Monday, December 30, 2019

Edukační aktivity v r. 2019 - údaje do výroční zprávy GHMP



Edukační aktivity a ostatní doprovodné akce
(http://www.ghmp.cz/vyrocni-zpravy/)
text + údaje, výběr z fotodokumentace (87 fotek)

V roce 2019 se konalo v GHMP celkem cca 942 edukačních aktivit a doprovodných akcí. Z toho proběhlo cca 869 edukačních aktivit (interaktivní prohlídky pro školy, workshopy, vzdělávací cykly, odborné komentáře, procházky, lektorské prohlídky atd.) a cca 73 ostatních doprovodných akcí (koncerty, performance, filmové projekce, debaty atd., organizačně zajišťované oddělením PR a marketingu). Edukační aktivity byly koncipovány, organizovány a realizovány interními edukátorkami i stálými externími spolupracovníky edukačního oddělení.
Z celkového počtu 869 edukačních aktivit proběhlo: 320 interaktivních prohlídek výstav pro všechny typy škol (MŠ, ZŠ, SŠ, gymnázia, ZUŠ, SŠ, SOŠ, VOŠ i VŠ) spojených s následnou výtvarnou reakcí, 37 čtyřhodinových středečních výtvarných kroužků pro všechny věkové kategorie26 tematických pětihodinových sobotních výtvarných workshopů pro rodiny a veřejnost, 88 odpoledních výtvarných dílen pro dospělé a seniory, 46 workshopů pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené. Dále 26 přednášek a 14 komentovaných procházek v rámci cyklu „Příběhy soch a sousoší I. a II., 1 odborný komentář k pomníku Jana Palacha a 4 odborné komentáře k reliéfu z Juditina mostu. Pod vedením Pavla Karouse se uskutečnilo 11 procházek cyklu "Vetřelci a volavky s GHMP". Pravidelně probíhaly také komentované prohlídky objektů GHMP (Zámek Troja, Colloredo-Mansfeldský palác, Bílkova vila, Dům U Kamenného zvonu) věnované jejich historii a dlouhodobé expozici, celkem se uskutečnilo 33 prohlídek pro veřejnost a 65 komentovaný prohlídek objektů i výstav GHMP pro další objednané skupiny. Kromě těchto akcí, které tvoří stálou nabídku programů pro veřejnost, zrealizovalo edukační oddělení dalších 81 mimořádných akcí a 117 odborných akcí (viz níže).  
Díky množství krátkodobých výstav edukační oddělení pravidelně obměňuje a aktualizuje nabídku vzdělávacích programů, tím jsou školy motivovány k opakované návštěvě. Edukační oddělení touto nabídkou pravidelně obesílá školy z Prahy i celé České republiky - cca 10 000 kontaktů na školy a pedagogy + cca 1000 kontaktů na učitele v rámci systematické spolupráce. Na základě této pozvánky přicházejí školy do GHMP Prahy nejen na objednávku (prohlídky s lektory), ale také samostatně bez konkrétní rezervace a objednání. Evidovaná návštěvnost škol, které si objednaly interaktivní prohlídku, činila za rok 2019 celkem cca 320 interaktivních programů pro školy, tzn. cca 7800 účastníků těchto akcí pro školy. Úplný počet návštěv škol a reálný podíl činnosti edukačního oddělení na návštěvnosti výstav je ale ve skutečnosti ještě mnohem vyšší. 
Pozvánkami na workshopy jsou podobně obesíláni návštěvníci prostřednictvím speciálních adresářů s kontakty na rodiny s dětmi - cca 1000 kontaktů, ale i s kontakty na dospělé, seniory a na instituce i organizace pro znevýhodněné návštěvníky. Kromě lektorských prohlídek, které se konají ve stanovených termínech, byly realizovány i prohlídky na objednávku pro jakékoliv skupiny všech věkových kategorií – včetně seniorů a znevýhodněných. Často si lektorské prohlídky objednávají v cizích jazycích i skupiny zahraničních návštěvníků. V roce 2019 proběhlo celkem cca 65 prohlídek na objednávku, k jejich realizaci bylo často využíváno služeb externích lektorů. Návštěvnost těchto prohlídek byla cca 1300 osob.


Práce se školami a širokou veřejností

Skladba programové nabídky GHMP je tvořena tak, aby pro každou cílovou skupinu byly zajištěny co nejvhodnější podmínky pro setkání s uměleckými díly, pro osobnostní, kognitivní a kreativní rozvoj.

Programy pro školy

Edukační oddělení (Oddělení programů pro veřejnost) GHMP systematicky a pravidelně spolupracuje s významným podílem především pražských škol, což je vzhledem ke zdejší konkurenci velká úspěšnost. Kromě pražských škol vyhledávají GHMP a její služby také školy středních Čech i z celé ČR. Ze všech realizovaných vzdělávacích aktivit pro vzdělávací soustavu realizují cca 80% programů ke všem výstavám ve všech objektech realizují 3 interní edukátorky.  Základní jádro vzdělávací nabídky pro školskou soustavu je tvořeno interaktivními komentovanými prohlídkami krátkodobých výstav s následným výtvarným workshopem. Sekundární nabídkou jsou interaktivní komentované prohlídky historických budov ve správě GHMP a vybraných okruhů veřejné plastiky s následným výtvarným workshopem. Dle tématu výstavy a divácké atraktivity existuje celé spektrum modifikací, které se řídí časovými možnostmi cílové skupiny. Důležitým kritériem je mimo jiné i věk a možnosti účastníků. Školám vychází edukační oddělení maximálně vstříc tak, že se přizpůsobuje jejich časovým možnostem a nabízí flexibilní časové schéma prohlídky k téže výstavě.
V roce 2019 byl z kompletní nabídky všech doprovodných programů a vzdělávacích aktivit největší zájem programy ke krátkodobým výstavám, tedy interaktivní prohlídky spojené s výtvarným workshopem. 

