Edukační aktivity a ostatní doprovodné
akce
V roce 2018 se konalo v GHMP
celkem cca 953 edukačních aktivit a
doprovodných akcí. Z toho proběhlo cca 837 edukačních aktivit (interaktivní prohlídky pro školy,
workshopy, vzdělávací cykly, odborné komentáře, procházky atd.) a cca 116 ostatních doprovodných akcí
(kurátorské a autorské prohlídky, přednášky, performance atd., organizačně
zajišťované oddělením PR a marketingu). Edukační aktivity byly
koncipovány, organizovány a realizovány interními edukátorkami i stálými externími
spolupracovníky edukačního oddělení.
Práce
se školami a širokou veřejností
V roce 2018 byl z kompletní
nabídky všech doprovodných programů a vzdělávacích aktivit největší zájem o
interaktivní prohlídky pro školy. Z krátkodobých výstav byly školami nejvíce
navštěvovány výstavy: Slovanská epopej, Grafická dílna Františka Bílka, Vladimír
Škoda: Harmonices Mundi / Johannes Kepler, Santiago Calatrava, Kamenné poklady,
The Reunion of Poetry and Philosophy / Zhang Xiaogang & Wang Guangyi, Nová
díla ve sbírkách GHMP. V době letních prázdnin, kdy se projevuje pokles
návštěvnosti v důsledku absence prohlídek pro školy, pořádalo
edukační oddělení GHMP Letní prázdninové dílny v eko-ateliéru
v oranžérii Trojského zámku (celodenní výtvarné workshopy
s praktikanty). Návštěvníkům a zájemcům tak byl nabídnut kontinuální
program po celou dobu prázdnin. Denně navštívilo tyto programy průměrně cca
60-90 návštěvníků. Kromě toho do eko-ateliéru přicházely i děti v rámci
příměstských táborů, skupiny nevidomých návštěvníků na speciální haptické
programy a konaly se i běžné akce – workshopy pro rodiny a výtvarné ateliéry
pro dospělé a seniory.
Pokud jde o programy k dlouhodobým
výstavám, stálým expozicím a objektům, nejvíce prohlídek pro školy bylo zrealizováno
v Trojském zámku, dále pak v
Bílkově vile, v Domě U Kamenného zvonu a v Colloredo-Masfeldském paláci.
V roce 2018 bylo
zrealizováno celkem cca 837 edukačních aktivit, z toho
proběhlo: přes 462 interaktivních prohlídek výstav pro
všechny typy škol (MŠ, ZŠ, SŠ, gymnázia, ZUŠ, SŠ, SOŠ, VOŠ i VŠ) spojených s
následnou výtvarnou reakcí, 42 čtyřhodinových středečních
výtvarných kroužků pro všechny věkové kategorie, 35 tematických
pětihodinových sobotních výtvarných akcí pro veřejnost v rámci cyklu
„Sobotní výtvarné workshopy“, 77 odpoledních výtvarných dílen pro
dospělé a seniory, 39 workshopů pro děti s rodiči na mateřské a
rodičovské dovolené. Dále 35 přednášek
a 10 komentovaných procházek v rámci cyklu „Příběhy soch a
sousoší I., II. a III.“ a 8 odborných komentářů k pomníku
Jana Palacha a k reliéfu z Juditina mostu. Dále 2 komentované procházky
"Od kandelábru ke kandelábru" zaměřené na historické plynové
osvětlení a sochy ve správě GHMP a pod vedením Pavla Karouse se
uskutečnilo 16 procházek cyklu "Vetřelci a volavky s
GHMP". Kromě těchto akcí, které tvoří stálou nabídku programů pro
veřejnost, realizovalo edukační oddělení dalších 96 mimořádných
akcí a 15 nadstandardních odborných akcí (viz.
níže).
Díky krátkodobým výstavám edukační
oddělení pravidelně obměňuje a aktualizuje nabídku vzdělávacích programů, tím
jsou školy motivovány k opakované návštěvě. Edukační oddělení touto nabídkou pravidelně obesílá školy z Prahy i
celé České republiky - cca 10 000 kontaktů na školy a pedagogy. Na
základě této pozvánky přicházejí školy do Galerie hlavního města Prahy nejen na
objednávku (prohlídky s lektory), ale také samostatně bez konkrétní
rezervace a objednání. Úplný počet návštěv škol a reálný podíl činnosti
edukačního oddělení na návštěvnosti výstav je tedy ve skutečnosti ještě mnohem
vyšší.
Podobně jsou pozvánkami na workshopy
obesílány i adresáře s kontakty na rodiny s dětmi (cca 1000
kontaktů), ale i dospělí a senioři, organizace a instituce pro znevýhodněné. Kromě
lektorských prohlídek, které se konají ve stanovených termínech, byly
realizovány i prohlídky na objednávku pro jakékoliv skupiny všech věkových
kategorií – včetně seniorů a znevýhodněných. Často si lektorské prohlídky
objednávají v cizích jazycích i skupiny zahraničních návštěvníků.
V rámci návštěv škol byla domluvena
i spolupráce se ZŠ Chýnov. Na konci školního roku si vedení školy objednalo 4
speciální prohlídky spojené s workshopy (s využitím edukačních listů) pro
dvě 8. a dvě 9. Třídy. Tato spolupráce by se měla stát tradicí na konci každého
školního roku a rozšířit návštěvy i o exkurze do pražské Bílkovy vily.
Pokud jde o prohlídky Slovanské epopeje
na objednávku s lektory, konalo se jich dohromady 71 (49 prohlídek pro školy /září-prosinec 2018/, 22 prohlídek
pro dospělé a seniory /červenec-prosinec 2018/. Prohlídky probíhaly v češtině a angličtině. Na výstavu proudily ale opět i školní skupiny
bez objednání (lektora), takže jejich
skutečný počet byl vyšší.
Programy
pro rodiny s dětmi a širokou veřejnost
Rodinám s dětmi jsou určeny sobotní výtvarné workshopy. Tyto akce
probíhají ve všech pražských objektech GHMP a jsou formálně i obsahově
provázány s podstatou konkrétní krátkodobé výstavy nebo stálé expozice.
Podstatou těchto pětihodinových workshopů je bezprostřední výtvarná reakce
účastníků. Výhodou pro studující i pracující je doba jejich konání, tzn. o
víkendu. Čas příchodu a odchodu je ve vymezeném čase individuální, což je pro
rodiny velmi vstřícné a flexibilní. Workshopy probíhají především přímo v
expozicích, dále pak ve výtvarných ateliérech (edukační centrum a eko-ateliér
v oranžérii Trojského zámku).
