvarní pedagogové, edukátoři a lektoři tak poznávají, jak fungují edukační a lektorské aktivity v ostatních galeriích v ČR, předávají si zde své zkušenosti, nápady a případně čerpají inspiraci pro své další aktivity. V roce 2016 se lektorky zúčastnily setkání KEP RG v těchto institucích: Galerie výtvarného umění v Hodoníně, Národní galerie v Praze (Veletržní palác + Palác Kinských).V Oblastní galerii v Liberci se konal v roce 2016 Senát RG ČR, kterého se GHMP také účastnila. V GHMP proběhlo jedno z důležitých setkání Komory ředitelů RG ČR, které pomohlo zorganizovat edukační oddělení. Galerie hl. m. P. má zastoupení v předsednictvu RG ČR za Komoru edukačních pracovníků, takže se GHMP účastní i pravidelných porad Předsednictva RG ČR. Za Komoru edukačních pracovníků RG ČR se GHMP zapojila i do pracovní skupiny „Standardizace edukačních činností v galeriích a muzeích III.“ (téma: standardy práce se znevýhodněnými návštěvníky, pod vedením PhDr. Alexandry Brabcové) v rámci grantu MK ČR. Výzkum se zabýval analýzou práce se znevýhodněnými návštěvníky v kulturních institucích a z jejichž závěrů vzešla odborná publikace. Výsledky by měly být podkladem pro zlepšení podmínek práce v této oblasti. Výzkum navázal na již uskutečněné projekty z r. 2014 a 2015 „Standardizace edukačních činností I. + II. “ (téma: personální a materiálně - technické aspekty edukačních činností, analýza edukačních činností). Těmto projektům předcházel seminář „Strategie edukačních činností“. Výstupy výzkumu, který probíhal na základě rozsáhlého kvantitativního a kvalitativního šetření, byly následně porovnávány s podobnými výstupy ze zahraničních institucí (Velká Británie, Německo, Holandsko). Díky těmto aktivitám si edukační oddělení neustále rozšiřuje přehled o aktuálním dění, úrovni a trendech v oblasti galerijní edukace nejen v ČR ale i v zahraničí. GHMP má opět pro toto volební období zastoupení v předsednictvu Rady galerií ČR za Komoru edukačních pracovníků.

Odborné praxe a stáže pro studenty VŠ a SŠ, další spolupráce s VŠ

V GHMP si v roce 2016 opět realizovali praxe studenti vysokých a středních odborných škol. Tito studenti, kteří mají praxi jako povinnou součást výuky, získávali zkušenosti v GHMP v rámci spolupráce s edukačním oddělením, ale případně pomáhali i jiným oddělením (např. PR oddělení, výstavní oddělení atd.). V roce 2016 to bylo 33 studentů z šesti škol: Střední uměleckoprůmyslová škola a Vyšší odborná škola Turnov, Střední odborná škola Náhorní Praha 4 (obor grafický design), Obchodní akademie Hovorčovická Praha 3 (zaměření na cestovní ruch), Vyšší a střední uměleckoprůmyslová škola Praha 3 Žižkov, Střední škola propagační tvorby a polygrafie ve Velkém Poříčí (obor propagační design), Vyšší a střední umělecká škola textilních řemesel Praha 1. Zapojili se mimo jiné také do náročného stěhování čítárny a studovny GHMP i bývalého výtvarného ateliéru z Domu U Zlatého prstenu do Bílkovy vily a do Colloredo-Mansfeldského paláce. Připravovali výtvarný materiál pro edukační aktivity (např. tvorba písmových šablon atd.). Pomáhali např. i s přípravou přírodního materiálu na akce v eko-ateliéru v zahradě  v Trojském zámku, testovali edukační listy atd. Prostřednictvím odborných náslechů, exkurzí apod. si rozšířilo vědomosti i několik dalších skupin VŠ studentů z dalších vysokých škol  – budoucích výtvarných pedagogů a podobných profesí, např. Univerzita Palackého v Olomouci, Univerzita Karlova, Masarykova univerzita Brno, Univerzita J.E. Purkyně Ústí nad Labem, Ostravská univerzita v Ostravě, Západočeská univerzita v Plzni. Někteří studenti si v GHMP zrealizovali i modelové prohlídky a animace, např. studenti z Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulta Univerzity Karlovy, Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty univerzity J.E. Purkyně Ústí nad Labem. Náslechů se zúčastnili i studenti pedagogického modulu z AVU a VŠUP. Na začátku roku 2016 dokončila studijní stáž v GHMP absolventka Katedry intermédií a multimédií Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě v rámci projektu „Erasmus+“. V tomto roce se konala i exkurze a studijní návštěva v GHMP pedagogy uměleckých a výtvarných oborů z Technické univerzity v Ankaře. Několikrát ročně GHMP navštěvují i studenti Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy, kteří se jazykově připravují a vybavují na vysokoškolské studium v ČR. V rámci toho je jim většinou představena i celá instituce GHMP a zdejší vzdělávací aktivity. Edukační oddělení GHMP aktivně poskytuje údaje a informace do nejrůznějších dotazníků, výzkumů a analýz, umožňuje konzultace se studenty – např. v rámci jejich bakalářských a diplomových prací. Důležitým zázemím i zdrojem informací pro školy je i čítárna odborné literatury a časopisů (více info výše). Studenti oboru architektura na ČVUT pravidelně každoročně navštěvují se svými pedagogy Dům U Kamenného zvonu, kde si prakticky ověřují své teoretické poznatky ze studia – mj. prostřednictvím kresby interiérů. V rámci výstavy D. Cronenberga se konalo školení a modelová prohlídka pro průvodce z Pražské informační služby.

Sponzoři

Smysluplné využití i zajímavá lokalita našich prostorů pro edukaci (edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci, eko-ateliér v oranžérii v zahradě Trojského zámku) jsou atraktivní možností pro sponzory – podpořit přínosné aktivity pro veřejnost a zároveň se tak do jisté míry podílet na jedinečných akcích. Kromě již stávajících sponzorů (HET color, Tapety Metro Florenc, FOMA atd.) jsme v letošním roce obnovily spolupráci s firmou Preciosa – Ornela, která galerii věnovala obrovské množství hodnotného materiálu. Prostřednictvím materiálních darů tak v rámci edukace rozvíjíme koncept vícezdrojového financování, který jsme letos rozšířily i o získání grantu. V roce 2016 byl GHMP schválen a udělen grant od Státního fondu kultury ČR na speciální edukační aktivity určené nevidomým návštěvníkům (pro realizaci v r. 2017). Vedle klasických výtvarných pomůcek využíváme i další zbytkový materiál, který lze alternativně a nápaditě využít i umělecky zrecyklovat.