Edukační aktivity a ostatní doprovodné akce
(http://www.ghmp.cz/vyrocni-zpravy/)
text + údaje, výběr z fotodokumentace (87 fotek)
(http://www.ghmp.cz/vyrocni-zpravy/)
text + údaje, výběr z fotodokumentace (87 fotek)
V roce 2019 se konalo v GHMP
celkem cca 942 edukačních aktivit a
doprovodných akcí. Z toho proběhlo cca 869 edukačních aktivit (interaktivní prohlídky pro školy,
workshopy, vzdělávací cykly, odborné komentáře, procházky, lektorské prohlídky
atd.) a cca 73 ostatních doprovodných
akcí (koncerty, performance, filmové projekce, debaty atd., organizačně
zajišťované oddělením PR a marketingu). Edukační aktivity byly
koncipovány, organizovány a realizovány interními edukátorkami i stálými
externími spolupracovníky edukačního oddělení.
Z celkového počtu 869 edukačních
aktivit proběhlo: 320 interaktivních prohlídek výstav pro všechny typy škol (MŠ, ZŠ, SŠ,
gymnázia, ZUŠ, SŠ, SOŠ, VOŠ i VŠ) spojených s následnou výtvarnou reakcí, 37 čtyřhodinových
středečních výtvarných kroužků pro
všechny věkové kategorie, 26 tematických pětihodinových sobotních
výtvarných workshopů pro rodiny a
veřejnost, 88 odpoledních výtvarných dílen pro dospělé a
seniory, 46 workshopů pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské
dovolené. Dále 26 přednášek a 14 komentovaných
procházek v rámci cyklu „Příběhy soch a sousoší I. a II., 1 odborný
komentář k pomníku Jana
Palacha a 4 odborné komentáře k
reliéfu z Juditina mostu. Pod vedením Pavla Karouse se
uskutečnilo 11 procházek cyklu "Vetřelci a volavky s
GHMP". Pravidelně
probíhaly také komentované prohlídky objektů GHMP (Zámek Troja,
Colloredo-Mansfeldský palác, Bílkova vila, Dům U Kamenného zvonu) věnované
jejich historii a dlouhodobé expozici, celkem se uskutečnilo 33 prohlídek
pro veřejnost a 65 komentovaný prohlídek objektů i výstav GHMP
pro další objednané skupiny. Kromě těchto akcí, které tvoří stálou
nabídku programů pro veřejnost, zrealizovalo edukační oddělení dalších 81 mimořádných
akcí a 117 odborných akcí (viz níže).
Díky množství krátkodobých výstav
edukační oddělení pravidelně obměňuje a aktualizuje nabídku vzdělávacích
programů, tím jsou školy motivovány k opakované návštěvě. Edukační oddělení touto nabídkou pravidelně obesílá školy z Prahy i
celé České republiky - cca 10 000 kontaktů na školy a pedagogy + cca 1000
kontaktů na učitele v rámci systematické spolupráce. Na základě této
pozvánky přicházejí školy do GHMP Prahy nejen na objednávku (prohlídky
s lektory), ale také samostatně bez konkrétní rezervace a objednání.
Evidovaná návštěvnost škol, které si objednaly interaktivní prohlídku, činila
za rok 2019 celkem cca 320
interaktivních programů pro školy, tzn. cca 7800 účastníků těchto akcí pro
školy. Úplný počet návštěv škol a reálný
podíl činnosti edukačního oddělení na návštěvnosti výstav je ale ve skutečnosti
ještě mnohem vyšší.
Pozvánkami na workshopy jsou podobně
obesíláni návštěvníci prostřednictvím speciálních adresářů s kontakty na rodiny s dětmi - cca 1000 kontaktů, ale i s kontakty na dospělé, seniory a na
instituce i organizace pro znevýhodněné návštěvníky. Kromě lektorských
prohlídek, které se konají ve stanovených termínech, byly realizovány i
prohlídky na objednávku pro jakékoliv skupiny všech věkových kategorií – včetně
seniorů a znevýhodněných. Často si lektorské prohlídky objednávají
v cizích jazycích i skupiny zahraničních návštěvníků. V roce 2019
proběhlo celkem cca 65 prohlídek na
objednávku, k jejich realizaci bylo často využíváno služeb externích
lektorů. Návštěvnost těchto prohlídek byla
cca 1300 osob.
Práce se školami a širokou veřejností
Skladba programové nabídky GHMP je
tvořena tak, aby pro každou cílovou skupinu byly zajištěny co nejvhodnější
podmínky pro setkání s uměleckými díly, pro osobnostní, kognitivní a kreativní
rozvoj.
Programy
pro školy
Edukační oddělení (Oddělení programů
pro veřejnost) GHMP systematicky a pravidelně spolupracuje s významným
podílem především pražských škol, což je vzhledem ke
zdejší konkurenci velká úspěšnost. Kromě pražských škol vyhledávají GHMP a
její služby také školy středních Čech i z celé ČR. Ze všech realizovaných
vzdělávacích aktivit pro vzdělávací soustavu realizují cca 80% programů ke všem
výstavám ve všech objektech realizují 3 interní edukátorky. Základní jádro vzdělávací nabídky pro školskou
soustavu je tvořeno interaktivními
komentovanými prohlídkami krátkodobých výstav s následným výtvarným workshopem.
Sekundární nabídkou jsou interaktivní
komentované prohlídky historických budov ve správě GHMP a vybraných okruhů
veřejné plastiky s následným výtvarným workshopem. Dle tématu výstavy a
divácké atraktivity existuje celé spektrum modifikací, které se řídí časovými
možnostmi cílové skupiny. Důležitým kritériem je mimo jiné i věk a možnosti
účastníků. Školám vychází edukační oddělení maximálně vstříc tak, že se
přizpůsobuje jejich časovým možnostem a nabízí flexibilní časové schéma
prohlídky k téže výstavě.
V roce 2019 byl z kompletní
nabídky všech doprovodných programů a vzdělávacích aktivit největší zájem programy ke krátkodobým výstavám, tedy interaktivní
prohlídky spojené s výtvarným workshopem.
Z krátkodobých výstav byly školami nejvíce navštěvovány výstavy:
Z krátkodobých výstav byly školami nejvíce navštěvovány výstavy:
·
Aleš
Hnízdil, Jiří Kačer – sochy a objekty
·
Transformace
geometrie / Sbírky Siegfried Grauwinkel, Berlín a Miroslav Velfl, Praha
·
Sonda
1 – Příběh slovenského (post)konceptuálního umění
·
Zvuky
/ Kódy / Obrazy – Akustický experiment ve vizuálním umění
·
Bedřich
Dlouhý: Moje gusto
·
Květa
Pacovská: Utíkejte na konec
Z nabídky programů k dlouhodobým
výstavám, stálým expozicím a objektům, bylo zrealizováno nejvíce prohlídek
v objektech:
·
Trojský
zámek
·
Bílkova
vila
·
Dům
U Kamenného zvonu
·
Colloredo-Masfeldský
palác
Vzhledem k tomu, že Slovanská
epopej, která je vždy velmi intenzivně navštěvovaná školami, nebyla po téměř
většinu roku 2019 vystavena (začátkem roku končila výstava v Obecním
domě), tak nastal mírný pokles návštěvnosti škol. Celkový počet programů byl
ale navýšen o jiné akce, takže je srovnatelný s předešlými lety.
Školy mohou využít nabídku GHMP i
k naplnění tzv. projektových dnů. Takto v r. 2019 GHMP realizovala
např. pro Gymnázium Altis 3 projektové dny na téma mediální výchova.
