Monday, January 7, 2019

Edukační aktivity v r. 2018 - údaje do výroční zprávy GHMP 2018



Edukační aktivity a ostatní doprovodné akce
V roce 2018 se konalo v GHMP celkem cca 953 edukačních aktivit a doprovodných akcí. Z toho proběhlo cca 837 edukačních aktivit (interaktivní prohlídky pro školy, workshopy, vzdělávací cykly, odborné komentáře, procházky atd.) a cca 116 ostatních doprovodných akcí (kurátorské a autorské prohlídky, přednášky, performance atd., organizačně zajišťované oddělením PR a marketingu). Edukační aktivity byly koncipovány, organizovány a realizovány interními edukátorkami i stálými externími spolupracovníky edukačního oddělení.

Práce se školami a širokou veřejností
V roce 2018 byl z kompletní nabídky všech doprovodných programů a vzdělávacích aktivit největší zájem o interaktivní prohlídky pro školy. Z krátkodobých výstav byly školami nejvíce navštěvovány výstavy: Slovanská epopej, Grafická dílna Františka Bílka, Vladimír Škoda: Harmonices Mundi / Johannes Kepler, Santiago Calatrava, Kamenné poklady, The Reunion of Poetry and Philosophy / Zhang Xiaogang & Wang Guangyi, Nová díla ve sbírkách GHMP. V době letních prázdnin, kdy se projevuje pokles  návštěvnosti v důsledku absence prohlídek pro školy, pořádalo edukační oddělení GHMP Letní prázdninové dílny v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku (celodenní výtvarné workshopy s praktikanty). Návštěvníkům a zájemcům tak byl nabídnut kontinuální program po celou dobu prázdnin. Denně navštívilo tyto programy průměrně cca 60-90 návštěvníků. Kromě toho do eko-ateliéru přicházely i děti v rámci příměstských táborů, skupiny nevidomých návštěvníků na speciální haptické programy a konaly se i běžné akce – workshopy pro rodiny a výtvarné ateliéry pro dospělé a seniory.
Pokud jde o programy k dlouhodobým výstavám, stálým expozicím a objektům, nejvíce prohlídek pro školy bylo zrealizováno v Trojském zámku, dále pak v Bílkově vile, v Domě U Kamenného zvonu a v Colloredo-Masfeldském paláci.                                           
V roce 2018 bylo zrealizováno celkem cca 837 edukačních aktivit, z toho proběhlo: přes 462 interaktivních prohlídek výstav pro všechny typy škol (MŠ, ZŠ, SŠ, gymnázia, ZUŠ, SŠ, SOŠ, VOŠ i VŠ) spojených s následnou výtvarnou reakcí, 42 čtyřhodinových středečních výtvarných kroužků pro všechny věkové kategorie, 35 tematických pětihodinových sobotních výtvarných akcí pro veřejnost v rámci cyklu „Sobotní výtvarné workshopy“, 77 odpoledních výtvarných dílen pro dospělé a seniory, 39 workshopů pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené. Dále 35 přednášek a 10 komentovaných procházek v rámci cyklu „Příběhy soch a sousoší I., II. a III.“ a 8 odborných komentářů k pomníku Jana Palacha a k reliéfu z Juditina mostu. Dále 2 komentované procházky "Od kandelábru ke kandelábru" zaměřené na historické plynové osvětlení a sochy ve správě GHMP a pod vedením Pavla Karouse se uskutečnilo 16 procházek cyklu "Vetřelci a volavky s GHMP". Kromě těchto akcí, které tvoří stálou nabídku programů pro veřejnost, realizovalo edukační oddělení dalších 96 mimořádných akcí a 15 nadstandardních odborných akcí (viz. níže).
Díky krátkodobým výstavám edukační oddělení pravidelně obměňuje a aktualizuje nabídku vzdělávacích programů, tím jsou školy motivovány k opakované návštěvě. Edukační oddělení touto nabídkou pravidelně obesílá školy z Prahy i celé České republiky - cca 10 000 kontaktů na školy a pedagogy. Na základě této pozvánky přicházejí školy do Galerie hlavního města Prahy nejen na objednávku (prohlídky s lektory), ale také samostatně bez konkrétní rezervace a objednání. Úplný počet návštěv škol a reálný podíl činnosti edukačního oddělení na návštěvnosti výstav je tedy ve skutečnosti ještě mnohem vyšší. 
Podobně jsou pozvánkami na workshopy obesílány i adresáře s kontakty na rodiny s dětmi (cca 1000 kontaktů), ale i dospělí a senioři, organizace a instituce pro znevýhodněné. Kromě lektorských prohlídek, které se konají ve stanovených termínech, byly realizovány i prohlídky na objednávku pro jakékoliv skupiny všech věkových kategorií – včetně seniorů a znevýhodněných. Často si lektorské prohlídky objednávají v cizích jazycích i skupiny zahraničních návštěvníků.
V rámci návštěv škol byla domluvena i spolupráce se ZŠ Chýnov. Na konci školního roku si vedení školy objednalo 4 speciální prohlídky spojené s workshopy (s využitím edukačních listů) pro dvě 8. a dvě 9. Třídy. Tato spolupráce by se měla stát tradicí na konci každého školního roku a rozšířit návštěvy i o exkurze do pražské Bílkovy vily.
Pokud jde o prohlídky Slovanské epopeje na objednávku s lektory, konalo se jich dohromady 71 (49 prohlídek pro školy /září-prosinec 2018/, 22 prohlídek pro dospělé a seniory /červenec-prosinec 2018/. Prohlídky probíhaly v češtině a angličtině.  Na výstavu proudily ale opět i školní skupiny bez  objednání (lektora), takže jejich skutečný počet byl vyšší.