Z krátkodobých výstav byly školami nejvíce navštěvovány výstavy:

·        Aleš Hnízdil, Jiří Kačer – sochy a objekty
·        Transformace geometrie / Sbírky Siegfried Grauwinkel, Berlín a Miroslav Velfl, Praha
·        Sonda 1 – Příběh slovenského (post)konceptuálního umění
·        Zvuky / Kódy / Obrazy – Akustický experiment ve vizuálním umění
·        Bedřich Dlouhý: Moje gusto
·        Květa Pacovská: Utíkejte na konec

Z nabídky programů k dlouhodobým výstavám, stálým expozicím a objektům, bylo zrealizováno nejvíce prohlídek v objektech:

·        Trojský zámek
·        Bílkova vila
·        Dům U Kamenného zvonu
·        Colloredo-Masfeldský palác

Vzhledem k tomu, že Slovanská epopej, která je vždy velmi intenzivně navštěvovaná školami, nebyla po téměř většinu roku 2019 vystavena (začátkem roku končila výstava v Obecním domě), tak nastal mírný pokles návštěvnosti škol. Celkový počet programů byl ale navýšen o jiné akce, takže je srovnatelný s předešlými lety.
Školy mohou využít nabídku GHMP i k naplnění tzv. projektových dnů. Takto v r. 2019 GHMP realizovala např. pro Gymnázium Altis 3 projektové dny na téma mediální výchova.

V rámci návštěv škol pokračovala opět spolupráce se ZŠ Chýnov. Na konci školního roku si vedení školy objednalo 2 speciální prohlídky spojené s workshopy (s využitím edukačních listů) pro 2 osmé třídy v Bílkově domě v Chýnově. Tato spolupráce je už tradicí na konci každého školního roku a je v plánu jí rozšířit i o exkurze do pražské Bílkovy vily.

Volnočasová nabídka – mimoškolní a celoživotní vzdělávání

I v tomto roce pořádalo edukační oddělení GHMP „Letní prázdninové dílny“eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku. Programy byly již tradičně realizovány stážistkami z pedagogických fakult, které si v průběhu letních prázdnin v GHMP plní svou povinnou praxi. Interní edukátorky průběžně dohlížely na kvalitu a průběh programu. Návštěvníkům a zájemcům byl nabídnut kontinuální program, který po celou dobu prázdnin poskytoval možnost smysluplného trávení volného času prostřednictvím vlastní tvorby v příjemném prostředí zahrady. Tyto programy navštívilo denně průměrně cca 30 návštěvníků. Kromě toho do eko-ateliéru přicházely i děti v rámci příměstských táborů, dále skupiny nevidomých návštěvníků na speciální haptické programy a konaly se i běžné akce – workshopy pro rodiny s dětmi a ostatní zájemce z řad široké veřejnosti, výtvarné dílny pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené i výtvarné ateliéry pro dospělé a seniory.

Programy pro rodiny s dětmi a ostatní zájemce z řad široké veřejnosti

Rodinám s dětmi jsou určeny sobotní výtvarné workshopy. Tyto akce probíhají ve všech pražských objektech GHMP a jsou formálně i obsahově provázány s tématem konkrétní krátkodobé výstavy nebo stálé expozice. Podstatou těchto pětihodinových workshopů je bezprostřední výtvarná reakce účastníků. Výhodou pro studující i pracující je doba jejich konání, tzn. o víkendu. Čas příchodu a odchodu je ve vymezeném čase individuální, což je pro rodiny velmi vstřícné a flexibilní. Workshopy probíhají především přímo v expozicích, dále ve výtvarných ateliérech (edukační centrum a eko-ateliér v oranžérii Trojského zámku).
Rodiny s dětmi mohou navštívit i speciální workshopy, které jsou organizovány ve spolupráci s jinými institucemi, subjekty nebo projekty – v r. 2019 například tyto akce:

·        Magistrát hl. m. Prahy – „Vánoční kulturní tržiště“
·        MČ Troja – „Trojské vinobraní“
·        Zažít město jinak – „Otevíráme Moje Mariánské“
·        Art&Antiques – „Týden umění“
·        Průvodce parkem, o. s. – „Víkend otevřených zahrad“

Sobotní workshopy pro rodiny s dětmi a mimořádné workshopy koncipují, zajišťují a realizují interní edukátorky. Celodenní workshopy v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku zajišťují stážistky z pedagogických fakult a interní edukátorky průběžně dohlíží na kvalitu a průběh programu. V roce 2019 se jednalo o studentky galerijní pedagogiky z Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci.
Pro tuto cílovou skupinu proběhlo celkem 26 běžných sobotních workshopů, 61 mimořádných a celodenních workshopů (7 v rámci Tvořivého týdne GHMP, 1 během Víkendu otevřených zahrad, 47 v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru Trojského zámku) a dalších 6 ve spolupráci s jinými institucemi, subjekty nebo projekty (viz níže).

Programy pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené

Vzhledem k tomu, že současným trendem v kulturních institucích je vytvářet specializovanou nabídku pro nejmenší děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené, kteří nechtějí ztratit společenský kontakt s okolím, realizuje GHMP cykly tvořivých „Workshopů pro děti s rodiči na MD a RD“.
Této skupině se věnuje externí lektorka, která v letošním roce zrealizovala 46 workshopů, přibližujících aktuální výstavy a objekty GHMP.
Prostřednictvím těchto specializovaných dílen pro nejmenší návštěvníky lze velmi pozitivně ovlivňovat rozvoj dětské představivosti, kreativity a smyslové zkušenosti od nejútlejšího věku a budovat si postupně nejmladší publikum. Cílem a smyslem cyklu je podnítit u dětí pozitivní vztah k umění. Zároveň je to i jedna z cest k motivaci dospělých návštěvníků (rodičů) k návštěvám výstav. Potenciál pro tento typ akcí má nejen edukační centrum s relaxačním koutem a odpočinkovou zónou s polštáři pro děti, eko-ateliér v zahradě Trojského zámku, ale i plánovaná velká reprezentativní čítárna v Colloredo-Mansfeldském paláci (přesun z Bílkovy vily), kde je záměrem vybudovat i dětský kout s polštáři.

Aktivity pro dospělé a seniory

V rámci cyklu výtvarných dílen pro dospělé a seniory, zaměřeného na zprostředkování výstav GHMP a jejich tvůrčí reflexi, se konalo celkem 88 dílen. Cyklus vede externí lektorka, specialistka pro tuto cílovou skupinu.
Dalším vyhledávaným programem je cyklus přednášek pro dospělé a seniory k vybraným dílům ze souboru veřejné plastiky ve správě GHMP „Příběhy pražských soch a sousoší“, realizovaných externí lektorkou. Jádrem těchto akcí je frontální teoretický výklad, který se odehrává mimo expozici galerie v edukačním centru v Colloredo-Masfeldském paláci. K jednotlivým přednáškám jsou pro účastníky připraveny doprovodné tištěné materiály.
V roce 2019 proběhlo 26 přednášek a 14 procházek v rámci tohoto cyklu.
Nabídku programů pro dospělé a seniory dále tvoří: komentované prohlídky aktuálních výstav a objektů ve správě GHMP, cyklus procházek za novodobou plastikou „Vetřelci a volavky s GHMP“, odborné komentáře k reliéfu Juditina mostu a k pomníku Jana Palacha, komentovaný okruh seznamující s historickými plynovými kandelábry pouličního osvětlení „Od kandelábru ke kandelábru“.
Pro tuto cílovou skupinu jsou také určeny „Sobotní výtvarné workshopy“ pro rodiny s dětmi, kde je nezastupitelný rozměr mezigeneračního setkávání.