V rámci návštěv škol pokračovala
opět spolupráce se ZŠ Chýnov. Na konci školního roku si vedení školy objednalo
2 speciální prohlídky spojené s workshopy (s využitím edukačních listů)
pro 2 osmé třídy v Bílkově domě v Chýnově. Tato spolupráce je už tradicí
na konci každého školního roku a je v plánu jí rozšířit i o exkurze do
pražské Bílkovy vily.
Volnočasová nabídka – mimoškolní a
celoživotní vzdělávání
I v tomto roce pořádalo edukační
oddělení GHMP „Letní prázdninové dílny“
v eko-ateliéru v oranžérii
Trojského zámku. Programy byly již tradičně realizovány stážistkami z
pedagogických fakult, které si v průběhu letních prázdnin v GHMP plní svou povinnou
praxi. Interní edukátorky průběžně dohlížely na kvalitu a průběh programu.
Návštěvníkům a zájemcům byl nabídnut kontinuální program, který po celou dobu
prázdnin poskytoval možnost smysluplného trávení volného času prostřednictvím
vlastní tvorby v příjemném prostředí zahrady. Tyto programy navštívilo denně průměrně cca 30 návštěvníků. Kromě toho do eko-ateliéru přicházely i děti
v rámci příměstských táborů, dále
skupiny nevidomých návštěvníků na
speciální haptické programy a konaly se i běžné akce – workshopy pro rodiny s dětmi a ostatní zájemce z řad široké veřejnosti, výtvarné dílny pro děti s rodiči na
mateřské a rodičovské dovolené i výtvarné
ateliéry pro dospělé a seniory.
Programy
pro rodiny s dětmi
a ostatní zájemce z řad široké
veřejnosti
Rodinám s dětmi jsou určeny sobotní výtvarné workshopy. Tyto akce
probíhají ve všech pražských objektech GHMP a jsou formálně i obsahově
provázány s tématem konkrétní krátkodobé výstavy nebo stálé expozice.
Podstatou těchto pětihodinových workshopů je bezprostřední výtvarná reakce
účastníků. Výhodou pro studující i pracující je doba jejich konání, tzn. o
víkendu. Čas příchodu a odchodu je ve vymezeném čase individuální, což je pro
rodiny velmi vstřícné a flexibilní. Workshopy probíhají především přímo v
expozicích, dále ve výtvarných ateliérech (edukační centrum a eko-ateliér
v oranžérii Trojského zámku).
Rodiny s dětmi mohou navštívit i speciální workshopy, které jsou
organizovány ve spolupráci s jinými institucemi, subjekty nebo projekty – v r.
2019 například tyto akce:
·
Magistrát
hl. m. Prahy – „Vánoční kulturní tržiště“
·
MČ
Troja – „Trojské vinobraní“
·
Zažít
město jinak – „Otevíráme Moje Mariánské“
·
Art&Antiques
– „Týden umění“
·
Průvodce
parkem, o. s. – „Víkend otevřených zahrad“
Sobotní workshopy pro rodiny s dětmi a
mimořádné workshopy koncipují, zajišťují a realizují interní edukátorky.
Celodenní workshopy v rámci Letních
výtvarných dílen v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku zajišťují stážistky z pedagogických
fakult a interní edukátorky průběžně dohlíží na kvalitu a průběh programu. V roce 2019 se jednalo o
studentky galerijní pedagogiky z Katedry výtvarné výchovy Univerzity
Palackého v Olomouci.
Pro tuto cílovou skupinu proběhlo
celkem 26 běžných sobotních workshopů,
61 mimořádných a celodenních workshopů (7 v rámci Tvořivého týdne
GHMP, 1 během Víkendu otevřených
zahrad, 47 v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru
Trojského zámku) a dalších 6 ve spolupráci s jinými institucemi,
subjekty nebo projekty (viz níže).
Programy pro
děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené
Vzhledem k tomu, že současným trendem
v kulturních institucích je vytvářet specializovanou nabídku pro nejmenší děti
s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené, kteří nechtějí ztratit
společenský kontakt s okolím, realizuje GHMP cykly tvořivých „Workshopů pro děti s rodiči na MD a RD“.
Této skupině se věnuje externí
lektorka, která v letošním roce zrealizovala 46 workshopů, přibližujících aktuální výstavy a objekty GHMP.
Prostřednictvím těchto
specializovaných dílen pro nejmenší návštěvníky lze velmi pozitivně ovlivňovat
rozvoj dětské představivosti, kreativity a smyslové zkušenosti od nejútlejšího
věku a budovat si postupně nejmladší publikum. Cílem a smyslem cyklu je podnítit
u dětí pozitivní vztah k umění. Zároveň je to i jedna z cest k motivaci
dospělých návštěvníků (rodičů) k návštěvám výstav. Potenciál pro tento typ akcí
má nejen edukační centrum s relaxačním koutem a odpočinkovou zónou s polštáři
pro děti, eko-ateliér v zahradě Trojského zámku, ale i plánovaná velká
reprezentativní čítárna v Colloredo-Mansfeldském paláci (přesun z Bílkovy
vily), kde je záměrem vybudovat i dětský kout s polštáři.
Aktivity pro
dospělé a seniory
V rámci
cyklu výtvarných dílen pro dospělé a seniory, zaměřeného na zprostředkování výstav GHMP a jejich
tvůrčí reflexi, se konalo celkem 88
dílen. Cyklus vede externí lektorka, specialistka pro tuto cílovou skupinu.
Dalším vyhledávaným programem je cyklus přednášek pro dospělé a seniory k
vybraným dílům ze souboru veřejné plastiky ve správě GHMP „Příběhy pražských
soch a sousoší“, realizovaných externí lektorkou. Jádrem těchto akcí je
frontální teoretický výklad, který se odehrává mimo expozici galerie
v edukačním centru v Colloredo-Masfeldském paláci. K jednotlivým
přednáškám jsou pro účastníky připraveny doprovodné tištěné materiály.
V roce 2019 proběhlo 26 přednášek a 14 procházek v rámci tohoto cyklu.
Nabídku programů pro dospělé a seniory
dále tvoří: komentované prohlídky aktuálních výstav a objektů ve správě
GHMP, cyklus procházek za novodobou
plastikou „Vetřelci a
volavky s GHMP“, odborné komentáře k reliéfu Juditina mostu a k pomníku
Jana Palacha, komentovaný okruh seznamující
s historickými plynovými kandelábry pouličního osvětlení „Od kandelábru ke
kandelábru“.
Pro tuto cílovou skupinu jsou také
určeny „Sobotní výtvarné workshopy“
pro rodiny s dětmi, kde je nezastupitelný rozměr mezigeneračního setkávání.
Skupiny znevýhodněných a
handicapovaných
GHMP realizuje a rozvíjí aktivity pro
tyto skupiny znevýhodněných návštěvníků:
Návštěvníci s mentálním postižením
Návštěvníci se smyslovým postižením -
se zrakovým a sluchovým postižením
Návštěvníci s duševním onemocněním
Sociálně znevýhodnění - děti z
dětských domovů
Sociálně znevýhodnění - děti z
konfliktních oblastí
Sociálně znevýhodnění - menšiny
Sociálně znevýhodnění - přistěhovalci
Senioři
Kromě mateřských, základních a
středních speciálních škol, navštěvují GHMP často tyto organizace pro
znevýhodněné: Domov
svaté Rodiny, Dětské centrum Paprsek, Středisko komplexní péče o děti a mládež
s postižením, Diakonie ČCE - středisko Ratolest, Základní a střední škola
Kupeckého - Praktická škola dvouletá, navazující na základní školu
speciální, Základní škola speciální a Praktická škola Rooseveltova, Dětský
domov Žatec, Nízkoprahové centrum pro děti a mládež Neratovice, Dům tří přání
n. o.