Rodiny s dětmi mohou navštívit i speciální workshopy, které jsou
organizovány ve spolupráci s jinými institucemi, subjekty nebo projekty –
například České centrum Praha, MČ Troja, Institut umění - Divadelní ústav,
Leica Gallery Prague, Filozofická fakulta apod.
Sobotní workshopy pro rodiny s dětmi a
mimořádné workshopy realizují interní edukátorky. Celodenní workshopy
v rámci Letních výtvarných dílen v
eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku zajišťují praktikanti z VŠ (v roce 2018 se jednalo o studentky galerijní
pedagogiky z Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci
a o studentku estetiky z Filozofické fakulty
Univerzity Karlovy).
V roce 2018 proběhlo celkem 77 výtvarných workshopů z toho 35
běžných sobotních workshopů a 59 mimořádných a celodenních workshopů (7
v rámci Tvořivého týdne GHMP, 2 během Víkendu otevřených zahrad, 50 v rámci Letních výtvarných
dílen v eko-ateliéru Trojského zámku) a 18 ve spolupráci s jinými
institucemi, subjekty nebo projekty.
Programy pro
děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené
Vzhledem k tomu, že současným trendem v
kulturních institucích je vytvářet specializovanou nabídku pro nejmenší děti
s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené, kteří nechtějí ztratit
společenský kontakt s okolím, realizuje GHMP cykly tvořivých workshopů pro děti s rodiči na MD a RD.
Této skupině se věnuje externí lektorka, která v letošním roce
zrealizovala 39 workshopů,
přibližujících aktuální výstavy a objekty GHMP. Prostřednictvím těchto
specializovaných dílen pro nejmenší návštěvníky lze velmi pozitivně ovlivňovat
rozvoj dětské představivosti, kreativity a smyslové zkušenosti od nejútlejšího
věku a budovat si postupně nejmladší publikum. Cílem a smyslem cyklu je u dětí
podnítit pozitivní vztah k návštěvám galerií. Zároveň je to i jedna z cest k
motivaci dospělých návštěvníků (rodičů) k návštěvám výstav. Potenciál pro tento
typ akcí má nejen edukační centrum s relaxačním koutem a odpočinkovou zónou s
polštáři pro děti, eko-ateliér v zahradě Trojského zámku, ale i plánovaná
velká reprezentativní čítárna v Colloredo-Mansfeldském paláci (přesun z Bílkovy
vily), kde je plánován i dětský kout s polštáři.
Aktivity pro dospělé
a seniory
Cyklus
výtvarných dílen pro dospělé a seniory,
zaměřený na zprostředkování výstav GHMP a jejich tvůrčí reflexi, byl
v závěru roku 2017 pro neustále se zvyšující zájem z řad veřejnosti a v
souladu s prioritami rozvoje edukace GHMP navýšen z 3 akcí za měsíc na 6
akcí za měsíc. V roce 2018 se tedy konalo
tedy celkem 81 těchto dílen. Cyklus vede externí lektorka, specialistka pro
tuto cílovou skupinu.
Dalším vyhledávaným programem je cyklus přednášek o veřejné plastice ve
sbírkách GHMP „Příběhy pražských soch a sousoší“, realizovaných externí
lektorkou. V roce 2018 proběhlo 35 přednášek
a 10 procházek v rámci tohoto cyklu. V budoucnu se očekává rozšíření o
další cykly přednášek, prezentující sbírky kresby, malby a grafiky ve správě
GHMP.
Pro tuto cílovou skupinu jsou také
určeny sobotní výtvarné workshopy pro
rodiny s dětmi, kde je nezastupitelný rozměr mezigeneračního setkávání.
Dále sem patří komentované prohlídky aktuálních
výstav a objektů ve správě GHMP, cyklus procházek za novodobou plastikou Vetřelci a volavky s GHMP, odborné komentáře k reliéfu Juditina
mostu, k pomníku Jana Palacha a komentovaný
okruh seznamující s historickými kandelábry na Malé Straně a Hradčanech.
Skupiny znevýhodněných a handicapovaných
GHMP realizuje a rozvíjí aktivity pro
tyto skupiny znevýhodněných návštěvníků:
Návštěvníci s mentálním postižením
Návštěvníci se smyslovým postižením - se
zrakovým a sluchovým postižením
Návštěvníci s duševním onemocněním
Sociálně znevýhodnění - děti z dětských
domovů
Sociálně znevýhodnění - děti z
konfliktních oblastí
Sociálně znevýhodnění - menšiny
Sociálně znevýhodnění - přistěhovalci
Senioři
Kromě řady mateřských, základních a
středních speciálních škol, navštěvují GHMP pravidelně tyto organizace pro
znevýhodněné: Domov svaté Rodiny, Domov
sociálních služeb Vlašská, Dětské centrum Paprsek, Středisko komplexní péče o
děti a mládež s postižením, Diakonie ČCE - středisko Ratolest, Základní
a střední škola Kupeckého -Praktická škola dvouletá, navazující na
základní školu speciální, Základní škola speciální a Praktická škola
Rooseveltova, Dětský domov Žatec, Nízkoprahové centrum pro děti a mládež
Neratovice, Dům tří přání n. o., Centrum 83 Mladá Boleslav (ústav pro lidi s
mentálním postižením), Centrum služeb Hvozdy.
Externí
lektorka GHMP pro znevýhodněné a handicapované návštěvníky se specializuje na
návštěvníky s mentálním postižením. Speciálním školám, praktickým školám,
dětským domovům, sdružením pro mentálně postižené a zařízením, zabývajícím se
volnočasovými aktivitami, zasílá pravidelnou emailovou pozvánku a aktuální
nabídku akcí. Systematicky si buduje adresáře, které se neustále rozrůstají a
aktualizují. Akce pro znevýhodněné se konají průměrně cca 2x měsíčně.
Od
roku 2017 edukační oddělení zavedlo systematické programy pro návštěvníky se
zrakovým postižením.
GHMP se díky tomu podařilo navázat spolupráci s těmito institucemi a
sdruženími: Tyfloservis Praha, Konzervatoř Jana Deyla, Tyflocentrum Brno,
Tyfloservis Cheb, Tyfloservis Plzeň, Tyfloservis Teplice, Sdružení SONS,
Sdružení LORM a s mnoha dalšími. V roce
2018 se v realizaci programů pro skupinky nevidomých a slabozrakých
návštěvníků intenzivně pokračovalo (např. několik poboček
SONS /Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých/ z celé ČR) a
uskutečnila se řada akcí v objektu Trojského zámku a Colloredo-Mansfeldského
paláce. Tyto programy byly tvořeny haptickou komentovanou prohlídkou a
navazujícím výtvarným workshopem v zázemí ateliérů.