Skupiny znevýhodněných a handicapovaných

GHMP realizuje a rozvíjí aktivity pro tyto skupiny znevýhodněných návštěvníků: 
Návštěvníci s mentálním postižením
Návštěvníci se smyslovým postižením - se zrakovým a sluchovým postižením
Návštěvníci s duševním onemocněním
Sociálně znevýhodnění - děti z dětských domovů
Sociálně znevýhodnění - děti z konfliktních oblastí
Sociálně znevýhodnění - menšiny
Sociálně znevýhodnění - přistěhovalci
Senioři

Kromě mateřských, základních a středních speciálních škol, navštěvují GHMP často tyto organizace pro znevýhodněné: Domov svaté Rodiny, Dětské centrum Paprsek, Středisko komplexní péče o děti a mládež s postižením, Diakonie ČCE - středisko Ratolest, Základní a střední škola Kupeckého - Praktická škola dvouletá, navazující na základní školu speciální, Základní škola speciální a Praktická škola Rooseveltova, Dětský domov Žatec, Nízkoprahové centrum pro děti a mládež Neratovice, Dům tří přání n. o.
Programy pro tuto cílovou skupinu koncipuje, připravuje a realizuje externí lektorka GHMP se specializací na znevýhodněné a handicapované návštěvníky. Speciálním školám, praktickým školám, dětským domovům, sdružením pro mentálně postižené a zařízením, zabývajícím se volnočasovými aktivitami, zasílá pravidelnou emailovou pozvánku a aktuální nabídku akcí. Systematicky si buduje adresáře, které se neustále rozrůstají a aktualizují. Akce pro znevýhodněné se konají průměrně cca 2x měsíčně.

Programy pro návštěvníky se zrakovým postižením

Již od roku 2017 edukační oddělení zavedlo systematické programy pro návštěvníky se zrakovým postižením. GHMP se díky tomu podařilo navázat spolupráci s těmito institucemi a sdruženími: Tyfloservis Praha, Konzervatoř Jana Deyla, Tyflocentrum Brno, Tyfloservis Cheb, Tyfloservis Plzeň, Tyfloservis Teplice, Sdružení SONS, Sdružení LORM a s mnoha dalšími. V roce 2019 se v realizaci programů pro skupinky nevidomých a slabozrakých návštěvníků úspěšně pokračovalo.
V roce 2019 opět probíhala v Trojském zámku výstava soch z pražských zahrad s názvem „Kamenné poklady pražských zahrad“. V rámci ní zde bylo prezentováno několik exponátů pro nevidomé návštěvníky určených k haptickému vnímání. Jednou z doprovodných akcí byla haptická výstava v eko-ateliéru - prezentace fragmentů veřejné plastiky z různých sochařských materiálů. Na haptické komentované prohlídky navazovaly výtvarné workshopy v zázemí ateliérů. Dále byly realizovány i haptické programy ke Colloredo-Mansfeldskému paláci, zaměřené na poznávání barokních a rokokových ornamentů. V současné době edukační oddělení připravuje koncept haptických programů k objektu Bílkovy vily, které budou součástí aktuální nabídky pro slabozraké a nevidomé návštěvníky.
Těmto projektům předcházely konzultace a školení od odborníků ze sdružení Hapestetika a z organizace Tyfloservis, takže výstavy splňovaly správné parametry výstav tohoto typu. Interní edukátorky, které tyto akce koncipovaly a realizovaly, byly profesionálně vyškoleny k vhodnému a správnému přístupu i komunikaci s nevidomými návštěvníky.

Programy pro návštěvníky se sluchovým postižením

V tomto roce edukační oddělení rozvíjelo služby a nabídky i pro návštěvníky se sluchovým postižením. Pokračovalo se např. ve spolupráci s LORM – Společností pro hluchoslepé a se Střední, základní a mateřskou školou pro sluchově postižené Holečkova. Nově byla navázána spolupráce s Gymnáziem, Střední odbornou, Základní a Mateřskou školou pro sluchově postižené Ječná. Edukátorky absolvovaly v předešlém roce v Národním muzeu seminář a odborné školení i pro tuto specializaci.

Výtvarný kroužek

Během celého roku (kromě letních prázdnin) probíhal opět tradiční středeční čtyřhodinový výtvarný kroužek - celoroční cyklus tvůrčích dílen pro návštěvníky všech věkových kategorií, který se koná v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci. Zájemcům jsou prostřednictvím vlastní tvorby zprostředkovávány aktuální výstavy GHMP. Účastníci si mohou vyzkoušet klasické i netradiční výtvarné techniky z oblasti kresby, malby, grafiky, fotografie, prostorové tvorby, ale i intermediální, konceptuální a akční tvorby. Tento typ akce poskytuje vhodný prostor také k přípravě na talentové přijímací zkoušky na střední i vysoké umělecké školy. V roce 2019 proběhlo 37 setkání.

Veřejná plastika a její zpřístupňování

V roce 2019 byly realizovány aktivity v rámci zpřístupňování veřejné plastiky, jedné z priorit rozvoje edukace GHMP. Pokračoval cyklus procházek po novodobé plastice – „Vetřelci a volavky s GHMP“ s MgA. Pavlem Karousem - odborníkem na soudobou plastiku především ze 70. a 80. let. Tyto procházky, trvající 3,5 hodiny, jsou koncipovány na základě okruhů zaměřených vždy na konkrétní čtvrť, lokalitu nebo část Prahy. V r. 2019 jich proběhlo 11.
Dále měla veřejnost možnost navštěvovat úspěšný cyklus přednášek pro dospělé a seniory k vybraným dílům ze souboru veřejné plastiky ve správě GHMP s názvem „Příběhy pražských soch a sousoší“. V rámci cyklu se konalo 26 přednášek a 14 komentovaných procházek seznamujících návštěvníky se sochařskou výzdobou Karlova mostu a Vyšehradu. Mezi nejčastější posluchače přednášek patří zejména senioři, početnou skupinu tvoří také studenti středních škol se zájmem studovat výtvarný obor na vysoké škole, rovněž studenti vysokých škol, ale také průvodci, kteří patří mezi stálé návštěvníky.
Proběhly také 4 prohlídky reliéfu z Juditina mostu, jednoho z nejvýznamnějších dochovaných románských sochařských artefaktů a 1 odborný komentář k pomníku Jana Palacha. Dále se konaly 2 komentované procházky „Od kandelábru ke kandelábru“, seznamující zájemce s historickými plynovými kandelábry na Malé Straně a Hradčanech a sochami ze souboru veřejné plastiky GHMP, umístěnými v lokalitě trasy procházky.
Nadále pokračujde práce na edukačních listech k jednotlivým okruhům veřejné plastiky ve správě GHMP (Praha 1, Karlův most, Malá Strana, Vyšehrad, Petřín, Trojský zámek atd.) a tyto okruhy jsou zahrnuty v nabídce školám, které si je mohou objednat. Největší zájem byl opět o prohlídky soch na Karlově mostě spojených s workshopem v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci. Také v rámci haptických programů, určených pro nevidomé a slabozraké návštěvníky, docházelo ke zpřístupňování veřejné plastiky (např. dekorativní sochy a vázy v zahradě Trojského zámku).