Programy pro
tuto cílovou skupinu koncipuje, připravuje a realizuje externí lektorka GHMP se specializací na znevýhodněné a handicapované
návštěvníky. Speciálním školám, praktickým školám, dětským domovům,
sdružením pro mentálně postižené a zařízením, zabývajícím se volnočasovými
aktivitami, zasílá pravidelnou emailovou pozvánku a aktuální nabídku akcí.
Systematicky si buduje adresáře, které se neustále rozrůstají a aktualizují. Akce pro znevýhodněné se konají průměrně
cca 2x měsíčně.
Programy pro návštěvníky se zrakovým
postižením
Již od roku 2017 edukační oddělení
zavedlo systematické programy pro návštěvníky se zrakovým postižením. GHMP se
díky tomu podařilo navázat spolupráci s těmito institucemi a sdruženími:
Tyfloservis Praha, Konzervatoř Jana Deyla, Tyflocentrum Brno, Tyfloservis Cheb,
Tyfloservis Plzeň, Tyfloservis Teplice, Sdružení SONS, Sdružení LORM a s mnoha
dalšími. V roce 2019 se
v realizaci programů pro skupinky nevidomých a slabozrakých návštěvníků
úspěšně pokračovalo.
V roce 2019 opět probíhala v Trojském zámku výstava soch z pražských
zahrad s názvem „Kamenné poklady pražských zahrad“. V rámci ní zde bylo prezentováno několik exponátů pro nevidomé návštěvníky
určených k haptickému vnímání. Jednou z
doprovodných akcí byla haptická
výstava v eko-ateliéru - prezentace fragmentů veřejné plastiky z různých
sochařských materiálů. Na haptické komentované prohlídky navazovaly výtvarné
workshopy v zázemí ateliérů. Dále byly realizovány i haptické programy ke Colloredo-Mansfeldskému paláci, zaměřené na
poznávání barokních a rokokových ornamentů. V současné době edukační
oddělení připravuje koncept haptických
programů k objektu Bílkovy vily, které budou součástí aktuální nabídky
pro slabozraké a nevidomé návštěvníky.
Těmto projektům předcházely konzultace a školení od odborníků ze
sdružení Hapestetika a z organizace Tyfloservis, takže výstavy splňovaly
správné parametry výstav tohoto typu. Interní edukátorky, které tyto akce
koncipovaly a realizovaly, byly profesionálně vyškoleny k vhodnému a správnému
přístupu i komunikaci s nevidomými návštěvníky.
Programy
pro návštěvníky se sluchovým postižením
V tomto roce edukační oddělení rozvíjelo
služby a nabídky i pro návštěvníky se sluchovým postižením. Pokračovalo se
např. ve spolupráci s LORM – Společností pro hluchoslepé a se Střední, základní
a mateřskou školou pro sluchově postižené Holečkova. Nově byla navázána spolupráce s Gymnáziem, Střední odbornou, Základní a Mateřskou školou pro sluchově
postižené Ječná. Edukátorky absolvovaly v předešlém roce v Národním
muzeu seminář a odborné školení i pro tuto specializaci.
Výtvarný
kroužek
Během celého roku (kromě letních
prázdnin) probíhal opět tradiční
středeční čtyřhodinový výtvarný kroužek - celoroční cyklus tvůrčích dílen
pro návštěvníky všech věkových kategorií, který se koná v edukačním centru
v Colloredo-Mansfeldském paláci. Zájemcům jsou prostřednictvím vlastní
tvorby zprostředkovávány aktuální výstavy GHMP. Účastníci si mohou vyzkoušet
klasické i netradiční výtvarné techniky z oblasti kresby, malby, grafiky,
fotografie, prostorové tvorby, ale i intermediální, konceptuální a akční
tvorby. Tento typ akce poskytuje vhodný prostor také k přípravě na talentové
přijímací zkoušky na střední i vysoké umělecké školy. V roce 2019 proběhlo
37 setkání.
Veřejná plastika a její zpřístupňování
V roce
2019 byly realizovány aktivity v rámci zpřístupňování veřejné plastiky, jedné
z priorit rozvoje edukace GHMP. Pokračoval cyklus procházek po novodobé
plastice – „Vetřelci a volavky s GHMP“ s MgA. Pavlem Karousem
- odborníkem na soudobou plastiku především ze 70. a 80. let. Tyto procházky,
trvající 3,5 hodiny, jsou koncipovány na základě okruhů zaměřených vždy na
konkrétní čtvrť, lokalitu nebo část Prahy. V r. 2019 jich proběhlo 11.
Dále měla
veřejnost možnost navštěvovat úspěšný cyklus přednášek pro dospělé a seniory k
vybraným dílům ze souboru veřejné plastiky ve správě GHMP s názvem „Příběhy
pražských soch a sousoší“. V rámci cyklu se konalo 26 přednášek a
14 komentovaných procházek seznamujících návštěvníky se sochařskou výzdobou
Karlova mostu a Vyšehradu.
Mezi nejčastější posluchače přednášek
patří zejména senioři, početnou skupinu tvoří také studenti středních škol se
zájmem studovat výtvarný obor na vysoké škole, rovněž studenti vysokých škol,
ale také průvodci, kteří patří mezi stálé návštěvníky.
Proběhly
také 4 prohlídky reliéfu z Juditina mostu, jednoho
z nejvýznamnějších dochovaných románských sochařských artefaktů a 1 odborný
komentář k pomníku Jana Palacha. Dále se konaly 2 komentované procházky
„Od kandelábru ke kandelábru“, seznamující zájemce s historickými
plynovými kandelábry na Malé Straně a Hradčanech a sochami ze souboru veřejné
plastiky GHMP, umístěnými v lokalitě trasy procházky.
Nadále
pokračujde práce na edukačních listech k jednotlivým okruhům
veřejné plastiky ve správě GHMP (Praha 1, Karlův most, Malá Strana,
Vyšehrad, Petřín, Trojský zámek atd.) a tyto okruhy jsou zahrnuty
v nabídce školám, které si je mohou objednat. Největší zájem byl opět o
prohlídky soch na Karlově mostě spojených s workshopem v edukačním centru
v Colloredo-Mansfeldském paláci. Také v rámci haptických programů,
určených pro nevidomé a slabozraké návštěvníky, docházelo ke zpřístupňování
veřejné plastiky (např. dekorativní sochy a vázy v zahradě Trojského
zámku).