V roce 2018 byla také v Trojském zámku realizována výstava soch
z pražských zahrad s názvem „Kamenné poklady pražských zahrad“, která
navazovala na loňskou výstavu s názvem „Kámen, štuk a terakota“. V rámci nich zde bylo prezentováno několik exponátů pro nevidomé
návštěvníky určených k haptickému vnímání. Jednou z doprovodných akcí byla haptická výstava v eko-ateliéru - prezentace fragmentů veřejné
plastiky z různých sochařských materiálů, spojená s dalšími haptickými
aktivitami. Návštěvníci zde testovali různé haptické metody v rámci drobných
výtvarných akcí a etud - např. se realizoval projekt „Zahrada pro všechny
smysly“ - rozvíjení smyslových schopností formou workshopů (haptické a
akustické aktivity, poznávání vůní, aranžování květin atd.). Těmito haptickými
výtvarnými aktivitami byly zakončovány prohlídky obou haptických výstav i
barokního schodiště v zahradě zámku. Dále byly žádané i haptické programy připravené ke Colloredo-Mansfeldskému paláci,
zaměřené na poznávání barokních a rokokových ornamentů. V současné
době edukační oddělení připravuje koncept haptických programů (prohlídek a
výtvarných workshopů) k objektu Bílkovy vily, které by v budoucnu
přidali do aktuální nabídky pro slabozraké a nevidomé návštěvníky.
Těmto projektům předcházely konzultace a školení od odborníků ze
sdružení Hapestetika a z organizace Tyfloservis, takže výstavy splňovaly
správné parametry výstav tohoto typu. Interní edukátorky, které tyto akce
koncipovaly a realizovaly, byly profesionálně vyškoleny k vhodnému a správnému
přístupu i komunikaci s nevidomými návštěvníky.
V tomto roce edukační oddělení pokračovalo
i v práci na rozšíření služeb a nabídky i pro návštěvníky se sluchovým
postižením (LORM – Společnost pro hluchoslepé, Základní škola a mateřská škola
pro sluchově postižené). Edukátorky absolvovaly v předešlém roce v
Národním muzeu seminář a odborné školení i pro tuto specializaci.
Veřejná plastika a její zpřístupňování
V roce
2018 byly realizovány aktivity v rámci zpřístupňování veřejné plastiky, jedné
z priorit rozvoje edukace GHMP. Pokračoval cyklus procházek po novodobé
plastice – „Vetřelci a volavky s GHMP“ s MgA. Pavlem Karousem
- odborníkem na soudobou plastiku především ze 70. a 80. let. Tyto procházky,
trvající cca 3,5 hodiny, jsou koncipovány na základě okruhů zaměřených vždy na
konkrétní čtvrť, lokalitu nebo část Prahy. V tomto roce jich proběhlo
16.
Dále měla
veřejnost možnost navštěvovat úspěšný cyklus přednášek pro dospělé a seniory k
vybraným dílům ze souboru veřejné plastiky ve správě GHMP s názvem „Příběhy
pražských soch a sousoší“. V rámci cyklu se konalo 35 přednášek a
10 komentovaných procházek seznamujících návštěvníky se sochařskou výzdobou
Karlova mostu a Vyšehradu. Mezi nejčastější posluchače přednášek patří zejména
senioři, početnou skupinu tvoří také studenti středních škol se zájmen studovat
výtvarný obor na vysoké škole, rovněž studenti vysokých škol, ale také
průvodci, kteří patří mezi stálé návštěvníky.
Probíhaly také
prohlídky reliéfu z Juditina mostu, jednoho z nejvýznamnějších
dochovaných románských sochařských artefaktů a odborné komentáře k pomníku
Jana Palacha. Dále proběhly 2 komentované procházky „Od
kandelábru ke kandelábru“, seznamující zájemce s historickými plynovými
kandelábry na Malé Straně a Hradčanech a sochami ze souboru veřejné plastiky
GHMP, umístěnými v lokalitě trasy procházky.
Nadále
pokračují práce na edukačních listech k jednotlivým okruhům
veřejné plastiky ve správě GHMP (Praha 1, Karlův most, Malá Strana,
Vyšehrad, Petřín, Trojský zámek atd.) a tyto okruhy jsou zahrnuty
v nabídce školám, které si je mohou objednat. Největší zájem byl opět o
prohlídky soch na Karlově mostě spojených s workshopem v edukačním centru
v Colloredo-Mansfeldském paláci.
Také
v rámci haptických programů, určených pro nevidomé a slabozraké
návštěvníky, docházelo ke zpřístupňování veřejné plastiky (např. schodiště
„Tartar“ Trojského zámku a dekorativní sochy a vázy v zahradě Trojského
zámku).
Výtvarný
kroužek
Během celého roku (kromě letních
prázdnin) probíhal opět tradiční
středeční čtyřhodinový výtvarný kroužek - celoroční cyklus tvůrčích dílen
pro návštěvníky všech věkových kategorií, který se koná v edukačním centru
v Colloredo-Mansfeldském paláci. Zájemcům jsou prostřednictvím vlastní
tvorby zprostředkovávány aktuální výstavy GHMP. Účastníci si mohou vyzkoušet
tradiční i netradiční výtvarné techniky z oblasti kresby, malby, grafiky,
fotografie, prostorové tvorby, ale i intermediální, konceptuální a akční
tvorby. Letos se tento kroužek konal 42krát.
Tento typ akce poskytuje vhodný prostor také k přípravě na talentové přijímací
zkoušky na střední i vysoké umělecké školy.
Mimořádné akce
Edukační
oddělení GHMP v roce 2018 koncipovalo, organizovalo, realizovalo nebo se
aktivně podílelo na celkem 96
mimořádných akcích.