Mimořádné akce

Edukační oddělení GHMP v roce 2019 koncipovalo, organizovalo a realizovalo 81 mimořádných akcíBěhem letních prázdnin proběhl „Tvořivý týden – 7 dní, 7 objektů, 7 výstav, 7 témat, 7 workshopů“, týdenní série workshopů pro veřejnost ve všech objektech GHMP reagujících na aktuální výstavy i stálé expozice. Popáté se GHMP zapojila celodenním workshopem do akce Víkend otevřených zahrad“. GHMP se i v letošním roce připojila tradičním celodenním výtvarným workshopem k doprovodnému programu „Trojského vinobraní“, které se konalo ve spolupráci s MČ Trója. V rámci něho se konaly i 3 mimořádné prohlídky zámku. Téměř celé letní prázdniny probíhaly v oranžerii v Trojském zámku Letní výtvarné dílny – celodenní workshopy pro veřejnost s asistencí několika vyškolených lektorů (praktikantů z VŠ), těchto workshopů bylo realizováno celkem 47 (návštěvnost cca 1541 lidí, cca 30 osob denně). I v roce 2019 se ve spolupráci s Pražskou plynárenskou a.s. a konaly 2 adventní procházky s lampářem Ing. Janem Žákovcem „Od kandelábru ke kandelábru“. Během trasy se účastníci blíže seznámili se dvěma dochovanými a nově zrekonstruovanými historickými plynovými kandelábry a se šesti sochařskými objekty, které jsou součástí souboru veřejné plastiky GHMP. Uskutečnily se také 2 workshopy pod vedením divadelní a filmové výtvarnice Dany Goldové na téma masky v eko-ateliéru v Trojském zámku. Ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy se konal speciální workshop v rámci akce Moje Mariánské (a zároveň v rámci akce Zažít město jinak a Den bez aut), který byl inspirovaný výstavou „Karafiáty a samet“ a konal se ve výstavních sálech GHMP v Městské knihovně. Součástí byly i edukační listy, jejichž cílem bylo motivovat děti k poznávání soch a plastik na Mariánském náměstí i v jeho okolí. Ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy se konala také akce „Vánoční tržiště“, do které se edukační oddělení GHMP zapojilo workshopem k výstavě Bedřicha Dlouhého přímo v expozici. Uskutečnily se i speciální akce k významným výročním. V lednu se konaly dva workshopy k 50. výročí sebeupálení Jana Palacha: sobotní workshop pro rodiny, nedělní workshop pro seniory. Workshopy se inspirovaly pomníkem J. Palacha, který je ve správě GHMP. Významnými aktivitami byly i 3 akce k 30. výročí Sametové revoluce v edukačním centru: sobotní výtvarný workshop pro rodiny a veřejnost (fotomontáže a koláže z dobových fotografií ze sbírky GHMP, návrhy na plakáty a transparenty), výtvarná dílna pro dospělé a seniory (inspirace tehdejší volnou tvorbou – malby, kresby, grafiky, plastiky) a speciální nedělní program v čítárně (k dispozici byly pro návštěvníky vybrané katalogy z výstav GHMP související s tímto tématem). V koncertním sále Domu U Kamenného zvonu se také konaly dvě akce ve spolupráci s Českým rozhlasem. Už po třetí se konalo benefiční představení známé dětské opery Hanse Krásy a Adolfa Hoffmeistera „Brundibár“ z Terezínského ghetta, zazpívané členy prestižního Dismanova rozhlasového dětského souboru. Výtěžek z této akce byl věnován specializovaným školám v Praze 5 - Nových Butovicích: Gymnáziu pro zrakově postižené a Střední odborné škole pro zrakově postižené. Konal se také koncert, kde děti různých věkových kategorií zahrály známé melodie K. Svobody z nového vydání not, které vyšlo i v Braillově písmu pro nevidomé hudebníky. Tento koncert byl i slavnostním křtem tohoto vydání not. V edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci se také konal 1 workshop pro mminky - bloggerky a 1 mimořádný předvánoční výtvarný workshop určený pro maminky na mateřské a rodičovské dovolené ve spolupráci s portálem „e-mimino“. Ve spolupráci s Poradnou pro migraci se konal v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci i speciální mexický workshop na téma významné mexické osobnosti. V koncertním sále Domu U Kamenného zvonu se také 2x konalo čtení ukrajinské literatury ve spolupráci s Ukrajinsko-Evropskou perspektivouV rámci festivalu „Týden umění“ zrealizovalo edukační oddělení GHMP 5ti hodinnový workshop v eko-ateliéru v oranžerii Trojského zámku k výstavám Aleše Hnízdila a Jiřího Kačera. Součástí programu byly i 2 prohlídky Bílkovy vily. V rámci celostátní soutěže „Příběhy našich sousedů“, kterou připravuje pro školy organizace Post Bellum, navštívilo GHMP několik vítězných týmů (školní třídy) z celé ČR, které měly návštěvu v GHMP (prohlídku a workshop) zdarma jako výhru v soutěži. V eko-ateliéru v Trojském zámku se také konalo podzimní posvícení pro cca 100 návštěvníků – ve spolupráci s MŠ Rozárka.  Dne 1. června 2019 na Mezinárodní den dětí se přesně po 4 letech od otevření první části EC konalo slavnostní otevření nové části Edukačního centra GHMP, které se tak rozrostlo na cca 180 m2 a rozšířilo se o malířský ateliér se stojany, tiskařský lis pro grafické techniky a o temnou komoru pro tradiční i experimentální fotografické techniky, jejíž součástí je i knihovna orientovaná na fotografii, film, divadlo a nová média.