Mimořádné akce
Edukační
oddělení GHMP v roce 2019 koncipovalo, organizovalo a realizovalo 81 mimořádných akcí. Během
letních prázdnin proběhl „Tvořivý
týden – 7 dní, 7 objektů, 7 výstav, 7 témat, 7 workshopů“, týdenní
série workshopů pro veřejnost ve všech objektech GHMP reagujících na aktuální
výstavy i stálé expozice. Popáté se GHMP zapojila celodenním workshopem do akce
„Víkend otevřených zahrad“. GHMP se i v letošním roce připojila tradičním
celodenním výtvarným workshopem k doprovodnému programu „Trojského vinobraní“, které se
konalo ve spolupráci s MČ Trója. V rámci něho se konaly i 3
mimořádné prohlídky zámku. Téměř celé letní prázdniny probíhaly v oranžerii
v Trojském zámku Letní výtvarné
dílny – celodenní workshopy pro veřejnost s asistencí několika
vyškolených lektorů (praktikantů z VŠ), těchto workshopů bylo realizováno
celkem 47 (návštěvnost cca 1541
lidí, cca 30 osob denně). I v roce 2019 se ve spolupráci s Pražskou plynárenskou
a.s. a konaly 2 adventní procházky
s lampářem Ing. Janem Žákovcem „Od
kandelábru ke kandelábru“. Během trasy se účastníci blíže seznámili se
dvěma dochovanými a nově zrekonstruovanými historickými plynovými kandelábry a
se šesti sochařskými objekty, které jsou součástí souboru veřejné plastiky
GHMP. Uskutečnily se také 2 workshopy
pod vedením divadelní a filmové výtvarnice Dany Goldové na téma masky v eko-ateliéru
v Trojském zámku. Ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy se konal speciální workshop v rámci akce Moje
Mariánské (a zároveň v rámci akce Zažít město jinak a Den bez aut),
který byl inspirovaný výstavou „Karafiáty a samet“ a konal se ve výstavních
sálech GHMP v Městské knihovně. Součástí byly i edukační listy, jejichž
cílem bylo motivovat děti k poznávání soch a plastik na Mariánském náměstí
i v jeho okolí. Ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy se konala
také akce „Vánoční tržiště“, do které se edukační oddělení GHMP
zapojilo workshopem k výstavě
Bedřicha Dlouhého přímo v expozici. Uskutečnily se i speciální
akce k významným výročním. V lednu se konaly dva workshopy k 50. výročí sebeupálení Jana Palacha:
sobotní workshop pro rodiny, nedělní
workshop pro seniory. Workshopy se inspirovaly pomníkem J. Palacha, který
je ve správě GHMP. Významnými aktivitami byly i 3 akce k 30.
výročí Sametové revoluce v edukačním centru: sobotní výtvarný workshop pro rodiny a veřejnost (fotomontáže
a koláže z dobových fotografií ze sbírky GHMP, návrhy na plakáty a
transparenty), výtvarná dílna pro dospělé a seniory (inspirace tehdejší volnou
tvorbou – malby, kresby, grafiky, plastiky) a speciální nedělní program v čítárně
(k dispozici byly pro návštěvníky vybrané katalogy z výstav GHMP
související s tímto tématem). V koncertním sále Domu U Kamenného zvonu se také konaly dvě akce ve spolupráci s Českým
rozhlasem. Už po třetí se konalo benefiční
představení známé dětské opery Hanse Krásy a Adolfa Hoffmeistera „Brundibár“
z Terezínského ghetta, zazpívané členy prestižního Dismanova
rozhlasového dětského souboru. Výtěžek z této akce byl věnován
specializovaným školám v Praze 5 - Nových Butovicích: Gymnáziu pro zrakově
postižené a Střední odborné škole pro zrakově postižené. Konal se také koncert,
kde děti různých věkových kategorií zahrály známé melodie K. Svobody
z nového vydání not, které vyšlo i v Braillově písmu pro nevidomé
hudebníky. Tento koncert byl i slavnostním křtem tohoto vydání not. V edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském
paláci se také konal 1 workshop pro mminky - bloggerky
a 1 mimořádný předvánoční výtvarný workshop určený
pro maminky na mateřské a rodičovské dovolené ve
spolupráci s portálem „e-mimino“. Ve spolupráci s Poradnou pro migraci se
konal v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci i
speciální mexický workshop na téma významné mexické osobnosti.
V koncertním sále Domu U Kamenného zvonu se také 2x konalo čtení
ukrajinské literatury ve spolupráci s Ukrajinsko-Evropskou perspektivou. V rámci festivalu „Týden umění“ zrealizovalo
edukační oddělení GHMP 5ti hodinnový workshop v eko-ateliéru
v oranžerii Trojského zámku k výstavám Aleše Hnízdila a Jiřího
Kačera. Součástí programu byly i 2 prohlídky Bílkovy vily. V rámci
celostátní soutěže „Příběhy našich sousedů“, kterou připravuje pro školy
organizace Post Bellum, navštívilo GHMP několik vítězných týmů (školní
třídy) z celé ČR, které měly návštěvu v GHMP (prohlídku a workshop)
zdarma jako výhru v soutěži. V eko-ateliéru v Trojském
zámku se také konalo podzimní posvícení pro cca 100 návštěvníků – ve
spolupráci s MŠ Rozárka. Dne 1. června 2019 na Mezinárodní den dětí se přesně
po 4 letech od otevření první části EC konalo slavnostní otevření nové části
Edukačního centra GHMP, které se tak rozrostlo na cca 180 m2 a rozšířilo se
o malířský ateliér se stojany, tiskařský lis pro grafické techniky a o temnou
komoru pro tradiční i experimentální fotografické techniky, jejíž součástí je i
knihovna orientovaná na fotografii, film, divadlo a nová média.
Odborná činnost edukačního oddělení
(účast na konferencích, seminářích, projektech)
Interní edukátorky GHMP vyvíjejí
kromě běžné agendy i nadstandardní odbornou a výzkumnou činnost. V roce
2019 aktivně realizovaly nebo se účastnily mnoha důležitých konferencí, seminářů
a setkání, zapojily se do několika velkých odborných projektů. V Domě U Kamenného zvonu
zrealizovalo edukační oddělení ve
spolupráci s Evropskou rozvojovou agenturou a ZUŠ Music Art konferenci
s názvem „Digitální ateliér jako nový formát a nový pedagogický model“, v rámci které byl prezentován mezinárodní vědecko-výzkumný
edukační projekt „App Your School“ a jeho hlavní výstupy: publikace „Evropský
manuál“ a „Národní toolkit“ (více informací o tomto projektu je v této
kapitole níže). Konference byla určená pedagogům ze škol, edukátorům
z kulturních institucí apod. Účast byla 84 lidí. V rámci
projektu „App Your School“ se konala i mezinárodní konference na Univerzitě
v Bologni v Itálii, které se zúčastnilo nejen cca 40 edukátorů ze
zapojených osmi zemí včetně edukátorek z GHMP, ale i učitelé
a edukátoři z kulturních institucí a škol ze severní Itálie – dohromady
cca 100 pedagogů. Součástí byla i série workshopů, kde byly teoreticky a
prakticky prezentovány tzv. „digitální ateliéry“ (DA). Výtvarné pedagožky
GHMP, které byly v Bologni v r. 2019 opět na 5ti denní
služební cestě, zde také aktivně realizovaly své DA. Na podzim se konalo již podruhé i celostátní setkání Asociace výtvarných
pedagogů (AVP). Akce se zúčastnilo cca 60-70
učitelů. Dva dny z třídenního programu členové AVP strávili
v GHMP. První den proběhla série prezentací a projekcí v koncertním
sále v Domě U Kamenného zvonu s přednáškou
speciálního hosta prof. Ing. arch. Evy Jiřičné o architektuře a s prezentací doc. PaedDr. Hany Stehlíkové Babyrádové z Masarykovy univerzity v Brně o edukačních aktivitách v Kanadě. Druhý den se konala prohlídka výstavy „Zvuky, kódy a obrazy“ a
následoval workshop v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci
inspirovaný touto výstavou. Poté program pokračoval v Museu Kampa
návštěvou představení Meda k 100.
výročí narození Medy Mládkové. V rámci tradičního Týdne uměleckého vzdělávání se konal již po třetí v edukačním
centru speciální seminář ve spolupráci
s Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV), tentokrát s názvem „Sdílená zkušenost – Edukativní programy GHMP
a umělecké vzdělávání“. Hlavním tématem byla výměna zkušeností z odborných praxí, stáží a náslechů edukačních programů.