Během
letních prázdnin proběhl „Tvořivý
týden – 7 dní, 7 objektů, 7 výstav, 7 témat, 7 workshopů“, týdenní
série workshopů pro veřejnost ve všech objektech GHMP reagujících na aktuální
výstavy i stálé expozice. Počtvrté se GHMP zapojila dvěma celodenními workshopy
do dvoudenní akce „Víkend
otevřených zahrad“. Galerie se i
v letošním roce připojila tradičním celodenním výtvarným workshopem
k doprovodnému programu „Trojského
vinobraní“, které se konalo ve spolupráci s MČ Trója. I v roce 2018 se ve
spolupráci s Pražskou plynárenskou a.s. a konaly 2 adventní procházky
s lampářem Ing. Janem Žákovcem „Od
kandelábru ke kandelábru“. Během trasy se účastníci blíže seznámili se
dvěma dochovanými a nově zrekonstruovanými historickými plynovými kandelábry a
se šesti sochařskými objekty, které jsou součástí souboru veřejné plastiky
GHMP. Uskutečnily se také 4 workshopy
pod vedením divadelní a filmové výtvarnice Dany Goldové na téma masky v edukačním
centru v Colloredo-Mansfeldském paláci
+ 1 prezentace tvorby a diskuse
s umělcem Davidem Vrbíkem v rámci výstavy V. Ambroze v Domě
fotografie.
Téměř celé letní prázdniny pak v oranžerii
v Trojském zámku probíhaly Letní
výtvarné dílny – celodenní workshopy pro veřejnost s asistencí několika
vyškolených lektorů (50x).
Edukační oddělení také
zrealizovalo 1 celodenní výtvarný workshop pro 7 školních skupin ve spolupráci s Českými centry k výstavě „Czech
Image“, která se konala v rámci výročí 100 let od založení Československa. Edukátorky GHMP byly přizvány také ke
spolupráci na doprovodném programu k výstavě „Česká divadelní fotografie“ v Obecním domě, kterou pořádal
Institut umění – Divadelní ústav (byly realizovány 4 celodenní workshopy na
tato témata: divadelní plakát, stylizovaná fotografie, studiová a portrétní
fotografie). Ve spolupráci s Lions
Clubem Praha První se v prostoru koncertního sálu v Domě
U Kamenného zvonu konala opět dobročinná
aukce kreseb, maleb, grafik a keramických výtvorů od nevidomých a slabozrakých
dětí a benefiční představení dětské opery Hanse Krásy a Adolfa
Hoffmeistera „Brundibár“, zazpívané členy Dismanova rozhlasového dětského
souboru. Výtěžek z těchto akcí byl věnován specializovaným školám v Praze 5
- Nových Butovicích: Gymnáziu pro zrakově postižené a Střední odborné škole pro
zrakově postižené. V edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci
se také konaly 2 mimořádné předvánoční výtvarné workshopy určené pro
internetové blogery. Ve spolupráci s Leica Gallery Prague se
konal 1 speciální workshop pro 3 školní skupiny k výstavě Slibuji věrnost
republice. Jednalo se o prezentaci fotografií všech českých a československých
prezidentů (1918 - 2018) od různých autorů. Výstava se konala k výročí 100
let od založení Československa.
Edukační oddělení zrealizovalo také mezinárodní workshop
s názvem „You Are Welcome“ na
téma „City for All of Us“ ve
spolupráci s Poradnou pro
integraci, Institutem pro regionální rozvoj, Interkulturním festivalem
RefuFest, se spolkem InBáze a nevládní organizací Youth Included. Hlavním
cílem byla koncepce a realizace kolektivního modelu města, kam každý umístil
svojí budovu, stavbu, sochu, objekt nebo instalaci a zahraniční návštěvníci
z mnoha zemí tak symbolicky navrhli společné místo pro život. Ve
spolupráci s Poradnou pro migraci
se konal v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci i
speciální vánoční mexický workshop.
Vedli ho mexičtí umělci a tématem byla tvorba „piňaty“ – typické mexické
vánoční dekorace, která se pak stala součástí mexických vánočních oslav. Celý
projekt byl pod záštitou Mexického velvyslanectví
v ČR. V koncertním sále Domu U Kamenného zvonu se konala debata s mladými aktivisty
z Ukrajiny, kteří se snaží svými akcemi a projekty podporovat vstup
této země do EU. Akce se konala ve spolupráci s Ukrajinsko-Evropskou perspektivou. Ve spolupráci s touto
organizací se konalo i čtení
ukrajinských pohádek přímo s jejich autorem, Sashou Lyrinkem.
V rámci festivalu „Open
Square“, který se zapojil do tzv. „Týdne
umění“, zrealizovalo edukační oddělení GHMP 5ti hodinový workshop u
Palachova pomníku (kresby - návrhy na pomníky, sochy, objekty a instalace do
xerokopií reprodukcí fotografií Palachova náměstí a Alšova nábřeží).
V edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci se také konal workshop k výroční 55 let od založení
GHMP (*1963).
V rámci celostátní soutěže „Příběhy našich
sousedů“, kterou připravuje pro školy organizace Post Bellum,
navštívilo GHMP 12 vítězných týmů (školní třídy) z celé ČR, které měly
návštěvu v GHMP (prohlídku a workshop) zdarma jako výhru v soutěži.
Jedna školní třída (Masarykova základní škola Litoměřice) měla návštěvu GHMP
jako odměnu za podporu dobročinné benefiční školní aukce, jejíž výtěžek
byl věnován organizaci „ShineBean“, která působí v oblasti mezinárodní humanitární a
rozvojové spolupráce, globálního rozvojového vzdělávání a osvěty, a která již více
než 10 let organizuje projekty v Keni (nyní podporuje dvě školy, peníze
budou využity na založení školní farmy). Druhá polovina výtěžku byla věnována
litoměřickému Hospici u svatého Štěpána.
Prostory pro edukaci
Edukační
oddělení má k dispozici 3 prostory pro
vzdělávací aktivity: edukační centrum
v Colloredeo-Mansfeldském paláci, eko-ateliér v Trojském zámku a čítárnu
odborné literatury a časopisů v Bílkově vile spojenou se
specializovanou badatelnou Františka Bílka. Kromě těchto prostor také příležitostně
využíváme variabilní a „mobilní“ (dočasné) edukační zázemí v rámci některých
výstav ve formě interaktivních zón. Často jsou workshopy realizovány právě i
přímo ve výstavě z důvodu nutnosti přímé inspirace jednotlivými díly. V současné
době se edukační oddělení profiluje na interdisciplinární přesahy výtvarného
umění směrem k dalším oborům. V rámci galerie jsou využívány zmíněné
tři specializované prostory pro edukaci, které podporují toto směřování:
- edukační
centrum: film, divadlo, fotografie a nová média
- eko-ateliér:
ekologie a environment
- čítárna
odborné literatury: literatura, písmo, text
Edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském
paláci
Edukační
centrum je vhodné zázemí k realizaci kreativních workshopů
s výraznými přesahy do oblasti nových médií, fotografie, filmu a divadla
(experimentální fotografické techniky, animovaný film, užitá grafika, světelný
design, kostýmní tvorba, intermediální tvorba, street art). Vybavení ateliéru
umožňuje experimentovat s množstvím technik z různých oblastí výtvarného
umění (kresba, malba, grafika, fotografie, prostorová, intermediální, akční i
konceptuální tvorba apod.), prostor funguje jako kreativní výtvarná laboratoř.