Odborná činnost edukačního oddělení (účast na konferencích, seminářích, projektech)

Interní edukátorky GHMP vyvíjejí kromě běžné agendy i nadstandardní odbornou a výzkumnou činnost. V roce 2019 aktivně realizovaly nebo se účastnily mnoha důležitých konferencí, seminářů a setkání, zapojily se do několika velkých odborných projektů. V Domě U Kamenného zvonu zrealizovalo edukační oddělení ve spolupráci s Evropskou rozvojovou agenturou a ZUŠ Music Art konferenci s názvem „Digitální ateliér jako nový formát a nový pedagogický model“, v rámci které byl prezentován mezinárodní vědecko-výzkumný edukační projekt „App Your School“ a jeho hlavní výstupy: publikace „Evropský manuál“ a „Národní toolkit“ (více informací o tomto projektu je v této kapitole níže). Konference byla určená pedagogům ze škol, edukátorům z kulturních institucí apod. Účast byla 84 lidí. V rámci projektu „App Your School“ se konala i mezinárodní konference na Univerzitě v Bologni v Itálii, které se zúčastnilo nejen cca 40 edukátorů ze zapojených osmi zemí včetně edukátorek z GHMP, ale i učitelé a edukátoři z kulturních institucí a škol ze severní Itálie – dohromady cca 100 pedagogů. Součástí byla i série workshopů, kde byly teoreticky a prakticky prezentovány tzv. „digitální ateliéry“ (DA). Výtvarné pedagožky GHMP, které byly v Bologni v r. 2019 opět na 5ti denní služební cestě, zde také aktivně realizovaly své DANa podzim se konalo již podruhé i celostátní setkání Asociace výtvarných pedagogů (AVP). Akce se zúčastnilo cca 60-70 učitelů. Dva dny z třídenního programu členové AVP strávili v GHMP. První den proběhla série prezentací a projekcí v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu s přednáškou speciálního hosta prof. Ing. arch. Evy Jiřičné o architektuře a s prezentací doc. PaedDr. Hany Stehlíkové Babyrádové z Masarykovy univerzity v Brně o edukačních aktivitách v Kanadě. Druhý den se konala prohlídka výstavy „Zvuky, kódy a obrazy“ a následoval workshop v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci inspirovaný touto výstavou. Poté program pokračoval v Museu Kampa návštěvou představení  Meda k 100. výročí narození Medy Mládkové. V rámci tradičního Týdne uměleckého vzdělávání se konal již po třetí v edukačním centru speciální seminář ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV), tentokrát s názvem „Sdílená zkušenost – Edukativní programy GHMP a umělecké vzdělávání“. Hlavním tématem byla výměna zkušeností z odborných praxí, stáží a náslechů edukačních programů. Přítomni byli nejen studenti z VŠ (studenti pedagogického minima z AVU a VŠUP, v GHMP absolvovali odborné náslechy vzdělávacích programů), kteří zde vyhodnotili své náslechy edukačních aktivit, ale i středoškolští učitelé a studenti, kteří realizovali odborné praxe v GHMP. Součástí akce bylo představení několika forem praxí a stáží v GHMP i prezentace zahraničních odborných praxí absolvovaných studenty ze střední umělecké školy. Součástí akce byla i prezentace edukačního oddělení, jeho aktivit i aktuálních velkých projektů („App Your School“ apod.). Týden uměleckého vzdělávání a amatérské tvorby je iniciativa propojující projekt UNESCO Týden uměleckého vzdělávání a evropský projekt Týden amatérského umění, které již oba fungují v několika evropských i mimoevropských státech. V obou případech jde především o týden občanské angažovanosti v regionech a místech, během kterého se nejrůznější kulturní i vzdělávací instituce, neziskové organizace a další občanské iniciativy mohou představit široké veřejnosti. Záštitu projektu poskytly tyto instituce: Ministerstvo kultury ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Česká komise pro UNESCO. Koordinátorem je Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS)V eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku se konaly ve spolupráci s Ekoškolkou Rozárka 2 odborné semináře (prezentace a školení) pro učitele, zaměřené na environmentální výchovu. V obou případech dorazilo cca 20 – 30 pedagogů. Účastníci obdrželi certifikát o absolvování kurzuEdukační oddělění se účastnilo i setkání členů České sekce INSEA - International Society for Education Through Art, dále mezinárodní konference s názvem „Kreativní města vzdělávají uměním“ v Pražském kreativním centru, která se konala ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy pod záštitou radního pro kulturu Magistrátu hl. m. Prahy a také mezinárodní konference „J. A. Komenský - jeho odkaz dnešku“ v budově Senátu ČR. Přínosná byla i účast na semináři „Kolik podob dětství znají média“ mj. o využití nových médií v edukaci, který se konal v Pražském kreativním centru a pořádala ho Metropolitní univerzita Praha ve spolupráci s Českým výborem pro UNICEF. Edukátorky GHMP se vzdělávají i v rámci dalšího studia (např. doktorské studium), v minulosti se účastnily pracovních skupin IPR MHMP - projektu "živé město". Všechny tři jsou aktivní členky těchto asociací:  INSEA - International Society for Education Through Art, Komora edukačních pracovníků Rady galerií ČR a Asociace výtvarných pedagogů. Výtvarné pedagožky GHMP již podruhé zasedly v porotě soutěže "3D pro všechny"  žáků Gymnázia Arabská na Praze 6 a Gymnázia pro zrakově postižené z Prahy 5. Žáci vytvořili pomocí 3D tiskárny objekty inspirované uměním a architekturou. Vybrané modely po ukončení soutěže slouží jako haptické modely určené pro zrakově postižené žákyV roce 2019 edukátorky GHMP úspěšně dokončily mezinárodní výzkumný projekt „App Your School“. Projekt byl založen na spolupráci edukátorů z 8mi evropských zemí: Itálie, Finsko, Turecko, Litva, Polsko, Portugalsko, Řecko a Česká republika. Hlavním partnerem a organizátorem bylo italské vzdělávací centrum Zaffiria. Za ČR projekt organizačně zajišťovala Evropská rozvojová agentura. Projekt se konal ve spolupráci s prestižní Univerzitou v Bologni v rámci programu Erasmus+ a byl prezentován na několika odborných konferencích a seminářích v ČR i v zahraničí. Jde o akreditovaný projekt (2016-1-IT02-KA201-024439). Tématem bylo smysluplné využití nových médií v edukaci. Hlavním úkolem byla koncepce, realizace a evaluace tzv. digitálních ateliérů, modelových šestihodinových workshopů, díky nimž je rozvíjeno smysluplné a kreativní využívání ICT a nových médií ve výuce i galerijní edukaci. Nejdůležitějšími výstupy jsou dvě odborné publikace: „Evropský manuál“ v AJ a „Národní toolkit“ v ČJ (+ národní toolkity v ostatních jazycích zúčastněných zemí). Jde o odborné metodické příručky s teoretickými texty, s výsledky výzkumu, instrukcemi, návody a pokyny i s příklady digitálních ateliérů z 8 evropských zemí.  Tzv. „Evropský manuál“ je společná publikace všech zapojených evropských zemí, je zde prezentováno všech 40 digitálních ateliérů. Tzv. „Národní toolkit“ každá z osmi zapojených zemí publikovala ve svém jazyce a vybrala si do své publikace koncepty nejlepších digitálních ateliérů. Ve všech publikacích jsou prezentovány i české digitální ateliéry. Edukátorky GHMP a ZUŠ Music Art nejen koncipovaly a realizovaly své digitální ateliéry, ale jsou i autorkami několika odborných textů v těchto publikacích. V publikacích mohou učitelé nalézt podněty, tipy a inspiraci pro vlastní výuku. Jsou to metodické příručky pro pedagogy, lektory a edukátory v kulturních institucích i ve školách. Interní pedagožky GHMP take pokračovaly v zapojení do výzkumného projektu „Vzdělávací strategie muzeí umění“  - aktivně se zapojily do pracovní skupiny  Komory edukačních pracovníků Rady Galerií ČR v rámci 3. fáze projektu (více informací v kapitole „Spolupráce s Komorou edukačních pracovníků RG ĆR“). Edukátorky GHMP se snaží rozvíjet i publikační činnost. Kromě již výše zmíněných dvou publikací v rámci mezinárodního projektu „App Your School“ byla v rámci doktorského studia sepsána práce na téma „Vizuální identita galerie“ v rámci předmětu „Teorie vizuální komunikace“, Všechny tyto texty jsou archivovány v příruční knihovně edukačního oddělení. Byly dokončeny i edukační listy do Bílkova domu v Chýnově a pokračovala práce na edukačních listech do Trojského zámku. Tyto edukační listy, publikace z projektu App Your School a dřívější publikace „Práce s návštěvníky se specifickými potřebami v Muzeích umění“ jsou nově umístěné v elektronické podobě ke stažení na oficiálních webových stránkách GHMP v sekci „Artotéka“. S odbornou činností souvisí i prezentace práce a činnosti edukačního oddělení směrem ke zřizovateli, tzn. Magistrátu hl. m. Prahy. Konala se mimořádná prohlídka Bílkovy vily pro zaměstnance Odboru kultury Magistrátu hl. m. Prahy, kterým byly zároveň prezentovány nejen edukační aktivity v Bílkově vile, ale také vzdělávací programy GHMP celkově. Podobně se konala např. prohlídka výstavy „Zvuky, kódy, obrazy“ pro ředitele jednotlivých odborů MHMP. Dále proběhla pracovní porada s Oddělením národnostních menšin Odboru kultury MHMP na téma možností zapojení a integrace cizinců (dobrovolníků) do edukačních aktivit GHMP. Také byl těmto zaměstnancům poskytnout prostor Koncertního sálu v Domě U Kamenného Zvonu pro konferenci na toto téma s příklady dobré praxe z podobných institucí z Mnichova. Na základě této spolupráce se například podařilo zapojit do akce Trojské vinobraní dvě dobrovolnice z Guatemaly a Mexika. Také se podařilo uspořádat speciální prohlídku Trojského zámku a workshop pro vietnamskou komunitu s tlumočnicí do vietnamštiny.