Programy pro rodiny s dětmi a širokou veřejnost
Rodinám s dětmi jsou určeny sobotní výtvarné workshopy. Tyto akce probíhají ve všech pražských objektech GHMP a jsou formálně i obsahově provázány s podstatou konkrétní krátkodobé výstavy nebo stálé expozice. Podstatou těchto pětihodinových workshopů je bezprostřední výtvarná reakce účastníků. Výhodou pro studující i pracující je doba jejich konání, tzn. o víkendu. Čas příchodu a odchodu je ve vymezeném čase individuální, což je pro rodiny velmi vstřícné a flexibilní. Workshopy probíhají především přímo v expozicích, dále pak ve výtvarných ateliérech (edukační centrum a eko-ateliér v oranžérii Trojského zámku).
Rodiny s dětmi mohou navštívit i speciální workshopy, které jsou organizovány ve spolupráci s jinými institucemi, subjekty nebo projekty – například České centrum Praha, MČ Troja, Institut umění - Divadelní ústav, Leica Gallery Prague, Filozofická fakulta apod.
Sobotní workshopy pro rodiny s dětmi a mimořádné workshopy realizují interní edukátorky. Celodenní workshopy v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku zajišťují praktikanti z VŠ (v roce 2018 se jednalo o studentky galerijní pedagogiky z Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci a o studentku estetiky z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy).
V roce 2018 proběhlo celkem 77 výtvarných workshopů z toho 35 běžných sobotních workshopů a 59 mimořádných a celodenních workshopů (7 v rámci Tvořivého týdne GHMP, 2 během Víkendu otevřených zahrad, 50 v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru Trojského zámku) a 18 ve spolupráci s jinými institucemi, subjekty nebo projekty.

Programy pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené
Vzhledem k tomu, že současným trendem v kulturních institucích je vytvářet specializovanou nabídku pro nejmenší děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené, kteří nechtějí ztratit společenský kontakt s okolím, realizuje GHMP cykly tvořivých workshopů pro děti s rodiči na MD a RD. Této skupině se věnuje externí lektorka, která v letošním roce zrealizovala 39 workshopů, přibližujících aktuální výstavy a objekty GHMP. Prostřednictvím těchto specializovaných dílen pro nejmenší návštěvníky lze velmi pozitivně ovlivňovat rozvoj dětské představivosti, kreativity a smyslové zkušenosti od nejútlejšího věku a budovat si postupně nejmladší publikum. Cílem a smyslem cyklu je u dětí podnítit pozitivní vztah k návštěvám galerií. Zároveň je to i jedna z cest k motivaci dospělých návštěvníků (rodičů) k návštěvám výstav. Potenciál pro tento typ akcí má nejen edukační centrum s relaxačním koutem a odpočinkovou zónou s polštáři pro děti, eko-ateliér v zahradě Trojského zámku, ale i plánovaná velká reprezentativní čítárna v Colloredo-Mansfeldském paláci (přesun z Bílkovy vily), kde je plánován i dětský kout s polštáři.

Aktivity pro dospělé a seniory
Cyklus výtvarných dílen pro dospělé a seniory, zaměřený na zprostředkování výstav GHMP a jejich tvůrčí reflexi, byl v závěru roku 2017 pro neustále se zvyšující zájem z řad veřejnosti a v souladu s prioritami rozvoje edukace GHMP navýšen z 3 akcí za měsíc na 6 akcí za měsíc. V roce 2018 se tedy konalo tedy celkem 81 těchto dílen. Cyklus vede externí lektorka, specialistka pro tuto cílovou skupinu.
Dalším vyhledávaným programem je cyklus přednášek o veřejné plastice ve sbírkách GHMP „Příběhy pražských soch a sousoší“, realizovaných externí lektorkou.  V roce 2018 proběhlo 35 přednášek a 10 procházek v rámci tohoto cyklu. V budoucnu se očekává rozšíření o další cykly přednášek, prezentující sbírky kresby, malby a grafiky ve správě GHMP.
Pro tuto cílovou skupinu jsou také určeny sobotní výtvarné workshopy pro rodiny s dětmi, kde je nezastupitelný rozměr mezigeneračního setkávání. Dále sem patří komentované prohlídky aktuálních výstav a objektů ve správě GHMP, cyklus procházek za novodobou plastikou Vetřelci a volavky s GHMP, odborné komentáře k reliéfu Juditina mostu, k pomníku Jana Palacha a komentovaný okruh seznamující s historickými kandelábry na Malé Straně a Hradčanech.

Skupiny znevýhodněných a handicapovaných
GHMP realizuje a rozvíjí aktivity pro tyto skupiny znevýhodněných návštěvníků: 
Návštěvníci s mentálním postižením
Návštěvníci se smyslovým postižením - se zrakovým a sluchovým postižením
Návštěvníci s duševním onemocněním
Sociálně znevýhodnění - děti z dětských domovů
Sociálně znevýhodnění - děti z konfliktních oblastí
Sociálně znevýhodnění - menšiny
Sociálně znevýhodnění - přistěhovalci
Senioři

Kromě řady mateřských, základních a středních speciálních škol, navštěvují GHMP pravidelně tyto organizace pro znevýhodněné: Domov svaté Rodiny, Domov sociálních služeb Vlašská, Dětské centrum Paprsek, Středisko komplexní péče o děti a mládež s postižením, Diakonie ČCE - středisko Ratolest, Základní a střední škola Kupeckého -Praktická škola dvouletá, navazující na základní školu speciální, Základní škola speciální a Praktická škola Rooseveltova, Dětský domov Žatec, Nízkoprahové centrum pro děti a mládež Neratovice, Dům tří přání n. o., Centrum 83 Mladá Boleslav (ústav pro lidi s mentálním postižením), Centrum služeb Hvozdy.
Externí lektorka GHMP pro znevýhodněné a handicapované návštěvníky se specializuje na návštěvníky s mentálním postižením. Speciálním školám, praktickým školám, dětským domovům, sdružením pro mentálně postižené a zařízením, zabývajícím se volnočasovými aktivitami, zasílá pravidelnou emailovou pozvánku a aktuální nabídku akcí. Systematicky si buduje adresáře, které se neustále rozrůstají a aktualizují. Akce pro znevýhodněné se konají průměrně cca 2x měsíčně.