Realizují se zde aktivity pro všechny věkové kategorie včetně seniorů a
znevýhodněných. Konají se zde i nejrůznější setkání oborníků, asociací
výtvarných pedagogů apod. Prostor je částečně bezbariérový. V roce 2018
byla dokončena dostavba nové části edukačního centra, takže stávající prostor
(cca 90m2 se rozrostl na 180m2). Na začátku roku 2019 bude dovybaven vnitřním
vybavením a nábytkem. Součástí bude i temná komora pro realizaci klasických i
experimentálních fotografických technik a další příruční knihovna
specializovaná na knihy o fotografii, videoartu, filmu a divadle.
Eko-ateliér
v oranžérii Trojského zámku
V roce
2018 byl intenzivně využíván i eko-ateliér v oranžérii. Prostor eko-ateliéru
v oranžérii Trojského zámku je unikátem v rámci celé Prahy. Obdobným
pracovištěm nedisponuje ani Botanická zahrada hl. m. Prahy. Tento sezónní
kreativní prostor slouží k realizaci edukačních programů nového rozměru se
zaměřením na environmentální a ekologický kontext ve vztahu k umění.
Ateliér splňuje podmínku bezbariérovosti a proto je ideální také pro aktivity
určené znevýhodněným a handicapovaným (např. vozíčkáři, nevidomí návštěvníci
ad.) i pro maminky s kočárky. Zároveň jde o relaxační zónu, kterou mohou
návštěvníci využít k oddychu v turisticky rušné části Prahy. Realizují se
zde nejrůznější techniky a principy založené na zpracování přírodních materiálů
(většinou i přímo ze zdejší zahrady), které umožňují přiblížit principy
recyklace (výroba ručního papíru, práce s keramickou hlínou, textilní
tvorba, vosková batika, haptické a akustické aktivity, výroba objektů
z přírodních materiálů, land-art, aranžování květin atd.). Prostor byl
opět využíván i k mimořádným projektům (Dny otevřených dveří, Víkend
otevřených zahrad, Trojské vinobraní). Ve školním roce (letní sezóna) byl
navštěvován školami a ostatními skupinami. Celý červenec a srpen probíhaly po
celou otevírací dobu zámku celodenní Letní výtvarné dílny (denně cca 60-90
návštěvníků + příměstské tábory). V rámci těchto akcí si splnily praxe a
stáže studentky VŠ (viz info níže). Po celou sezónu zde byly realizovány
edukační aktivity pro všechny věkové kategorie včetně znevýhodněných. V roce
2018 zapojilo edukační oddělení do svých programů i aktivity ve spolupráci
s projektem „Záhony pro školky“ (více info níže). Proběhl zde také seminář
pro učitele zaměřený na environmentální výchovu v rámci mezinárodního
výzkumného projektu ERASMUS+ (více info níže).
Čítárna
a studovna odborné literatury a časopisů v Bílkově vile
Prostory
v Bílkově vile, v ateliéru Františka Bílka i ve zdejší čítárně a
studovně, jsou vzhledem k zaměření expozice ideální pro realizaci
mezioborových přesahů směrem k literatuře a textu. V nabídce je
několik tematických okruhů – kromě již zmíněných přesahů k literatuře
(formální i obsahová práce s textem, písmo a knižní tvorba) jde o tyto další
okruhy: umělecké směry (secese, symbolismus, expresionismus, dekadence),
veřejná plastika, architektura, užité umění. Součástí workshopů jsou
literárně-jazykové hry s texty, tvorba experimentálního textu, hry
s písmovými šablonami inspirované fontem Františka Bílka, interpretace
názvů, navrhování knižních obálek a experimentálních knih, ex-libris a
ilustrací, dramatizace soch (živé sochy), kresby detailů a symbolů. Prezenční
čítárna a studovna odborné literatury a časopisů se zaměřením na výtvarné umění
je do Bílkovy vily umístěná od r. 2016. V letech 1998 – 2016 byla
situovaná v Domě U Zlatého prstenu, který je od r. 2016 ve správě Muzea
hl. m. Prahy. Čítárna nabízí zájemcům uměnovědnou literaturu, rozsáhlé spektrum
katalogů k výstavám GHMP i časopisů o výtvarném umění, designu a
architektuře. Přímo v čítárně se nachází přes 1 400 titulů, celkově
je však čtenářům k dispozici cca 5 800 knižních publikací, které jsou
umístěny v externím skladu. Část fondu čítárny věnovaná osobnosti
Františka Bílka. Vedle
studovny je na vyžádání zpřístupněna specializovaná
badatelna. Seznam dostupných knih a publikací je k dispozici
v čítárně a byl umístěn na webové stránky GHMP. Část knih byla umístěna v
externím skladu mimo objekt Bílkovy vily. Proběhy
všechny inventury čítárny i příručních knihoven.
Spolupráce s externisty
V současné době tvoří tým
edukačního oddělení 3 interní lektorky
(VŠ vzdělání - výtvarná pedagogika v kombinaci s dalšími obory –
dějiny umění na KTF, bohemistika na FF, umělecké obory – malba, textilní tvorba
atd.) a cca 10 externích lektorů
(s různými specializacemi - jazyky, speciální pedagogika, znevýhodnění,
senioři, veřejná plastika atd.). Součástí týmu edukačního oddělení je i 1 knihovnice (střední knihovnická
škola, pedagogické minimum a rozsáhlá praxe) a v roce 2018 nově 1 asistentka edukačního oddělení (absolventka
obchodní akademie a Vyšší odborné školy informačních studií – specializace:
služby muzeí a galerií), která má na starosti objemnou administrativu tohoto
oddělení, kterou doposud realizovaly interní edukátorky při své hlavní náplni
práce. GHMP spolupracuje na vzdělávacích aktivitách a doprovodných programech
s externisty - kromě příležitostné spolupráce na jednorázových odborných
programech a mimořádných akcích má GHMP i tým trvalejších externích lektorů,
především pro realizaci prohlídek a případně workshopů, který se snažíme dle
potřeby optimalizovat a v případě potřeby rozšiřovat. Akce zde zajišťují
nejen interní a externí lektoři s
nejrůznějšími specializacemi, ale v programu je zahrnutá i spolupráce přímo s umělci - v
návaznosti na prezentace jejich tvorby v rámci výstav či jejich zastoupení ve
sbírkách GHMP nebo v souvislosti s objekty GHMP (v roce 2018 šlo
např. o spolupráci s filmovou a divadelní výtvarnicí Danou Goldovou nebo
s umělcem Davidem Vrbíkem atd.).