Spolupráce s Komorou edukačních pracovníků Rady galerií ČR

Důležitá je také spolupráce s Radou Galerií ČR. Ve dnech 6. 6. + 7. 6. 2019 se konalo setkání Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR v GHMP. Jednalo se o profesní setkání edukátorů z členských galerií RG ČR. Galerijní pedagogové a lektoři si zde předávají zkušenosti a inspiraci, představují i edukační prostory. Letošní setkání bylo dvoudenní a součástí byla i konference v Domě U Kamenného zvonu „Digitální ateliér jako nový formát a nový pedagogický model“, kde byly prezentovány výstupy z mezinárodního vědecko-výzkumného edukačního projektu „App Your School“ („Evropský manuál“ a „Národní toolkit“), do kterého bylo aktivně zapojené edukační oddělení GHMP (více o projektu je v kapitole „Odborná činnost edukačního oddělení“). Tato konference byla otevřená i širší odborné veřejnosti (pedagogové ze škol, edukátoři z kulturních institucí apod.). Účast byla 84 lidí. Dále byla na programu prohlídka aktuální výstavy „Zvuky, kódy a obrazy“ a prohlídka nové části rozšířeného Edukačního centra GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci. Druhý den setkání bylo už jen pro členy KEP RG ČR. Na úvodní poradě byly probrány vize, plány a nejbližší úkoly. Také byla všemi přítomnými členy zvolena nová předsedkyně KEP RG ČR (vedoucí edukátorka z GHMP), protože dosavadní předsedkyně musela ze zdravotních důvodů odstoupit. Přítomno bylo 34 edukátorů z členských galerií RG ČR. V roce 2019 se konal i Sněm Rady galerií ČR v Západočeské galerii v Plzni, kde se setkaly všechny tři komory RG ČR: Komora ředitelů, Komora odborných pracovníků a Komora edukačních pracovníků. Byly schváleny a odhlasovány všemi hlasy změny v Předsednictvu RG ČR - včetně změn v KEP (viz výše). V edukačním centru GHMP proběhlo setkání členů Komory odborných pracovníků RG ČR a setkání členů Předsednictva RG ČR, kde je zastoupená i GHMP za Komoru edukačních pracovníků. Předsednictvo RG ČR se také setkalo na pracovní schůzce s Předsednictvem Asociace muzeí a galerií v sídle AMG, kde se řešila některá společná témata (vzdělávání – projekt spolupráce MK a MŠMT, Muzejní zákon, GDPR apod.). Edukační oddělení GHMP také opět i v tomto roce poskytlo zázemí pro pracovní skupinu výtvarných pedagogů z Komory edukačních pracovníků RG ČR, do které se zapojili edukátoři z 3 členských galerií RG ČR: OGL (Liberec), GASK (Kutná Hora) a GHMP (Praha). Jednalo se o 3. fázi vzdělávací strategie. Po zpracování analytické části (2017) a zahájení práce na strategické části (2018) nyní následovalo její dokončení (2019). Konalo se 10 celodenních seminářů pracovní skupiny pod vedením PhDr. Alexandry Brabcové. V souladu s vzdělávací koncepcí a strategií GHMP i v souvislosti s plánovanou novou velkou reprezentativní čítárnou a studovnou GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci je záměrem GHMP dokončit vybudování specializované Centrální edukační knihovny Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR. Budou jí tvořit dvě sekce: Knihovna Komory edukačních pracovníků RG ČR (ta již částečně existuje), kterou budou tvořit materiály, dokumenty, publikace a edukační listy ze společných výstupů z významných projektů KEP RG ČR i z jednotlivých členských galerií, významné publikace budou přeloženy i do AJ a vytištěny. V případě této první sekce lze využít například grantovou podporu na tisk a překlad vybraných materiálů. Podobná knihovna s edukačními materiály z nejvýznamnějších českých galerií zatím v ČR neexistuje. Knihovna publikací o edukaci z významných světových galerií bude zahrnovat publikace, metodické příručky, edukační listy apod. z významných zahraničních galerií a muzeí (nejen z evropských metropolí, ale i z velkých měst ostatních kontinentů). Zde se plánuje zapojení stážisty z VŠ ke zpracování adresářů edukačních pracovišť významných zahraničních galerií, který s nimi bude i komunikovat a žádat o dodání jejich edukačních materiálů do nové edukační knihovny v GHMP. Tato knihovna má sloužit nejen členům KEP RG ČR, ale i dalším edukátorům, lektorům, učitelům i studentům – např. při tvorbě seminárních, diplomových a dizertačních prací i k dalšímu výzkumu. Půjde o cenný zdroj informací především pro odbornou, ale i pro širokou veřejnost. Tato knihovna bude záměrně umístěná v Edukačním centru GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci v centru Prahy z důvodu výborné dostupnosti. V souladu se strategií GHMP a záměrem přesunout oficiální odbornou čítárnu a studovnu GHMP do Colloredo-Mansfeldského paláce, kde je v plánu velký reprezentativní prostor a intenzivnější provoz i rozšíření služeb, je umístění knihovny KEP v CMP také ideální (tzn. koncentrace knih GHMP v jednom místě, včetně současného externího skladu). Důležitým základem knihovny budou i nejrůznější strategické materiály a dokumenty od odborné konzultantky RG ČR, PhDr. Alexandry Brabcové.