Od roku 2017 edukační oddělení zavedlo systematické programy pro návštěvníky se zrakovým postižením. GHMP se díky tomu podařilo navázat spolupráci s těmito institucemi a sdruženími: Tyfloservis Praha, Konzervatoř Jana Deyla, Tyflocentrum Brno, Tyfloservis Cheb, Tyfloservis Plzeň, Tyfloservis Teplice, Sdružení SONS, Sdružení LORM a s mnoha dalšími. V roce 2018 se v realizaci programů pro skupinky nevidomých a slabozrakých návštěvníků intenzivně pokračovalo (např. několik poboček SONS /Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých/ z celé ČR) a uskutečnila se řada akcí v objektu Trojského zámku a Colloredo-Mansfeldského paláce. Tyto programy byly tvořeny haptickou komentovanou prohlídkou a navazujícím výtvarným workshopem v zázemí ateliérů.
V roce 2018 byla také v Trojském zámku realizována výstava soch z pražských zahrad s názvem „Kamenné poklady pražských zahrad“, která navazovala na loňskou výstavu s názvem „Kámen, štuk a terakota“. V rámci nich zde bylo prezentováno několik exponátů pro nevidomé návštěvníky určených k haptickému vnímání. Jednou z doprovodných akcí byla haptická výstava v eko-ateliéru - prezentace fragmentů veřejné plastiky z různých sochařských materiálů, spojená s dalšími haptickými aktivitami. Návštěvníci zde testovali různé haptické metody v rámci drobných výtvarných akcí a etud - např. se realizoval projekt „Zahrada pro všechny smysly“ - rozvíjení smyslových schopností formou workshopů (haptické a akustické aktivity, poznávání vůní, aranžování květin atd.). Těmito haptickými výtvarnými aktivitami byly zakončovány prohlídky obou haptických výstav i barokního schodiště v zahradě zámku. Dále byly žádané i haptické programy připravené ke Colloredo-Mansfeldskému paláci, zaměřené na poznávání barokních a rokokových ornamentů. V současné době edukační oddělení připravuje koncept haptických programů (prohlídek a výtvarných workshopů) k objektu Bílkovy vily, které by v budoucnu přidali do aktuální nabídky pro slabozraké a nevidomé návštěvníky.
Těmto projektům předcházely konzultace a školení od odborníků ze sdružení Hapestetika a z organizace Tyfloservis, takže výstavy splňovaly správné parametry výstav tohoto typu. Interní edukátorky, které tyto akce koncipovaly a realizovaly, byly profesionálně vyškoleny k vhodnému a správnému přístupu i komunikaci s nevidomými návštěvníky.
V tomto roce edukační oddělení pokračovalo i v práci na rozšíření služeb a nabídky i pro návštěvníky se sluchovým postižením (LORM – Společnost pro hluchoslepé, Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené). Edukátorky absolvovaly v předešlém roce v Národním muzeu seminář a odborné školení i pro tuto specializaci.

Veřejná plastika a její zpřístupňování
V roce 2018 byly realizovány aktivity v rámci zpřístupňování veřejné plastiky, jedné z priorit rozvoje edukace GHMP. Pokračoval cyklus procházek po novodobé plastice – „Vetřelci a volavky s GHMP“ s MgA. Pavlem Karousem - odborníkem na soudobou plastiku  především ze 70. a 80. let. Tyto procházky, trvající cca 3,5 hodiny, jsou koncipovány na základě okruhů zaměřených vždy na konkrétní čtvrť, lokalitu nebo část Prahy. V tomto roce jich proběhlo 16.
Dále měla veřejnost možnost navštěvovat úspěšný cyklus přednášek pro dospělé a seniory k vybraným dílům ze souboru veřejné plastiky ve správě GHMP s názvem „Příběhy pražských soch a sousoší“. V rámci cyklu se konalo 35 přednášek a 10 komentovaných procházek seznamujících návštěvníky se sochařskou výzdobou Karlova mostu a Vyšehradu. Mezi nejčastější posluchače přednášek patří zejména senioři, početnou skupinu tvoří také studenti středních škol se zájmen studovat výtvarný obor na vysoké škole, rovněž studenti vysokých škol, ale také průvodci, kteří patří mezi stálé návštěvníky.
Probíhaly také prohlídky reliéfu z Juditina mostu, jednoho z nejvýznamnějších dochovaných románských sochařských artefaktů a odborné komentáře k pomníku Jana Palacha. Dále proběhly 2 komentované procházky „Od kandelábru ke kandelábru“, seznamující zájemce s historickými plynovými kandelábry na Malé Straně a Hradčanech a sochami ze souboru veřejné plastiky GHMP, umístěnými v lokalitě trasy procházky.
Nadále pokračují práce na edukačních listech k jednotlivým okruhům veřejné plastiky ve správě GHMP (Praha 1, Karlův most, Malá Strana, Vyšehrad, Petřín, Trojský zámek atd.) a tyto okruhy jsou zahrnuty v nabídce školám, které si je mohou objednat. Největší zájem byl opět o prohlídky soch na Karlově mostě spojených s workshopem v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci.
Také v rámci haptických programů, určených pro nevidomé a slabozraké návštěvníky, docházelo ke zpřístupňování veřejné plastiky (např. schodiště „Tartar“ Trojského zámku a dekorativní sochy a vázy v zahradě Trojského zámku).

Výtvarný kroužek
Během celého roku (kromě letních prázdnin) probíhal opět tradiční středeční čtyřhodinový výtvarný kroužek - celoroční cyklus tvůrčích dílen pro návštěvníky všech věkových kategorií, který se koná v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci. Zájemcům jsou prostřednictvím vlastní tvorby zprostředkovávány aktuální výstavy GHMP. Účastníci si mohou vyzkoušet tradiční i netradiční výtvarné techniky z oblasti kresby, malby, grafiky, fotografie, prostorové tvorby, ale i intermediální, konceptuální a akční tvorby. Letos se tento kroužek konal 42krát. Tento typ akce poskytuje vhodný prostor také k přípravě na talentové přijímací zkoušky na střední i vysoké umělecké školy.
Mimořádné akce

Edukační oddělení GHMP v roce 2018 koncipovalo, organizovalo, realizovalo nebo se aktivně podílelo na celkem 96 mimořádných akcích.