Odborná činnost edukačního oddělení (účast
na konferencích, seminářích, projektech)
Interní edukátorky GHMP vyvíjejí kromě
běžné agendy i nadstandardní odbornou a výzkumnou činnost. V roce 2018 se
aktivně se zúčastnily mnoha důležitých konferencí, seminářů a setkání, zapojily
se do několika velkých odborných projektů.
V Domě U Kamenného zvonu se
konala konference „Základní umělecké
vzdělávání – otázky a výzvy“ ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV), které se zúčastnilo cca 120 pedagogů ze Základních uměleckých škol
z celé ČR. Součástí programu byla i prezentace mezinárodního projektu „App Your School“ a tří modelových
digitálních ateliérů, které byly koncipovány a realizovány interními
edukátorkami GHMP. Kromě této aktivní účasti v rámci přednesení příspěvku
ještě edukátorky zrealizovaly pro všechny účastníky dvě prohlídky Domu U
Kamenného zvonu (sklepy, kaple atd.). Na podzim konalo i celostátní setkání Asociace výtvarných pedagogů (AVP). Akce se
zúčastnilo cca 60-70 účastníků. Dva
dny z třídenního programu členové AVP strávili v GHMP. První den
proběhla série prezentací a projekcí v koncertním sále v Domě U
Kamenného zvonu spojená s prohlídkou tohoto historického objektu, druhý
den se konala prohlídka Colloredo-Mansfeldského paláce (barokně-rokokového
patra i aktuálních výstav) a následovala exkurze do edukačního centra
v Colloredo-Mansfeldském paláci a následný workshop.
V rámci tradičního Týdne uměleckého vzdělávání se konal v edukačním centru
speciální seminář „Edukativní programy a
umělecké vzdělávání“. Jednalo se o setkání
s učiteli a se studenty pedagogického modulu VŠUP (studenty pedagogického
minima z AVU a VŠUP, kteří v GHMP absolvovaly odborné náslechy
vzdělávacích programů) nad obsahem edukativních programů GHMP a jejich vazbou
na další tvůrčí činnost a vzdělávací obsah výtvarného oboru. Akci zrealizovalo
edukační oddělení ve spolupráci s Národním
ústavem pro vzdělávání. Součástí akce byl i workshop na téma
"Imaginace v prostoru" a prezentace edukačního oddělení, jeho aktivit
i aktuálních velkých projektů („App Your School“ apod.). Týden
uměleckého vzdělávání a amatérské tvorby je iniciativa propojující projekt
UNESCO Týden uměleckého vzdělávání a evropský projekt Týden amatérského umění,
které již oba fungují v několika evropských i mimoevropských státech. V obou
případech jde především o týden občanské angažovanosti v regionech a místech,
během kterého se nejrůznější kulturní i vzdělávací instituce, neziskové
organizace a další občanské iniciativy mohou představit široké veřejnosti. Záštitu
projektu poskytly tyto instituce: Ministerstvo
kultury ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Česká komise pro
UNESCO. Koordinátorem je Národní informační a poradenské středisko
pro kulturu (NIPOS).
Edukační oddělení GHMP ve spolupráci s Evropskou rozvojovou agenturou a Národním ústavem pro vzdělávání
uspořádalo i další speciální odborný seminář
na téma gramotnosti (vizuální, literární, digitální, mediální a emoční
gramotnost). V rámci akce se konal workshop zaměřený na toto téma a byly
opět přestaveny zajímavé příspěvky – včetně prezentace modelových digitálních
ateliérů k projektu „App Your School“.
Akce byla určená studentům VŠUP a AVU,
kteří studují pedagogický modul pod vedením PaedDr. Markéty Pastorové (NUV) a
učitelům výtvarné výchovy, kteří navštěvují vzdělávací programy GHMP se svými
žáky a studenty.
Interní
edukátorky GHMP také prezentovaly příspěvek s názvem „Nová média, literatura, písmo a text, ekologie a environment - profil
a mezioborové specializace edukační činnosti Galerie hl. m. Prahy“ na vědecké konferenci s mezinárodní
účastí s názvem „Aktuální trendy
v muzejní prezentaci a edukaci - vliv digitálních technologií na dětského
návštěvníka a mezioborové přesahy muzejní pedagogiky“, kterou pořádalo Muzeum hlavního města Prahy a Komise pro práci s veřejností a muzejní
pedagogiku Asociace Muzeí a galerií. Akce se konala na zámku Ctěnice.
Edukační oddělení GHMP bylo také přizváno k aktivní
účasti na besedě (debatě)
s názvem „Stálé expozice dnes“ v Galerii moderního umění
v Roudnici nad Labem, která byla pořádána jako doprovodná akce
k tamní aktuální výstavě Jiřího
Franty a Davida Böhma. GHMP zde prezentovala své edukační aktivity.
V eko-ateliéru v oranžérii Trojského
zámku se v rámci mezinárodního
vědecko-výzkumného edukačního projektu konal odborný
seminář (prezentace a školení) pro
učitele, zaměřený na
environmentální výchovu. Seminář byl akreditován MŠMT ČR. Do projektu je zapojeno 6 zemí (Irsko, Polsko, Španělsko,
Makedonie, Slovensko a Česká republika) a projekt se koná v rámci programu Erasmus+. Za ČR projekt realizuje Česká
ornitologická společnost (http://www.birdlife.cz/).
Dorazilo cca 30 – 40 pedagogů i několik novinářů. Účastníci obdrželi certifikát o absolvování kurzu. Další
školení, kterého se edukátorky účastnily, se konalo v rámci projektu Záhony pro školky, se kterým
edukační oddělení nově spolupracuje na některých programech
v eko-ateliéru. Projekt cílí na 3-6ti leté děti, učí je rozumět fungování
zahrady i pochopit péči o ní. Dalším školením pro všechny interní i externí
edukátory a lektory GHMP (+ knihovnice) byl seminář spojený s workshopem, který pro edukační oddělení
zdarma zrealizoval Magistrát hlavního
města Prahy a Konsorcium nevládních organizací pracujících s migranty.