Přítomni byli nejen studenti z VŠ
(studenti pedagogického
minima z AVU a VŠUP,
v GHMP absolvovali odborné náslechy vzdělávacích programů),
kteří zde vyhodnotili své náslechy edukačních aktivit, ale i středoškolští učitelé a studenti, kteří
realizovali odborné praxe v GHMP. Součástí akce bylo představení několika forem
praxí a stáží v GHMP i prezentace zahraničních odborných praxí absolvovaných
studenty ze střední umělecké školy. Součástí
akce byla i prezentace edukačního oddělení, jeho aktivit i aktuálních velkých
projektů („App Your School“ apod.). Týden uměleckého vzdělávání a
amatérské tvorby je iniciativa propojující projekt UNESCO Týden uměleckého
vzdělávání a evropský projekt Týden amatérského umění, které již oba fungují v
několika evropských i mimoevropských státech. V obou případech jde především o
týden občanské angažovanosti v regionech a místech, během kterého
se nejrůznější kulturní i vzdělávací instituce, neziskové organizace a
další občanské iniciativy mohou představit široké veřejnosti. Záštitu projektu
poskytly tyto instituce: Ministerstvo
kultury ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Česká komise pro
UNESCO. Koordinátorem je Národní informační a poradenské středisko
pro kulturu (NIPOS). V eko-ateliéru v oranžérii Trojského
zámku se konaly ve spolupráci
s Ekoškolkou Rozárka 2 odborné
semináře (prezentace a školení) pro
učitele, zaměřené
na environmentální výchovu. V obou
případech dorazilo cca 20 – 30 pedagogů.
Účastníci obdrželi certifikát o
absolvování kurzu. Edukační
oddělění se účastnilo i setkání členů
České sekce INSEA - International Society for Education Through Art, dále mezinárodní konference s názvem
„Kreativní města vzdělávají uměním“ v Pražském kreativním centru,
která se konala ve spolupráci
s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy pod záštitou radního pro
kulturu Magistrátu hl. m. Prahy a také mezinárodní
konference „J. A. Komenský - jeho odkaz dnešku“ v budově Senátu ČR. Přínosná
byla i účast na semináři „Kolik podob
dětství znají média“ mj. o využití nových médií v edukaci, který se
konal v Pražském kreativním centru
a pořádala ho Metropolitní univerzita Praha ve spolupráci s Českým výborem
pro UNICEF. Edukátorky
GHMP se vzdělávají i v rámci dalšího studia (např. doktorské studium), v minulosti
se účastnily pracovních skupin IPR MHMP - projektu "živé město". Všechny tři jsou aktivní členky těchto asociací: INSEA - International Society for Education
Through Art, Komora edukačních
pracovníků Rady galerií ČR a Asociace
výtvarných pedagogů. Výtvarné
pedagožky GHMP již podruhé zasedly v porotě soutěže "3D pro
všechny" žáků Gymnázia Arabská na Praze 6 a Gymnázia pro zrakově postižené z Prahy 5. Žáci vytvořili pomocí 3D tiskárny objekty
inspirované uměním a architekturou. Vybrané
modely po ukončení soutěže slouží jako haptické modely určené pro zrakově
postižené žáky. V roce
2019 edukátorky GHMP úspěšně dokončily mezinárodní výzkumný projekt „App
Your School“. Projekt byl založen
na spolupráci edukátorů z 8mi evropských zemí: Itálie, Finsko, Turecko,
Litva, Polsko, Portugalsko, Řecko a Česká republika. Hlavním partnerem a
organizátorem bylo italské vzdělávací centrum Zaffiria. Za ČR projekt
organizačně zajišťovala Evropská rozvojová agentura. Projekt se konal ve
spolupráci s prestižní Univerzitou v Bologni v rámci programu Erasmus+ a byl
prezentován na několika odborných konferencích a seminářích v ČR i v zahraničí.
Jde o akreditovaný projekt (2016-1-IT02-KA201-024439). Tématem bylo
smysluplné využití nových médií v edukaci. Hlavním úkolem byla koncepce,
realizace a evaluace tzv. digitálních ateliérů, modelových šestihodinových
workshopů, díky nimž je rozvíjeno smysluplné a kreativní využívání ICT a nových
médií ve výuce i galerijní edukaci. Nejdůležitějšími výstupy jsou dvě odborné
publikace: „Evropský manuál“ v AJ a „Národní toolkit“ v ČJ (+ národní toolkity
v ostatních jazycích zúčastněných zemí). Jde o odborné metodické příručky s
teoretickými texty, s výsledky výzkumu, instrukcemi, návody a pokyny i s
příklady digitálních ateliérů z 8 evropských zemí. Tzv. „Evropský manuál“
je společná publikace všech zapojených evropských zemí, je zde prezentováno
všech 40 digitálních ateliérů. Tzv. „Národní toolkit“ každá z osmi zapojených
zemí publikovala ve svém jazyce a vybrala si do své publikace koncepty
nejlepších digitálních ateliérů. Ve všech publikacích jsou prezentovány i české
digitální ateliéry. Edukátorky GHMP a ZUŠ Music Art nejen koncipovaly a
realizovaly své digitální ateliéry, ale jsou i autorkami několika
odborných textů v těchto publikacích. V publikacích mohou učitelé nalézt
podněty, tipy a inspiraci pro vlastní výuku. Jsou to metodické příručky pro
pedagogy, lektory a edukátory v kulturních institucích i ve školách. Interní pedagožky GHMP take
pokračovaly v zapojení do
výzkumného projektu „Vzdělávací strategie muzeí umění“ -
aktivně se zapojily do pracovní skupiny Komory edukačních pracovníků Rady
Galerií ČR v rámci 3. fáze projektu (více informací v kapitole
„Spolupráce s Komorou edukačních pracovníků RG ĆR“). Edukátorky GHMP se snaží rozvíjet i publikační činnost. Kromě již výše
zmíněných dvou publikací v rámci mezinárodního projektu „App Your School“ byla v rámci
doktorského studia sepsána práce na téma „Vizuální identita galerie“
v rámci předmětu „Teorie vizuální komunikace“, Všechny tyto texty jsou
archivovány v příruční knihovně edukačního oddělení. Byly dokončeny i edukační listy do Bílkova domu
v Chýnově a pokračovala práce na
edukačních listech do Trojského zámku. Tyto edukační listy, publikace
z projektu App Your School a dřívější publikace „Práce s návštěvníky
se specifickými potřebami v Muzeích umění“ jsou nově umístěné v elektronické podobě ke stažení na oficiálních webových
stránkách GHMP v sekci „Artotéka“. S odbornou
činností souvisí i prezentace práce a činnosti edukačního oddělení směrem ke
zřizovateli, tzn. Magistrátu hl. m. Prahy. Konala se mimořádná prohlídka
Bílkovy vily pro zaměstnance Odboru kultury Magistrátu hl. m. Prahy,
kterým byly zároveň prezentovány nejen edukační aktivity v Bílkově vile,
ale také vzdělávací programy GHMP celkově. Podobně se konala např. prohlídka
výstavy „Zvuky, kódy, obrazy“ pro ředitele jednotlivých odborů MHMP.