Během letních prázdnin proběhl „Tvořivý týden – 7 dní, 7 objektů, 7 výstav, 7 témat, 7 workshopů“, týdenní série workshopů pro veřejnost ve všech objektech GHMP reagujících na aktuální výstavy i stálé expozice. Počtvrté se GHMP zapojila dvěma celodenními workshopy do dvoudenní akce Víkend otevřených zahrad“. Galerie se i v letošním roce připojila tradičním celodenním výtvarným workshopem k doprovodnému programu „Trojského vinobraní“, které se konalo ve spolupráci s MČ Trója. I v roce 2018 se ve spolupráci s Pražskou plynárenskou a.s. a konaly 2 adventní procházky s lampářem Ing. Janem Žákovcem „Od kandelábru ke kandelábru“. Během trasy se účastníci blíže seznámili se dvěma dochovanými a nově zrekonstruovanými historickými plynovými kandelábry a se šesti sochařskými objekty, které jsou součástí souboru veřejné plastiky GHMP. Uskutečnily se také 4 workshopy pod vedením divadelní a filmové výtvarnice Dany Goldové na téma masky v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci + 1 prezentace tvorby a diskuse s umělcem Davidem Vrbíkem v rámci výstavy V. Ambroze v Domě fotografie.  

Téměř celé letní prázdniny pak v oranžerii v Trojském zámku probíhaly Letní výtvarné dílny – celodenní workshopy pro veřejnost s asistencí několika vyškolených lektorů (50x).

 Edukační oddělení také zrealizovalo 1 celodenní výtvarný workshop pro 7 školních skupin ve spolupráci s Českými centry k výstavě „Czech Image“, která se konala v rámci výročí 100 let od založení Československa. Edukátorky GHMP byly přizvány také ke spolupráci na doprovodném programu k výstavě „Česká divadelní fotografie“ v Obecním domě, kterou pořádal Institut umění – Divadelní ústav (byly realizovány 4 celodenní workshopy na tato témata: divadelní plakát, stylizovaná fotografie, studiová a portrétní fotografie). Ve spolupráci s Lions Clubem Praha První se v prostoru koncertního sálu v Domě U Kamenného zvonu konala opět dobročinná aukce kreseb, maleb, grafik a keramických výtvorů od nevidomých a slabozrakých dětí a benefiční představení dětské opery Hanse Krásy a Adolfa Hoffmeistera „Brundibár“, zazpívané členy Dismanova rozhlasového dětského souboru. Výtěžek z těchto akcí byl věnován specializovaným školám v Praze 5 - Nových Butovicích: Gymnáziu pro zrakově postižené a Střední odborné škole pro zrakově postižené. V edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci se také konaly 2 mimořádné předvánoční výtvarné workshopy určené pro internetové blogery. Ve spolupráci s Leica Gallery Prague se konal 1 speciální workshop pro 3 školní skupiny k výstavě Slibuji věrnost republice. Jednalo se o prezentaci fotografií všech českých a československých prezidentů (1918 - 2018) od různých autorů. Výstava se konala k výročí 100 let od založení Československa.

Edukační oddělení zrealizovalo také mezinárodní workshop s názvem „You Are Welcome“ na téma „City for All of Us“ ve spolupráci s Poradnou pro integraci, Institutem pro regionální rozvoj, Interkulturním festivalem RefuFest, se spolkem InBáze a nevládní organizací Youth Included. Hlavním cílem byla koncepce a realizace kolektivního modelu města, kam každý umístil svojí budovu, stavbu, sochu, objekt nebo instalaci a zahraniční návštěvníci z mnoha zemí tak symbolicky navrhli společné místo pro život. Ve spolupráci s Poradnou pro migraci se konal v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci i speciální vánoční mexický workshop. Vedli ho mexičtí umělci a tématem byla tvorba „piňaty“ – typické mexické vánoční dekorace, která se pak stala součástí mexických vánočních oslav. Celý projekt byl pod záštitou Mexického velvyslanectví v ČR. V koncertním sále Domu U Kamenného zvonu se konala debata s mladými aktivisty z Ukrajiny, kteří se snaží svými akcemi a projekty podporovat vstup této země do EU. Akce se konala ve spolupráci s Ukrajinsko-Evropskou perspektivou. Ve spolupráci s touto organizací se konalo i čtení ukrajinských pohádek přímo s jejich autorem, Sashou Lyrinkem.

V rámci festivalu „Open Square“, který se zapojil do tzv. „Týdne umění“, zrealizovalo edukační oddělení GHMP 5ti hodinový workshop u Palachova pomníku (kresby - návrhy na pomníky, sochy, objekty a instalace do xerokopií reprodukcí fotografií Palachova náměstí a Alšova nábřeží). V edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci se také konal workshop k výroční 55 let od založení GHMP (*1963).

V rámci celostátní soutěže „Příběhy našich sousedů“, kterou připravuje pro školy organizace Post Bellum, navštívilo GHMP 12 vítězných týmů (školní třídy) z celé ČR, které měly návštěvu v GHMP (prohlídku a workshop) zdarma jako výhru v soutěži. Jedna školní třída (Masarykova základní škola Litoměřice) měla návštěvu GHMP jako odměnu za podporu dobročinné benefiční školní aukce, jejíž výtěžek byl věnován organizaci „ShineBean“, která působí v oblasti mezinárodní humanitární a rozvojové spolupráce, globálního rozvojového vzdělávání a osvěty, a která již více než 10 let organizuje projekty v Keni (nyní podporuje dvě školy, peníze budou využity na založení školní farmy). Druhá polovina výtěžku byla věnována litoměřickému Hospici u svatého Štěpána.