Tématem byla práce a komunikace se zahraničními návštěvníky.
Edukátorky
GHMP se vzdělávají i v rámci dalšího studia (doktorské studium), v minulosti se
účastnily pracovních skupin IPR MHMP - projektu "živé město". Všechny tři jsou aktivní členky těchto asociací: INSEA - International Society for Education
Through Art, Komora edukačních
pracovníků Rady galerií ČR a Asociace
výtvarných pedagogů.
Edukátorky GHMP také zasedly
v porotě soutěže "3D pro všechny" žáků Gymnázia Arabská na
Praze 6 a Gymnázia pro zrakově postižené
z Prahy 5. Žáci vytvořili pomocí
3D tiskárny objekty inspirované uměním a architekturou. Vybrané modely po
ukončení soutěže slouží jako haptické modely určené pro zrakově postižené žáky.
I
v roce 2018 pokračovaly edukátorky v aktivním zapojení do mezinárodního výzkumného projektu „App
Your School“. Jde o spolupráci edukátorů z 8 evropských zemí: Itálie, Finsko, Turecko, Litva, Polsko, Portugalsko,
Řecko a Česká republika. Hlavním partnerem a organizátorem je italské vzdělávací centrum Zaffiria. Za
českou republiku projekt organizuje Evropská
rozvojová agentura. Projekt se koná v rámci
programu Erasmus+. Tématem je smysluplné využití nových médií v edukaci. Hlavním úkolem je koncepce, realizace a
evaluace tzv. „digitálních ateliérů“, modelových šestihodinových workshopů,
díky nimž bude rozvíjeno smysluplné a
kreativní využívání ICT a nových médií ve výuce a galerijní edukaci. Nejdůležitějšími
výstupy bude evropský manuál a národní „toolkit“
– pro školy a pedagogy s nejlepšími příklady digitálních ateliérů. Český
pětičlenný tým včetně tří interních edukátorek GHMP vytvořil text s názvem „Contemporary Art, Multimedia And Innovation In
Education”
do samostatné kapitoly pro evropský manuál, který by měl
být příští rok publikovaný a přeložený do osmi jazyků.
Interní pedagožky GHMP take
pokračovaly v zapojení do
výzkumného projektu „Vzdělávací strategie muzeí umění“ -
aktivně se zapojily do pracovní skupiny Komory edukačních pracovníků Rady
Galerií ČR v rámci další fáze projektu. Po první fázi (analytické část)
nyní následovala další část – poslání a portfolio vzdělávacích programů se
zaměřením na stálou nabídku. Výzkum
navázal na již uskutečněné projekty z let 2014–2017 Standardizace
edukačních činností I. + II. (téma: personální a materiálně-technické aspekty
edukačních činností, analýza edukačních činností), Práce s návštěvníky se
specifickými potřebami + Vzdělávací strategie I. fáze (2017). Těmto
projektům předcházel seminář Strategie edukačních činností. Výstupy výzkumu, který probíhal na základě
rozsáhlého kvantitativního a kvalitativního šetření, byly následně porovnávány
s podobnými výstupy ze zahraničních institucí (Velká Británie, Německo,
Holandsko). Projekt byl realizován pod vedením PhDr. Alexandry Brabcové.
Edukátorky GHMP byly také přizvány do pracovní skupiny Institutu
plánování a rozvoje Magistrátu hlavního města Prahy k projektu „Portál
kulturní nabídky Prahy“, který navazuje na předchozí projekty „Živé město“,
kde bylo edukační oddělení také zapojené apod. V pracovní skupině jsou
zapojeny kromě GHMP i další instituce a organizace: Městská
knihovna, DOX, Klub mladého diváka a EDUin. Hlavní setkání
členů pracovní skupiny a prezentace projektu se konalo v Pražském kreativním centru v Radničních domech na Staroměstském
náměstí.
Významnou
odbornou činností je také realizace
odborných exkurzí mnoha důležitých skupin: studenti Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty
Univerzity Palackého v Olomouci (2x) – v rámci předmětů užité
umění, galerijní edukace, dějiny umění a umělecké sbírky, studenti architektury ČVUT v Domě U Kamenného zvonu -
prohlídka objektu + studijní kresby interiérů (1x). Dlouhodobě pracuje GHMP
také se zahraničními školami - například s Ústavem jazykové a odborné
přípravy Univerzity Karlovy (obor čeština pro cizince), Anglo-americká
univerzita (předmět dějiny umění), Francouzské lyceum apod.
Edukátorky GHMP se snaží rozvíjet i publikační činnost. Kromě již výše
zmíněné kapitoly do evropského manuálu
v rámci projektu „App Your School“ byly v rámci doktorského studia sepsány dvě
odborné písemné práce, týkající se GHMP a edukace k předmětům „Muzeum jako
edukační médium“ (kazuistika edukačního programu) a „Teorie výtvarné
pedagogiky“ (rešerše odborné české i zahraniční literatury). Jsou archivovány
v příruční knihovně edukačního oddělení. Průběžně pokračovala i práce na edukačních listech do Bílkova domu
v Chýnově a do Trojského zámku. Pracovní listy v Bílkově domě
byly úspěšně otestovány žáky ze 4 školních skupin ze ZŠ Chýnov (8. + 9. třídy)
a rodinami s dětmi v průběhu workshopu, který se zde konal v rámci
Tvořivého týdne.
Spolupráce s Komorou edukačních
pracovníků Rady galerií ČR
Důležitá
je také spolupráce s Radou Galerií
ČR. Tým edukačního oddělení navštívil setkání
Komory edukačních pracovníků RG ČR v Muzeu Kampa (Sovovy mlýny,
Werichova vila, Portheimka).
Jedná se o profesní setkání edukátorů z členských galerií RG ČR průměrně x 3-4
ročně vždy v jiné galerii. Galerijní pedagogové a lektoři si zde předávají
zkušenosti a inspiraci, představují i edukační prostory. V roce 2018 se
konal i Sněm Rady galerií ČR v Galerii
výtvarného umění v Ostravě, kde se setkaly všechny tři komory RG ČR: Komora
ředitelů, Komora odborných pracovníků a Komora edukačních pracovníků.