Dále proběhla pracovní porada s Oddělením národnostních menšin Odboru
kultury MHMP na téma možností zapojení a integrace cizinců (dobrovolníků) do
edukačních aktivit GHMP. Také byl těmto zaměstnancům poskytnout prostor
Koncertního sálu v Domě U Kamenného Zvonu pro konferenci na toto téma
s příklady dobré praxe z podobných institucí z Mnichova. Na základě
této spolupráce se například podařilo zapojit do akce Trojské vinobraní dvě
dobrovolnice z Guatemaly a Mexika. Také se podařilo uspořádat speciální
prohlídku Trojského zámku a workshop pro vietnamskou komunitu s tlumočnicí
do vietnamštiny.
Spolupráce s Komorou edukačních
pracovníků Rady galerií ČR
Důležitá
je také spolupráce s Radou Galerií
ČR. Ve dnech 6. 6. + 7. 6. 2019 se konalo setkání Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR v GHMP.
Jednalo se o profesní
setkání edukátorů z členských galerií RG ČR. Galerijní pedagogové a lektoři si
zde předávají zkušenosti a inspiraci, představují i edukační prostory. Letošní
setkání bylo dvoudenní a součástí byla i konference v Domě U Kamenného
zvonu „Digitální ateliér jako nový
formát a nový pedagogický model“, kde byly prezentovány výstupy z mezinárodního vědecko-výzkumného edukačního
projektu „App Your School“ („Evropský manuál“ a „Národní toolkit“), do
kterého bylo aktivně zapojené edukační oddělení GHMP (více o projektu je
v kapitole „Odborná činnost edukačního
oddělení“). Tato konference byla otevřená i širší odborné veřejnosti
(pedagogové ze škol, edukátoři z kulturních institucí apod.). Účast byla
84 lidí. Dále byla na programu prohlídka aktuální výstavy „Zvuky, kódy a
obrazy“ a prohlídka nové části rozšířeného Edukačního centra GHMP
v Colloredo-Mansfeldském paláci. Druhý den setkání bylo už jen pro členy
KEP RG ČR. Na úvodní poradě byly probrány vize, plány a nejbližší úkoly. Také
byla všemi přítomnými členy zvolena nová předsedkyně KEP RG ČR (vedoucí
edukátorka z GHMP), protože dosavadní předsedkyně musela ze zdravotních
důvodů odstoupit. Přítomno bylo 34 edukátorů z členských galerií RG ČR. V roce 2019 se konal i Sněm Rady galerií ČR v Západočeské
galerii v Plzni, kde se setkaly všechny tři komory RG ČR: Komora ředitelů,
Komora odborných pracovníků a Komora edukačních pracovníků. Byly schváleny a
odhlasovány všemi hlasy změny v Předsednictvu RG ČR - včetně změn v KEP
(viz výše). V edukačním centru GHMP proběhlo setkání členů Komory
odborných pracovníků RG ČR a setkání členů Předsednictva RG ČR, kde je
zastoupená i GHMP za Komoru edukačních pracovníků. Předsednictvo RG ČR se také setkalo na pracovní schůzce
s Předsednictvem Asociace muzeí a galerií v sídle AMG, kde se
řešila některá společná témata (vzdělávání – projekt spolupráce MK a MŠMT,
Muzejní zákon, GDPR apod.). Edukační
oddělení GHMP také opět i v tomto roce poskytlo zázemí pro pracovní skupinu výtvarných pedagogů z
Komory edukačních pracovníků RG ČR, do které se zapojili edukátoři z 3 členských galerií RG ČR:
OGL (Liberec), GASK (Kutná Hora) a GHMP (Praha). Jednalo se o 3. fázi vzdělávací strategie. Po
zpracování analytické části (2017) a zahájení práce na strategické části (2018)
nyní následovalo její dokončení (2019). Konalo se 10 celodenních seminářů pracovní
skupiny pod vedením PhDr. Alexandry
Brabcové. V souladu
s vzdělávací koncepcí a strategií GHMP i v souvislosti
s plánovanou novou velkou reprezentativní čítárnou a studovnou GHMP
v Colloredo-Mansfeldském paláci je záměrem GHMP dokončit vybudování
specializované Centrální edukační knihovny Komory edukačních pracovníků Rady
galerií ČR. Budou jí tvořit dvě sekce: Knihovna Komory edukačních
pracovníků RG ČR (ta již částečně existuje), kterou budou tvořit materiály,
dokumenty, publikace a edukační listy ze společných výstupů z významných
projektů KEP RG ČR i z jednotlivých členských galerií, významné publikace
budou přeloženy i do AJ a vytištěny. V případě této první sekce lze využít
například grantovou podporu na tisk a překlad vybraných materiálů. Podobná
knihovna s edukačními materiály z nejvýznamnějších českých galerií
zatím v ČR neexistuje. Knihovna publikací o edukaci z významných
světových galerií bude zahrnovat publikace, metodické příručky,
edukační listy apod. z významných zahraničních galerií a muzeí (nejen z
evropských metropolí, ale i z velkých měst ostatních kontinentů). Zde
se plánuje zapojení stážisty z VŠ ke zpracování adresářů edukačních pracovišť
významných zahraničních galerií, který s nimi bude i komunikovat a žádat o
dodání jejich edukačních materiálů do nové edukační knihovny v GHMP. Tato
knihovna má sloužit nejen členům KEP RG ČR, ale i dalším edukátorům,
lektorům, učitelům i studentům – např. při tvorbě seminárních,
diplomových a dizertačních prací i k dalšímu výzkumu. Půjde o cenný
zdroj informací především pro odbornou, ale i pro širokou veřejnost. Tato
knihovna bude záměrně umístěná v Edukačním centru GHMP
v Colloredo-Mansfeldském paláci v centru Prahy z důvodu
výborné dostupnosti. V souladu se strategií GHMP a záměrem přesunout
oficiální odbornou čítárnu a studovnu GHMP do Colloredo-Mansfeldského paláce,
kde je v plánu velký reprezentativní prostor a intenzivnější provoz i rozšíření
služeb, je umístění knihovny KEP v CMP také ideální (tzn.
koncentrace knih GHMP v jednom místě, včetně současného externího skladu).
Důležitým základem knihovny budou i nejrůznější strategické materiály a
dokumenty od odborné konzultantky RG ČR, PhDr. Alexandry Brabcové.
Odborné praxe a stáže pro studenty VŠ
a SŠ, další spolupráce s VŠ
Mezi externí spolupracovníky
edukačního oddělení GHMP patří kromě externích lektorů i praktikanti a
stážisté. Edukační oddělení GHMP využívají k realizaci odborných praxí stáží
studenti z mnoha středních uměleckých a vysokých pedagogických škol.
Jde
o tyto typy praxí:
- praktikanti: studenti středních uměleckých škol v rámci povinné praxe
- praktikanti: VŠ studenti ped. fakult v rámci realizace model. prohlídek
- studenti VŠ pedagogických a uměleckých v rámci náslechů
- stážisté: VŠ studenti ped. fak., kteří realizují Letní výtvarné dílny v eko-ateliéru
- stážisté: zahraniční studenti na delší pobyt v rámci programů Erasmus + apod.
- dobrovolníci
Také v roce 2019 realizovalo
edukační oddělení praxe pro studenty
středních uměleckých a odborných škol. V letošním roce zde bylo 48 studentů z 5 středních uměleckých škol.