Prostory pro edukaci

Edukační oddělení má k dispozici 3 prostory pro vzdělávací aktivity: edukační centrum v Colloredeo-Mansfeldském paláci, eko-ateliér v Trojském zámku a čítárnu odborné literatury a časopisů v Bílkově vile spojenou se specializovanou badatelnou Františka Bílka. Kromě těchto prostor také příležitostně využíváme variabilní a „mobilní“ (dočasné) edukační zázemí v rámci některých výstav ve formě interaktivních zón. Často jsou workshopy realizovány právě i přímo ve výstavě z důvodu nutnosti přímé inspirace jednotlivými díly. V současné době se edukační oddělení profiluje na interdisciplinární přesahy výtvarného umění směrem k dalším oborům. V rámci galerie jsou využívány zmíněné tři specializované prostory pro edukaci, které podporují toto směřování:
  • edukační centrum: film, divadlo, fotografie a nová média
  • eko-ateliér: ekologie a environment
  • čítárna odborné literatury: literatura, písmo, text


Edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci
Edukační centrum je vhodné zázemí k realizaci kreativních workshopů s výraznými přesahy do oblasti nových médií, fotografie, filmu a divadla (experimentální fotografické techniky, animovaný film, užitá grafika, světelný design, kostýmní tvorba, intermediální tvorba, street art). Vybavení ateliéru umožňuje experimentovat s množstvím technik z různých oblastí výtvarného umění (kresba, malba, grafika, fotografie, prostorová, intermediální, akční i konceptuální tvorba apod.), prostor funguje jako kreativní výtvarná laboratoř. Realizují se zde aktivity pro všechny věkové kategorie včetně seniorů a znevýhodněných. Konají se zde i nejrůznější setkání oborníků, asociací výtvarných pedagogů apod. Prostor je částečně bezbariérový. V roce 2018 byla dokončena dostavba nové části edukačního centra, takže stávající prostor (cca 90m2 se rozrostl na 180m2). Na začátku roku 2019 bude dovybaven vnitřním vybavením a nábytkem. Součástí bude i temná komora pro realizaci klasických i experimentálních fotografických technik a další příruční knihovna specializovaná na knihy o fotografii, videoartu, filmu a divadle.

Eko-ateliér v oranžérii Trojského zámku
V roce 2018 byl intenzivně využíván i eko-ateliér v oranžérii. Prostor eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku je unikátem v rámci celé Prahy. Obdobným pracovištěm nedisponuje ani Botanická zahrada hl. m. Prahy. Tento sezónní kreativní prostor slouží k realizaci edukačních programů nového rozměru se zaměřením na environmentální a ekologický kontext ve vztahu k umění. Ateliér splňuje podmínku bezbariérovosti a proto je ideální také pro aktivity určené znevýhodněným a handicapovaným (např. vozíčkáři, nevidomí návštěvníci ad.) i pro maminky s kočárky. Zároveň jde o relaxační zónu, kterou mohou návštěvníci využít k oddychu v turisticky rušné části Prahy. Realizují se zde nejrůznější techniky a principy založené na zpracování přírodních materiálů (většinou i přímo ze zdejší zahrady), které umožňují přiblížit principy recyklace (výroba ručního papíru, práce s keramickou hlínou, textilní tvorba, vosková batika, haptické a akustické aktivity, výroba objektů z přírodních materiálů, land-art, aranžování květin atd.). Prostor byl opět využíván i k mimořádným projektům (Dny otevřených dveří, Víkend otevřených zahrad, Trojské vinobraní). Ve školním roce (letní sezóna) byl navštěvován školami a ostatními skupinami. Celý červenec a srpen probíhaly po celou otevírací dobu zámku celodenní Letní výtvarné dílny (denně cca 60-90 návštěvníků + příměstské tábory). V rámci těchto akcí si splnily praxe a stáže studentky VŠ (viz info níže). Po celou sezónu zde byly realizovány edukační aktivity pro všechny věkové kategorie včetně znevýhodněných. V roce 2018 zapojilo edukační oddělení do svých programů i aktivity ve spolupráci s projektem „Záhony pro školky“ (více info níže). Proběhl zde také seminář pro učitele zaměřený na environmentální výchovu v rámci mezinárodního výzkumného projektu ERASMUS+ (více info níže).

Čítárna a studovna odborné literatury a časopisů v Bílkově vile
Prostory v Bílkově vile, v ateliéru Františka Bílka i ve zdejší čítárně a studovně, jsou vzhledem k zaměření expozice ideální pro realizaci mezioborových přesahů směrem k literatuře a textu. V nabídce je několik tematických okruhů – kromě již zmíněných přesahů k literatuře (formální i obsahová práce s textem, písmo a knižní tvorba) jde o tyto další okruhy: umělecké směry (secese, symbolismus, expresionismus, dekadence), veřejná plastika, architektura, užité umění. Součástí workshopů jsou literárně-jazykové hry s texty, tvorba experimentálního textu, hry s písmovými šablonami inspirované fontem Františka Bílka, interpretace názvů, navrhování knižních obálek a experimentálních knih, ex-libris a ilustrací, dramatizace soch (živé sochy), kresby detailů a symbolů. Prezenční čítárna a studovna odborné literatury a časopisů se zaměřením na výtvarné umění je do Bílkovy vily umístěná od r. 2016. V letech 1998 – 2016 byla situovaná v Domě U Zlatého prstenu, který je od r. 2016 ve správě Muzea hl. m. Prahy. Čítárna nabízí zájemcům uměnovědnou literaturu, rozsáhlé spektrum katalogů k výstavám GHMP i časopisů o výtvarném umění, designu a architektuře. Přímo v čítárně se nachází přes 1 400 titulů, celkově je však čtenářům k dispozici cca 5 800 knižních publikací, které jsou umístěny v externím skladu. Část fondu čítárny věnovaná osobnosti Františka Bílka. Vedle studovny je na vyžádání zpřístupněna specializovaná badatelna. Seznam dostupných knih a publikací je k dispozici v čítárně a byl umístěn na webové stránky GHMP. Část knih byla umístěna v externím skladu mimo objekt Bílkovy vily. Proběhy všechny inventury čítárny i příručních knihoven.