V edukačním centru GHMP proběhlo setkání
ředitelů z Komory ředitelů RG ČR, setkání Komory odborných pracovníků RG
ČR a setkání předsednictva RG ČR,
kde je zastoupená i GHMP za Komoru edukačních pracovníků. Edukační
oddělení GHMP také opět i v tomto roce poskytlo zázemí pro pracovní skupinu výtvarných pedagogů z
Komory edukačních pracovníků RG ČR, do které se zapojili edukátoři z 4 členských galerií RG ČR
(Liberec, Litoměřice, Kutná Hora a Praha – GHMP). Jednalo se o druhou fázi
vzdělávací strategie. Po loňském zpracování analytické části nyní následovalo
zpracování aktuálního portfolia vzdělávacích aktivit se zaměřením na stálou
nabídku atd. Konalo se 6 celodenních
seminářů pracovní skupiny.
Odborné praxe a stáže pro studenty VŠ a
SŠ, další spolupráce s VŠ
Také v roce 2018 realizovalo
edukační oddělení praxe pro studenty
středních uměleckých a odborných škol.
V letošním roce zde bylo 46
studentů ze středních škol. Jednalo se o tyto školy: Střední škola designu a umění, knižní
kultury a ekonomiky Náhorní /obor grafický design a propagace/, Střední uměleckoprůmyslová
škola a vyšší odborná škola Turnov (obor: zlatnictví), Obchodní akademie
Hovorčovická Praha 3 (obor cestovní ruch), Střední škola zahradnická a technická Litomyšl (Scénická a výstavní tvorba
– zaměření: výstavnictví a floristický design + výstavnictví a zahradní
design). Studenti pomáhali především s přípravou výtvarného
materiálu v edukačním centru a v eko-ateliéru i s knihami v
čítárně a studovně v Bílkově vile. Věnovali se ale i konkrétním
specifickým úkolům: studenti se zaměřením na výstavnictví a floristický design
vytvořili předlohy drobných objektů z recyklovaného papíru jako inspiraci
pro školy v eko-ateliéru, dále ze speciální hmoty vymodelovali haptické
repliky barokně-rokokových ornamentů z Colloredo-Mansfeldského paláce
(modely pro nevidomé návštěvníky), připravili také vzory a ukázky návrhů na
divadelní plakáty v rámci workshopů k výstavě Česká divadelní
fotografie. Studenti grafického designu zase otestovali 3 modelové 6ti hodinové
„digitální ateliéry“ v rámci mezinárodního projektu „App Your School“,
jehož cílem je smysluplné zapojení nových médií do výuky.
Praxe
pro vysokoškolské studenty
probíhá v GHMP formou náslechů a realizací praxí i galerijních animací.
V letošním roce se jednalo např. o praxe a stáže studentek galerijní pedagogiky z Katedry
výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci,
které zde působily především v rámci Letních výtvarných dílen
v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku. Spolu s nimi zde
byla na stáži i studentka estetiky
z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. V rámci těchto programů
studentky během dvou měsíců denně v otvírací době návštěvníkům workshopů představovaly
provoz eko-ateliéru, poskytovaly základní informace o zámku a zahradě,
přiblížily zdejší výtvarné techniky a asistovaly návštěvníkům při tvorbě.
Studenti z Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci
navštívili GHMP i v rámci několika odborných exkurzí – v rámci
předmětů užité umění a umělecké řemeslo (Bílkova vila), dějiny umění a umělecké
sbírky. Náslechy si zde splnily i
studenti AVU a VŠUP v rámci pedagogického modulu (pedagogického minima)
pod vedením odborné pracovnice z NUV PaedDr. Markéty Pastorové.
V rámci stáže absolvovala náslechy edukačních aktivit GHMP i edukátorka ze
Západočeské galerie v Plzni. Modelové edukační aktivity (k výstavě Nová
díla ve sbírkách GHMP) si zde zrealizovalo cca 20 studentů z Katedry výtvarné kultury Pedagogické
fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. S GHMP
spolupracovala nadále i studentka ilustrace
na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity
v Plzni, která pokračovala na edukačních listech k Bílkovu
domu v Chýnově a zahájila práci na edukačních listech
k Trojskému zámku. Edukační oddělení GHMP aktivně poskytuje údaje a informace do nejrůznějších
dotazníků, výzkumů a analýz, umožňuje konzultace se studenty – např.
v rámci jejich bakalářských a diplomových
prací. Důležitým zázemím i zdrojem informací pro školy a studenty je i
čítárna odborné literatury a časopisů (více info výše).
Sponzoři
a vícezdrojové financování
Edukační oddělení GHMP se snaží úspěšně
rozvíjet vícezdrojové financování.
Kromě čerpání financí z vlastního rozpočtu oddělení úspěšně rozvíjí materiální
sponzoring a získává výtvarný materiál od řady firem. Atraktivní prostory
edukačních pracovišť a jejich smysluplné a přínosné využití pro širokou
veřejnost jsou skvělou příležitostí a motivací k podpoře sponzory, se kterými
se spolupráce pozitivně rozvíjí. Vedle
klasických výtvarných pomůcek edukační oddělení využívá i další zbytkový
materiál, který lze alternativně a nápaditě využít i umělecky recyklovat.
V roce 2018 se podařilo získat
velký materiální sponzorský dar od firmy S.O.S.
Dekorace s.r.o., která edukačnímu oddělení darovala plastové baňky různých
rozměrů a barev (především zlaté a stříbrné), které byly kreativně využity
během realizace výtvarných workshopů k výstavě Vladimíra Škody: Harmonices
Mundi v Trojském zámku. Vznikaly tak nejenom prostorové objekty, ale i
landartové instalace v prostoru zámecké zahrady. Dále firmy Glassor s.r.o. a Ozdoba CZ s.r.o. darovaly skleněné baňky různých rozměrů a typů,
ideální také k realizaci výtvarných reakcí k výstavě Vladimíra Škody.
Nadále byly využívány i sponzorské dary z předchozích let, např. od
prodejny Tapety metro Florenc, a to
velké množství papírových a samolepicích tapet, tvůrčím způsobem uplatnitelných
během výtvarných workshopů k řadě výstav GHMP. Dále byly uplatněny dary od
prodejny Zlatá loď (výtvarné
potřeby) a firmy Het spol s.r.o.
(fasádní barvy v široké škále odstínů) a od firmy Preciosa a.s. (skleněné korálky a perličky). Díky firmě VersaCo – MC PEN byla po celý rok
čerpána sleva 25% na nákup výtvarného materiálu.