Odborné praxe a stáže pro studenty VŠ a SŠ, další spolupráce s VŠ

Mezi externí spolupracovníky edukačního oddělení GHMP patří kromě externích lektorů i praktikanti a stážisté. Edukační oddělení GHMP využívají k realizaci odborných praxí stáží studenti z mnoha středních uměleckých a vysokých pedagogických škol.

Jde o tyto typy praxí:

  • praktikanti: studenti středních uměleckých škol v rámci povinné praxe
  • praktikanti: VŠ studenti ped. fakult v rámci realizace model. prohlídek
  • studenti VŠ pedagogických a uměleckých v rámci náslechů
  • stážisté: VŠ studenti ped. fak., kteří realizují Letní výtvarné dílny v eko-ateliéru
  • stážisté: zahraniční studenti na delší pobyt v rámci programů Erasmus + apod.
  • dobrovolníci

Také v roce 2019 realizovalo edukační oddělení praxe pro studenty středních uměleckých a odborných škol. V letošním roce zde bylo 48 studentů z 5 středních uměleckých škol. Jednalo se o tyto školy: Střední škola designu a umění, knižní kultury a ekonomiky Náhorní /obor grafický design a propagace/, Střední uměleckoprůmyslová škola a vyšší odborná škola Turnov (obor: zlatnictví), Obchodní akademie Hovorčovická Praha 3 (obor cestovní ruch), Střední škola zahradnická a technická Litomyšl (Scénická a výstavní tvorba – zaměření: výstavnictví a floristický design + výstavnictví a zahradní design), Střední uměleckoprůmyslová škola Žižkov. Studenti pomáhali především s přípravou výtvarného materiálu v edukačním centru a v eko-ateliéru i s knihami v čítárně a studovně v Bílkově vile. Věnovali se ale i konkrétním specifickým úkolům: studenti se zaměřením na výstavnictví a floristický design vytvořili předlohy drobných objektů z proutí jako inspiraci výstavou A. Hnízdila pro školy v eko-ateliéru, dále ze speciální hmoty vymodelovali haptické repliky barokně-rokokových ornamentů z Colloredo-Mansfeldského paláce (modely pro nevidomé návštěvníky) atd. Praxe pro vysokoškolské studenty probíhá v GHMP formou náslechů a realizací praxí i galerijních animací. V letošním roce se jednalo např. o praxe a stáže studentek galerijní pedagogiky z Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci, které zde působily především v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku. V rámci těchto programů studentky během dvou měsíců denně v otvírací době návštěvníkům workshopů představovaly provoz eko-ateliéru, poskytovaly základní informace o zámku a zahradě, přiblížily zdejší výtvarné techniky a asistovaly návštěvníkům při tvorbě. Náslechy si zde splnili i studenti AVU a VŠUP v rámci pedagogického modulu (pedagogického minima) pod vedením odborné pracovnice z NUV PaedDr. Markéty Pastorové. Podobné náslechy zde absolvovaly i studentky z Kateder výtvarné výchovy Pedagogických fakult z Univerzity Palackého v Olomouci a z Masarykovy univerzity v Brně. Významnou odbornou činností je také realizace odborných exkurzí mnoha důležitých skupin (často spojeno i s prezentací edukačních aktivit GHMP celkově): 1 x studenti Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 4 x studenti Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 3 x studenti architektury ČVUT v Domě U Kamenného zvonu (prohlídka objektu + studijní kresby interiérů). Prezentace edukačních aktivit GHMP byla zrealizována pro studenty Univerzity Jana Amose Komenského, oboru Audiovizuální komunikace a tvorba, v rámci předmětu, který tam vyučuje šéfkurátorka GHMP. Dlouhodobě pracuje GHMP také se zahraničními školami nebo školami s rozšířenou výukou jazyka – letos se konaly například tyto návštěvy v GHMP: 1x Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy (obor čeština pro cizince), 5x Anglo-americká univerzita (předmět dějiny umění), 2x Francouzské lyceum atd. Zajímavou exkurzí byla i návštěva studentů univerzity 3. věku v Trojském zámku a v eko-ateliéru – ve spolupráci s Národním památkovým ústavemTřídenní stáž (exkurzi) v GHMP absolvovali i tři edukátoři z Galerie města Bratislavy, kteří se přijeli inspirovat nejen edukačními aktivitami, ale také edukačním centrem v CMP, protože budou podobný prostor v GMB budovat. Edukátorky GHMP by měly jet na podobnou exkurzi do GMP na jaře 2020. Edukační oddělení GHMP aktivně poskytuje údaje a informace do nejrůznějších dotazníků, výzkumů a analýz, umožňuje konzultace se studenty – např. v rámci jejich bakalářských, diplomových a dizertačních prací. Důležitým zázemím i zdrojem informací pro školy a studenty je i čítárna odborné literatury a časopisů (více info výše).