Spolupráce s externisty 
V současné době tvoří tým edukačního oddělení 3 interní lektorky (VŠ vzdělání - výtvarná pedagogika v kombinaci s dalšími obory – dějiny umění na KTF, bohemistika na FF, umělecké obory – malba, textilní tvorba atd.) a cca 10 externích lektorů (s různými specializacemi - jazyky, speciální pedagogika, znevýhodnění, senioři, veřejná plastika atd.). Součástí týmu edukačního oddělení je i 1 knihovnice (střední knihovnická škola, pedagogické minimum a rozsáhlá praxe) a v roce 2018 nově 1 asistentka edukačního oddělení (absolventka obchodní akademie a Vyšší odborné školy informačních studií – specializace: služby muzeí a galerií), která má na starosti objemnou administrativu tohoto oddělení, kterou doposud realizovaly interní edukátorky při své hlavní náplni práce. GHMP spolupracuje na vzdělávacích aktivitách a doprovodných programech s externisty - kromě příležitostné spolupráce na jednorázových odborných programech a mimořádných akcích má GHMP i tým trvalejších externích lektorů, především pro realizaci prohlídek a případně workshopů, který se snažíme dle potřeby optimalizovat a v případě potřeby rozšiřovat. Akce zde zajišťují nejen interní a externí lektoři s nejrůznějšími specializacemi, ale v programu je zahrnutá i spolupráce přímo s umělci - v návaznosti na prezentace jejich tvorby v rámci výstav či jejich zastoupení ve sbírkách GHMP nebo v souvislosti s objekty GHMP (v roce 2018 šlo např. o spolupráci s filmovou a divadelní výtvarnicí Danou Goldovou nebo s umělcem Davidem Vrbíkem atd.).

Odborná činnost edukačního oddělení (účast na konferencích, seminářích, projektech)
Interní edukátorky GHMP vyvíjejí kromě běžné agendy i nadstandardní odbornou a výzkumnou činnost. V roce 2018 se aktivně se zúčastnily mnoha důležitých konferencí, seminářů a setkání, zapojily se do několika velkých odborných projektů.

V Domě U Kamenného zvonu se konala konference „Základní umělecké vzdělávání – otázky a výzvy“ ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV), které se zúčastnilo cca 120 pedagogů ze Základních uměleckých škol z celé ČR. Součástí programu byla i prezentace mezinárodního projektu „App Your School“ a tří modelových digitálních ateliérů, které byly koncipovány a realizovány interními edukátorkami GHMP. Kromě této aktivní účasti v rámci přednesení příspěvku ještě edukátorky zrealizovaly pro všechny účastníky dvě prohlídky Domu U Kamenného zvonu (sklepy, kaple atd.). Na podzim konalo i celostátní setkání Asociace výtvarných pedagogů (AVP). Akce se zúčastnilo cca 60-70 účastníků. Dva dny z třídenního programu členové AVP strávili v GHMP. První den proběhla série prezentací a projekcí v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu spojená s prohlídkou tohoto historického objektu, druhý den se konala prohlídka Colloredo-Mansfeldského paláce (barokně-rokokového patra i aktuálních výstav) a následovala exkurze do edukačního centra v Colloredo-Mansfeldském paláci a následný workshop.

 V rámci tradičního Týdne uměleckého vzdělávání se konal v edukačním centru speciální seminář „Edukativní programy a umělecké vzdělávání“. Jednalo se o setkání s učiteli a se studenty pedagogického modulu VŠUP (studenty pedagogického minima z AVU a VŠUP, kteří v GHMP absolvovaly odborné náslechy vzdělávacích programů) nad obsahem edukativních programů GHMP a jejich vazbou na další tvůrčí činnost a vzdělávací obsah výtvarného oboru. Akci zrealizovalo edukační oddělení ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání. Součástí akce byl i workshop na téma "Imaginace v prostoru" a prezentace edukačního oddělení, jeho aktivit i aktuálních velkých projektů („App Your School“ apod.). Týden uměleckého vzdělávání a amatérské tvorby je iniciativa propojující projekt UNESCO Týden uměleckého vzdělávání a evropský projekt Týden amatérského umění, které již oba fungují v několika evropských i mimoevropských státech. V obou případech jde především o týden občanské angažovanosti v regionech a místech, během kterého se nejrůznější kulturní i vzdělávací instituce, neziskové organizace a další občanské iniciativy mohou představit široké veřejnosti. Záštitu projektu poskytly tyto instituce: Ministerstvo kultury ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Česká komise pro UNESCO. Koordinátorem je Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS).

 Edukační oddělení GHMP ve spolupráci s Evropskou rozvojovou agenturou a Národním ústavem pro vzdělávání uspořádalo i další speciální odborný seminář na téma gramotnosti (vizuální, literární, digitální, mediální a emoční gramotnost). V rámci akce se konal workshop zaměřený na toto téma a byly opět přestaveny zajímavé příspěvky – včetně prezentace modelových digitálních ateliérů k projektu „App Your School“. Akce byla určená studentům VŠUP a AVU, kteří studují pedagogický modul pod vedením PaedDr. Markéty Pastorové (NUV) a učitelům výtvarné výchovy, kteří navštěvují vzdělávací programy GHMP se svými žáky a studenty.

Interní edukátorky GHMP také prezentovaly příspěvek s názvem „Nová média, literatura, písmo a text, ekologie a environment - profil a mezioborové specializace edukační činnosti Galerie hl. m. Prahy“ na vědecké konferenci s mezinárodní účastí s názvem „Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci - vliv digitálních technologií na dětského návštěvníka a mezioborové přesahy muzejní pedagogiky“, kterou pořádalo Muzeum hlavního města Prahy a Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku Asociace Muzeí a galerií. Akce se konala na zámku Ctěnice.

Edukační oddělení GHMP bylo také přizváno k aktivní účasti na besedě (debatě) s názvem „Stálé expozice dnes“ v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem, která byla pořádána jako doprovodná akce k tamní aktuální výstavě Jiřího Franty a Davida Böhma. GHMP zde prezentovala své edukační aktivity.

V eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku se v rámci mezinárodního vědecko-výzkumného edukačního projektu konal odborný seminář (prezentace a školení) pro učitele, zaměřený na environmentální výchovu. Seminář byl akreditován MŠMT ČR. Do projektu je zapojeno 6 zemí (Irsko, Polsko, Španělsko, Makedonie, Slovensko a Česká republika) a projekt se koná v rámci programu Erasmus+. Za ČR projekt realizuje Česká ornitologická společnost (http://www.birdlife.cz/). Dorazilo cca 30 – 40 pedagogů i několik novinářů. Účastníci obdrželi certifikát o absolvování kurzu. Další školení, kterého se edukátorky účastnily, se konalo v rámci projektu Záhony pro školky, se kterým edukační oddělení nově spolupracuje na některých programech v eko-ateliéru. Projekt cílí na 3-6ti leté děti, učí je rozumět fungování zahrady i pochopit péči o ní. Dalším školením pro všechny interní i externí edukátory a lektory GHMP (+ knihovnice) byl seminář spojený s workshopem, který pro edukační oddělení zdarma zrealizoval Magistrát hlavního města Prahy a Konsorcium nevládních organizací pracujících s migranty. Tématem byla práce a komunikace se zahraničními návštěvníky.