Jednalo se o tyto školy: Střední škola designu a umění, knižní kultury a ekonomiky Náhorní /obor grafický design a propagace/,
Střední uměleckoprůmyslová škola a vyšší odborná škola Turnov (obor:
zlatnictví), Obchodní akademie Hovorčovická Praha 3 (obor cestovní ruch), Střední škola zahradnická a
technická Litomyšl (Scénická a výstavní tvorba – zaměření: výstavnictví a
floristický design + výstavnictví a zahradní design), Střední
uměleckoprůmyslová škola Žižkov. Studenti pomáhali především
s přípravou výtvarného materiálu v edukačním centru a
v eko-ateliéru i s knihami v čítárně a studovně v Bílkově vile.
Věnovali se ale i konkrétním specifickým úkolům: studenti se zaměřením na
výstavnictví a floristický design vytvořili předlohy drobných objektů
z proutí jako inspiraci výstavou A. Hnízdila pro školy v eko-ateliéru,
dále ze speciální hmoty vymodelovali haptické repliky barokně-rokokových
ornamentů z Colloredo-Mansfeldského paláce (modely pro nevidomé
návštěvníky) atd. Praxe
pro vysokoškolské studenty
probíhá v GHMP formou náslechů a realizací praxí i galerijních animací.
V letošním roce se jednalo např. o praxe a stáže studentek galerijní pedagogiky z Katedry
výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci,
které zde působily především v rámci Letních výtvarných dílen
v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku. V rámci těchto programů
studentky během dvou měsíců denně v otvírací době návštěvníkům workshopů
představovaly provoz eko-ateliéru, poskytovaly základní informace o zámku a
zahradě, přiblížily zdejší výtvarné techniky a asistovaly návštěvníkům při
tvorbě. Náslechy si zde splnili i
studenti AVU a VŠUP v rámci pedagogického modulu (pedagogického minima)
pod vedením odborné pracovnice z NUV PaedDr. Markéty Pastorové. Podobné
náslechy zde absolvovaly i studentky
z Kateder výtvarné výchovy Pedagogických fakult z Univerzity Palackého
v Olomouci a z Masarykovy univerzity v Brně. Významnou
odbornou činností je také realizace
odborných exkurzí mnoha důležitých skupin (často spojeno i s prezentací
edukačních aktivit GHMP celkově): 1 x studenti Katedry výtvarné výchovy
Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 4 x
studenti Katedry výtvarné výchovy
Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 3 x studenti architektury
ČVUT v Domě U Kamenného zvonu (prohlídka objektu + studijní kresby
interiérů). Prezentace edukačních
aktivit GHMP byla zrealizována pro studenty Univerzity Jana Amose Komenského,
oboru Audiovizuální komunikace a tvorba, v rámci předmětu, který tam
vyučuje šéfkurátorka GHMP. Dlouhodobě pracuje GHMP také se
zahraničními školami nebo školami s rozšířenou výukou jazyka – letos se
konaly například tyto návštěvy v GHMP: 1x
Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy (obor čeština pro
cizince), 5x Anglo-americká univerzita
(předmět dějiny umění), 2x Francouzské
lyceum atd. Zajímavou exkurzí byla i návštěva
studentů univerzity 3. věku v Trojském zámku a v eko-ateliéru – ve
spolupráci s Národním památkovým ústavem. Třídenní stáž (exkurzi) v GHMP
absolvovali i tři edukátoři z Galerie
města Bratislavy, kteří se přijeli inspirovat nejen edukačními aktivitami,
ale také edukačním centrem v CMP, protože budou podobný prostor v GMB
budovat. Edukátorky GHMP by měly jet na podobnou exkurzi do GMP na jaře 2020. Edukační oddělení GHMP aktivně
poskytuje údaje a informace do
nejrůznějších dotazníků, výzkumů a analýz, umožňuje konzultace se studenty
– např. v rámci jejich bakalářských,
diplomových a dizertačních prací. Důležitým zázemím i zdrojem informací pro
školy a studenty je i čítárna odborné literatury a časopisů (více info výše).
Spolupráce
s externisty
V současné době tvoří tým
edukačního oddělení 3 interní edukátorky
(VŠ vzdělání - výtvarná pedagogika v kombinaci s dalšími obory –
dějiny umění na KTF, bohemistika na FF, umělecké obory – malba, textilní tvorba
atd.) a cca 10 externích lektorů
(s různými specializacemi - jazyky, speciální pedagogika, znevýhodnění,
senioři, veřejná plastika atd.). Součástí týmu edukačního oddělení je i 1 knihovnice (střední knihovnická škola,
pedagogické minimum a rozsáhlá praxe) + její zástupkyně a 1 asistentka edukačního oddělení (absolventka obchodní akademie a
Vyšší odborné školy informačních studií – specializace: služby muzeí a
galerií), jejíž hlavní agendou je objemná administrativa tohoto oddělení,
kterou doposud vyřizovaly interní edukátorky při své hlavní náplni práce.
GHMP spolupracuje na vzdělávacích
aktivitách a doprovodných programech s externisty - kromě příležitostné
spolupráce na jednorázových odborných programech a mimořádných akcích má GHMP i
tým stálých externích lektorů, především pro realizaci prohlídek a workshopů,
který se snažíme dle potřeby optimalizovat a v případě potřeby rozšiřovat.
Akce v GHMP zajišťují a realizují nejen interní edukátoři a externí lektoři s nejrůznějšími specializacemi,
ale v programu je zahrnutá i spolupráce
přímo s umělci - v návaznosti na prezentace jejich tvorby v rámci výstav či
jejich zastoupení ve sbírkách GHMP nebo v souvislosti s objekty GHMP.
Prostory pro edukaci
Edukační oddělení má k dispozici 3 prostory pro vzdělávací aktivity: edukační centrum
v Colloredeo-Mansfeldském paláci, eko-ateliér v Trojském zámku a
čítárnu odborné literatury a časopisů v Bílkově vile spojenou se
specializovanou badatelnou Františka Bílka. Kromě těchto prostor je
také příležitostně využíváno variabilní a „mobilní“ (dočasné) edukační zázemí
v rámci některých výstav ve formě interaktivních zón. Často jsou workshopy
realizovány právě i přímo ve výstavě z důvodu nutnosti přímé inspirace
jednotlivými díly. Edukační
oddělení GHMP se specializuje na interdisciplinární přesahy výtvarného umění
směrem k dalším oborům. V rámci galerie jsou využívány zmíněné tři
specializované prostory pro edukaci, které podporují toto směřování:
- edukační
centrum: film, divadlo, fotografie a nová média
- eko-ateliér:
ekologie a environment
- čítárna
odborné literatury: literatura, písmo, text
Edukační centrum
v Colloredo-Mansfeldském paláci
Edukační
centrum je vhodné zázemí k realizaci kreativních workshopů
s výraznými přesahy do oblasti nových médií, fotografie, filmu a divadla
(experimentální fotografické techniky, animovaný film, užitá grafika, světelný
design, kostýmní tvorba, intermediální tvorba, street art). Vybavení ateliéru
umožňuje experimentovat s množstvím technik z různých oblastí výtvarného
umění (kresba, malba, grafika, fotografie, prostorová, intermediální, akční i
konceptuální tvorba apod.), prostor funguje jako kreativní výtvarná laboratoř.