Edukátorky GHMP se vzdělávají i v rámci dalšího studia (doktorské studium), v minulosti se účastnily pracovních skupin IPR MHMP - projektu "živé město". Všechny tři jsou aktivní členky těchto asociací:  INSEA - International Society for Education Through Art, Komora edukačních pracovníků Rady galerií ČR a Asociace výtvarných pedagogů.

Edukátorky GHMP také zasedly v porotě soutěže "3D pro všechny"  žáků Gymnázia Arabská na Praze 6 a Gymnázia pro zrakově postižené z Prahy 5. Žáci vytvořili pomocí 3D tiskárny objekty inspirované uměním a architekturou. Vybrané modely po ukončení soutěže slouží jako haptické modely určené pro zrakově postižené žáky.

I v roce 2018 pokračovaly edukátorky v aktivním zapojení do mezinárodního výzkumného projektu „App Your School“. Jde o spolupráci edukátorů z 8 evropských zemí: Itálie, Finsko, Turecko, Litva, Polsko, Portugalsko, Řecko a Česká republika. Hlavním partnerem a organizátorem je italské vzdělávací centrum Zaffiria. Za českou republiku projekt organizuje Evropská rozvojová agentura. Projekt se koná v rámci programu Erasmus+. Tématem je smysluplné využití nových médií v edukaci. Hlavním úkolem je koncepce, realizace a evaluace tzv. „digitálních ateliérů“, modelových šestihodinových workshopů, díky nimž bude rozvíjeno smysluplné a kreativní využívání ICT a nových médií ve výuce a galerijní edukaci. Nejdůležitějšími výstupy bude evropský manuál a národní „toolkit“ – pro školy a pedagogy s nejlepšími příklady digitálních ateliérů. Český pětičlenný tým včetně tří interních edukátorek GHMP vytvořil text s názvem „Contemporary Art, Multimedia And Innovation In Education” do samostatné kapitoly pro evropský manuál, který by měl být příští rok publikovaný a přeložený do osmi jazyků.

Interní pedagožky GHMP take pokračovaly v zapojení do výzkumného projektu „Vzdělávací strategie muzeí umění“  - aktivně se zapojily do pracovní skupiny  Komory edukačních pracovníků Rady Galerií ČR v rámci další fáze projektu. Po první fázi (analytické část) nyní následovala další část – poslání a portfolio vzdělávacích programů se zaměřením na stálou nabídku. Výzkum navázal na již uskutečněné projekty z let 2014–2017 Standardizace edukačních činností I. + II. (téma: personální a materiálně-technické aspekty edukačních činností, analýza edukačních činností), Práce s návštěvníky se specifickými potřebami + Vzdělávací strategie I. fáze (2017).  Těmto projektům předcházel seminář Strategie edukačních činností. Výstupy výzkumu, který probíhal na základě rozsáhlého kvantitativního a kvalitativního šetření, byly následně porovnávány s podobnými výstupy ze zahraničních institucí (Velká Británie, Německo, Holandsko). Projekt byl realizován pod vedením PhDr. Alexandry Brabcové.

Edukátorky GHMP byly také přizvány do pracovní skupiny Institutu plánování a rozvoje Magistrátu hlavního města Prahy k projektu „Portál kulturní nabídky Prahy“, který navazuje na předchozí projekty „Živé město“, kde bylo edukační oddělení také zapojené apod. V pracovní skupině jsou zapojeny kromě GHMP i další instituce a organizace: Městská knihovna, DOX, Klub mladého diváka a EDUin. Hlavní setkání členů pracovní skupiny a prezentace projektu se konalo v Pražském kreativním centru v Radničních domech na Staroměstském náměstí.

Významnou odbornou činností je také realizace odborných exkurzí mnoha důležitých skupin: studenti Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (2x) – v rámci předmětů užité umění, galerijní edukace, dějiny umění a umělecké sbírky, studenti architektury ČVUT v Domě U Kamenného zvonu - prohlídka objektu + studijní kresby interiérů (1x). Dlouhodobě pracuje GHMP také se zahraničními školami - například s Ústavem jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy (obor čeština pro cizince), Anglo-americká univerzita (předmět dějiny umění), Francouzské lyceum apod.

Edukátorky GHMP se snaží rozvíjet i publikační činnost. Kromě již výše zmíněné kapitoly do evropského manuálu v rámci projektu „App Your School“  byly v rámci doktorského studia sepsány dvě odborné písemné práce, týkající se GHMP a edukace k předmětům „Muzeum jako edukační médium“ (kazuistika edukačního programu) a „Teorie výtvarné pedagogiky“ (rešerše odborné české i zahraniční literatury). Jsou archivovány v příruční knihovně edukačního oddělení. Průběžně pokračovala i práce na edukačních listech do Bílkova domu v Chýnově a do Trojského zámku. Pracovní listy v Bílkově domě byly úspěšně otestovány žáky ze 4 školních skupin ze ZŠ Chýnov (8. + 9. třídy) a rodinami s dětmi v průběhu workshopu, který se zde konal v rámci Tvořivého týdne.

Spolupráce s Komorou edukačních pracovníků Rady galerií ČR
Důležitá je také spolupráce s Radou Galerií ČR. Tým edukačního oddělení navštívil setkání Komory edukačních pracovníků RG ČR v Muzeu Kampa (Sovovy mlýny, Werichova vila, Portheimka). Jedná se o profesní setkání edukátorů z členských galerií RG ČR průměrně x 3-4 ročně vždy v jiné galerii. Galerijní pedagogové a lektoři si zde předávají zkušenosti a inspiraci, představují i edukační prostory. V roce 2018 se konal i Sněm Rady galerií ČR v Galerii výtvarného umění v Ostravě, kde se setkaly všechny tři komory RG ČR: Komora ředitelů, Komora odborných pracovníků a Komora edukačních pracovníků. V edukačním centru GHMP proběhlo setkání ředitelů z Komory ředitelů RG ČR, setkání Komory odborných pracovníků RG ČR a setkání předsednictva RG ČR, kde je zastoupená i GHMP za Komoru edukačních pracovníků. Edukační oddělení GHMP také opět i v tomto roce poskytlo zázemí pro pracovní skupinu výtvarných pedagogů z Komory edukačních pracovníků RG ČR, do které se zapojili edukátoři z 4 členských galerií RG ČR (Liberec, Litoměřice, Kutná Hora a Praha – GHMP). Jednalo se o druhou fázi vzdělávací strategie. Po loňském zpracování analytické části nyní následovalo zpracování aktuálního portfolia vzdělávacích aktivit se zaměřením na stálou nabídku atd. Konalo se 6 celodenních seminářů pracovní skupiny.
Odborné praxe a stáže pro studenty VŠ a SŠ, další spolupráce s VŠ
Také v roce 2018 realizovalo edukační oddělení praxe pro studenty středních uměleckých a  odborných škol. V letošním roce zde bylo 46 studentů ze středních škol. Jednalo se o tyto školy: Střední škola designu a umění, knižní kultury a ekonomiky Náhorní /obor grafický design a propagace/, Střední uměleckoprůmyslová škola a vyšší odborná škola Turnov (obor: zlatnictví), Obchodní akademie Hovorčovická Praha 3 (obor cestovní ruch), Střední škola zahradnická a technická Litomyšl (Scénická a výstavní tvorba – zaměření: výstavnictví a floristický design + výstavnictví a zahradní design). Studenti pomáhali především s přípravou výtvarného materiálu v edukačním centru a v eko-ateliéru i s knihami v čítárně a studovně v Bílkově vile. Věnovali se ale i konkrétním specifickým úkolům: studenti se zaměřením na výstavnictví a floristický design vytvořili předlohy drobných objektů z recyklovaného papíru jako inspiraci pro školy v eko-ateliéru, dále ze speciální hmoty vymodelovali haptické repliky barokně-rokokových ornamentů z Colloredo-Mansfeldského paláce (modely pro nevidomé návštěvníky), připravili také vzory a ukázky návrhů na divadelní plakáty v rámci workshopů k výstavě Česká divadelní fotografie. Studenti grafického designu zase otestovali 3 modelové 6ti hodinové „digitální ateliéry“ v rámci mezinárodního projektu „App Your School“, jehož cílem je smysluplné zapojení nových médií do výuky.
Praxe pro vysokoškolské studenty probíhá v GHMP formou náslechů a realizací praxí i galerijních animací. V letošním roce se jednalo např. o praxe a stáže studentek galerijní pedagogiky z Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci, které zde působily především v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku. Spolu s nimi zde byla na stáži i studentka estetiky z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. V rámci těchto programů studentky během dvou měsíců denně v otvírací době návštěvníkům workshopů představovaly provoz eko-ateliéru, poskytovaly základní informace o zámku a zahradě, přiblížily zdejší výtvarné techniky a asistovaly návštěvníkům při tvorbě. Studenti z Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci navštívili GHMP i v rámci několika odborných exkurzí – v rámci předmětů užité umění a umělecké řemeslo (Bílkova vila), dějiny umění a umělecké sbírky. Náslechy si zde splnily i studenti AVU a VŠUP v rámci pedagogického modulu (pedagogického minima) pod vedením odborné pracovnice z NUV PaedDr. Markéty Pastorové. V rámci stáže absolvovala náslechy edukačních aktivit GHMP i edukátorka ze Západočeské galerie v Plzni. Modelové edukační aktivity (k výstavě Nová díla ve sbírkách GHMP) si zde zrealizovalo cca 20 studentů z Katedry výtvarné kultury Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. S GHMP spolupracovala nadále i studentka ilustrace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, která pokračovala na edukačních listech k Bílkovu domu v Chýnově a zahájila práci na edukačních listech k Trojskému zámku. Edukační oddělení GHMP aktivně poskytuje údaje a informace do nejrůznějších dotazníků, výzkumů a analýz, umožňuje konzultace se studenty – např. v rámci jejich bakalářských a diplomových prací. Důležitým zázemím i zdrojem informací pro školy a studenty je i čítárna odborné literatury a časopisů (více info výše).

Sponzoři a vícezdrojové financování
Edukační oddělení GHMP se snaží úspěšně rozvíjet vícezdrojové financování. Kromě čerpání financí z vlastního rozpočtu oddělení úspěšně rozvíjí materiální sponzoring a získává výtvarný materiál od řady firem. Atraktivní prostory edukačních pracovišť a jejich smysluplné a přínosné využití pro širokou veřejnost jsou skvělou příležitostí a motivací k podpoře sponzory, se kterými se spolupráce pozitivně rozvíjí. Vedle klasických výtvarných pomůcek edukační oddělení využívá i další zbytkový materiál, který lze alternativně a nápaditě využít i umělecky recyklovat.
V roce 2018 se podařilo získat velký materiální sponzorský dar od firmy S.O.S. Dekorace s.r.o., která edukačnímu oddělení darovala plastové baňky různých rozměrů a barev (především zlaté a stříbrné), které byly kreativně využity během realizace výtvarných workshopů k výstavě Vladimíra Škody: Harmonices Mundi v Trojském zámku. Vznikaly tak nejenom prostorové objekty, ale i landartové instalace v prostoru zámecké zahrady. Dále firmy Glassor s.r.o. a Ozdoba CZ s.r.o. darovaly skleněné baňky různých rozměrů a typů, ideální také k realizaci výtvarných reakcí k výstavě Vladimíra Škody. Nadále byly využívány i sponzorské dary z předchozích let, např. od prodejny Tapety metro Florenc, a to velké množství papírových a samolepicích tapet, tvůrčím způsobem uplatnitelných během výtvarných workshopů k řadě výstav GHMP. Dále byly uplatněny dary od prodejny Zlatá loď (výtvarné potřeby) a firmy Het spol s.r.o. (fasádní barvy v široké škále odstínů) a od firmy Preciosa a.s. (skleněné korálky a perličky). Díky firmě VersaCo – MC PEN byla po celý rok čerpána sleva 25% na nákup výtvarného materiálu.