Realizují se zde aktivity pro všechny věkové kategorie včetně seniorů a
znevýhodněných. Konají se zde i nejrůznější setkání oborníků, asociací
výtvarných pedagogů apod. V roce 2018 byla dokončena dostavba nové části
edukačního centra, takže stávající prostor (cca 90m2 se rozrostl na 180m2). Začátkem roku 2019 byla nová část dovybavena nábytkem a vnitřním vybavením. Prostor
je v současnosti tvořen hlavním ateliérem (interaktivní
zónou), čítárnou odborné literatury (relaxační „chill-out“ zónou), dále fotografickým ateliérem s temnou
komorou, doplněným příruční knihovnou zaměřenou na českou i zahraniční
fotografii, film, divadlo a nová média. Dalšími prostory jsou grafická
dílna s tiskařským lisem a malířský ateliér se stojany. Součástí čítárny
je i centrální knihovna Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR
s dokumenty a materiály z významných projektů KEP RG ČR, ale i
z jednotlivých galerií, takže je knihovna zdrojem cenných materiálů pro
pedagogy, studenty a odborníky z oblasti galerijní edukace. Edukační centrum je
bezbariérové.
Eko-ateliér
v oranžérii Trojského zámku
V roce
2019 byl intenzivně využíván i eko-ateliér v oranžérii. Prostor
eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku je unikátem v rámci celé Prahy.
Tento sezónní kreativní prostor slouží k realizaci edukačních programů s
významným rozměrem, se zaměřením na environmentální a ekologický kontext ve
vztahu k umění. Ateliér splňuje podmínku bezbariérovosti a proto je
ideální také pro aktivity určené znevýhodněným a handicapovaným (např.
vozíčkáři, nevidomí návštěvníci ad.) i pro maminky s kočárky. Zároveň jde
o relaxační zónu, kterou mohou návštěvníci využít k oddychu v turisticky
rušné části Prahy. Realizují se zde nejrůznější techniky a principy založené na
zpracování přírodních materiálů (většinou i přímo ze zdejší zahrady), které
umožňují přiblížit principy recyklace (výroba ručního papíru, práce
s keramickou hlínou, textilní tvorba, vosková batika, haptické a akustické
aktivity, výroba objektů z přírodních materiálů, land-art, aranžování
květin atd.). Prostor byl opět využíván i k mimořádným projektům
(Letní výtvarné dílny, Víkend otevřených zahrad, Trojské vinobraní). Ve školním
roce (letní sezóna) byl navštěvován školami a ostatními skupinami. Celý
červenec a srpen probíhaly po celou otevírací dobu zámku celodenní Letní výtvarné
dílny (denně cca 30-60 návštěvníků + příměstské tábory). V rámci těchto
akcí si splnily praxe a stáže studentky VŠ (viz info níže). Po celou sezónu zde
byly realizovány edukační aktivity pro všechny věkové kategorie včetně
znevýhodněných. V roce 2019 zapojilo edukační oddělení do svých programů i
spolupráci s Ekoškolkou Rozárkou, která sídlí nedaleko eko-ateliéru a
uskutečnil se seminář pro učitele a posvícení pro rodiče, děti a učitele.
Čítárna
a studovna odborné literatury a časopisů v Bílkově vile
Součástí
edukačního oddělení GHMP je prezenční čítárna a studovna odborné literatury a
časopisů, která zde byla opět i v r. 2019 k dispozici návštěvníkům. Otvírací
doba byla v průběhu roku rozšířena i na nedělní provoz. Návštěvnost,
kterou denně řádně monitoruje hlavní knihovnice i její zástupkyně, byla
v letošním roce cca 3400 osob.
Čítárna
je zaměřena na současné výtvarné umění, architekturu a design. Byla do Bílkovy
vily umístěná v r. 2016. V letech 1998 – 2016 byla situovaná v Domě U
Zlatého prstenu, který je od r. 2016 ve správě Muzea hl. m. Prahy. Čítárna
nabízí zájemcům uměnovědnou literaturu, rozsáhlé spektrum katalogů k výstavám
GHMP i časopisů o výtvarném umění. Přímo v čítárně se aktuálně
nachází cca 1 497 titulů, celkově je však čtenářům k dispozici cca 5
929 knižních publikací, které jsou umístěny v externím skladu. Počet nových
přírůstků za r. 2019 je 44. Část fondu čítárny je věnovaná osobnosti
Františka Bílka. Vedle
studovny je na vyžádání zpřístupněna specializovaná
badatelna. Seznam dostupných knih a publikací je k dispozici
v čítárně a na webových stránkách GHMP v sekci edukace, v části
o čítárně. Část knih byla umístěna v externím skladu v Domě fotografie. Proběhy všechny inventury čítárny i příručních
knihoven.
Odborná knihovna a studovna je
jedním ze základních standardů každé větší galerie (což se zjistilo i v rámci
výzkumu Rady galerií ČR) a měla by tak být v provozu bez ohledu na její
návštěvnost, tedy bez ohledu na to, zda se to instituci finančně vyplatí. Čítárna
a studovna v Bílkově vile funguje nyní jako provizorní prostor pro udržení
kontinuity provozu. Plánována je velká reprezentativní studovna
v Colloredo-Mansfeldském paláci, která bude mít dostatečně velkou
prostorovou kapacitu (prostor v Bílkově vile je totiž původně koncipován
jako badatelna s malou kapacitou) a bude umístěna na dostupnějším místě.
Vstupné je zde minimální (vstřícné lidem, tzn. cílem zde tedy není výdělek pro
GHMP, ale jde o službu veřejnosti). V souladu s vzdělávací strategií GHMP
je čítárna nutná součást edukace.
V čítárně
v Bílkově vile byla také realizovaná odborná exkurze pro knihovníky ze
SKIP (Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR), kteří se zajímali o
fungování čítárny i o systém evidence knih – vše hodnotili velmi pozitivně. Prostory
v Bílkově vile v ateliéru Františka Bílka i ve zdejší čítárně a
studovně jsou vzhledem k zaměření expozice ideální pro realizaci
mezioborových přesahů směrem k literatuře a textu.
Sponzoři
a vícezdrojové financování
Edukační oddělení GHMP se snaží
úspěšně rozvíjet vícezdrojové
financování. Kromě čerpání financí z vlastního rozpočtu oddělení a z mimořádných
finančních prostředků Magistrátu hl. města Prahy také úspěšně rozvíjí
materiální sponzoring a získává výtvarný materiál od řady firem. Atraktivní
prostory edukačních pracovišť a jejich smysluplné a přínosné využití pro
širokou veřejnost jsou skvělou příležitostí a motivací k podpoře od sponzorů,
se kterými se spolupráce pozitivně rozvíjí. Vedle klasických výtvarných pomůcek edukační oddělení využívá i další
zbytkový materiál, který lze alternativně a nápaditě využít i umělecky
recyklovat. V roce 2019 edukační oddělení
nadále pracovalo s materiálním sponzorským darem od firem Preciosa a.s. (skleněné korálky a
perličky), Glassor s.r.o. a Ozdoba CZ s.r.o. (skleněné baňky). Tento
materiál byl uplatněn např. i v rámci několika workshopů, během kterých
děti vytvořily ozdoby pro vánoční strom GHMP, umístěný na dvoře
v Colloredo-Mansfeldském paláci. Nadále byly využívány i další sponzorské
dary z předchozích let, např. od firmy S.O.S. Dekorace s.r.o. a prodejny Tapety metro Florenc, a to velké množství papírových a samolepicích
tapet, tvůrčím způsobem využitelných během výtvarných workshopů k mnoha výstavám
GHMP. Dále byly uplatněny dary od prodejny Zlatá
loď (výtvarné potřeby) a od firmy Het
spol s.r.o. (fasádní barvy v široké škále odstínů. Díky firmě VersaCo – MC PEN byla po celý rok
čerpána sleva 25% na nákup výtvarného materiálu obchodech této společnosti.