Spolupráce s externisty

V současné době tvoří tým edukačního oddělení 3 interní edukátorky (VŠ vzdělání - výtvarná pedagogika v kombinaci s dalšími obory – dějiny umění na KTF, bohemistika na FF, umělecké obory – malba, textilní tvorba atd.) a cca 10 externích lektorů (s různými specializacemi - jazyky, speciální pedagogika, znevýhodnění, senioři, veřejná plastika atd.). Součástí týmu edukačního oddělení je i 1 knihovnice (střední knihovnická škola, pedagogické minimum a rozsáhlá praxe) + její zástupkyně a 1 asistentka edukačního oddělení (absolventka obchodní akademie a Vyšší odborné školy informačních studií – specializace: služby muzeí a galerií), jejíž hlavní agendou je objemná administrativa tohoto oddělení, kterou doposud vyřizovaly interní edukátorky při své hlavní náplni práce.
GHMP spolupracuje na vzdělávacích aktivitách a doprovodných programech s externisty - kromě příležitostné spolupráce na jednorázových odborných programech a mimořádných akcích má GHMP i tým stálých externích lektorů, především pro realizaci prohlídek a workshopů, který se snažíme dle potřeby optimalizovat a v případě potřeby rozšiřovat. Akce v GHMP zajišťují a realizují nejen interní edukátoři a externí lektoři s nejrůznějšími specializacemi, ale v programu je zahrnutá i spolupráce přímo s umělci - v návaznosti na prezentace jejich tvorby v rámci výstav či jejich zastoupení ve sbírkách GHMP nebo v souvislosti s objekty GHMP.

Prostory pro edukaci

Edukační oddělení má k dispozici 3 prostory pro vzdělávací aktivity: edukační centrum v Colloredeo-Mansfeldském paláci, eko-ateliér v Trojském zámku a čítárnu odborné literatury a časopisů v Bílkově vile spojenou se specializovanou badatelnou Františka Bílka. Kromě těchto prostor je také příležitostně využíváno variabilní a „mobilní“ (dočasné) edukační zázemí v rámci některých výstav ve formě interaktivních zón. Často jsou workshopy realizovány právě i přímo ve výstavě z důvodu nutnosti přímé inspirace jednotlivými díly. Edukační oddělení GHMP se specializuje na interdisciplinární přesahy výtvarného umění směrem k dalším oborům. V rámci galerie jsou využívány zmíněné tři specializované prostory pro edukaci, které podporují toto směřování:
  • edukační centrum: film, divadlo, fotografie a nová média
  • eko-ateliér: ekologie a environment
  • čítárna odborné literatury: literatura, písmo, text
Edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci

Edukační centrum je vhodné zázemí k realizaci kreativních workshopů s výraznými přesahy do oblasti nových médií, fotografie, filmu a divadla (experimentální fotografické techniky, animovaný film, užitá grafika, světelný design, kostýmní tvorba, intermediální tvorba, street art). Vybavení ateliéru umožňuje experimentovat s množstvím technik z různých oblastí výtvarného umění (kresba, malba, grafika, fotografie, prostorová, intermediální, akční i konceptuální tvorba apod.), prostor funguje jako kreativní výtvarná laboratoř. Realizují se zde aktivity pro všechny věkové kategorie včetně seniorů a znevýhodněných. Konají se zde i nejrůznější setkání oborníků, asociací výtvarných pedagogů apod. V roce 2018 byla dokončena dostavba nové části edukačního centra, takže stávající prostor (cca 90m2 se rozrostl na 180m2). Začátkem roku 2019 byla nová část dovybavena nábytkem a vnitřním vybavením. Prostor je v současnosti tvořen hlavním ateliérem (interaktivní zónou), čítárnou odborné literatury (relaxační „chill-out“ zónou), dále fotografickým ateliérem s temnou komorou, doplněným příruční knihovnou zaměřenou na českou i zahraniční fotografii, film, divadlo a nová média. Dalšími prostory jsou grafická dílna s tiskařským lisem a malířský ateliér se stojany. Součástí čítárny je i centrální knihovna Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR s dokumenty a materiály z významných projektů KEP RG ČR, ale i z jednotlivých galerií, takže je knihovna zdrojem cenných materiálů pro pedagogy, studenty a odborníky z oblasti galerijní edukace. Edukační centrum je bezbariérové.

Eko-ateliér v oranžérii Trojského zámku

V roce 2019 byl intenzivně využíván i eko-ateliér v oranžérii. Prostor eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku je unikátem v rámci celé Prahy. Tento sezónní kreativní prostor slouží k realizaci edukačních programů s významným rozměrem, se zaměřením na environmentální a ekologický kontext ve vztahu k umění. Ateliér splňuje podmínku bezbariérovosti a proto je ideální také pro aktivity určené znevýhodněným a handicapovaným (např. vozíčkáři, nevidomí návštěvníci ad.) i pro maminky s kočárky. Zároveň jde o relaxační zónu, kterou mohou návštěvníci využít k oddychu v turisticky rušné části Prahy. Realizují se zde nejrůznější techniky a principy založené na zpracování přírodních materiálů (většinou i přímo ze zdejší zahrady), které umožňují přiblížit principy recyklace (výroba ručního papíru, práce s keramickou hlínou, textilní tvorba, vosková batika, haptické a akustické aktivity, výroba objektů z přírodních materiálů, land-art, aranžování květin atd.). Prostor byl opět využíván i k mimořádným projektům (Letní výtvarné dílny, Víkend otevřených zahrad, Trojské vinobraní). Ve školním roce (letní sezóna) byl navštěvován školami a ostatními skupinami. Celý červenec a srpen probíhaly po celou otevírací dobu zámku celodenní Letní výtvarné dílny (denně cca 30-60 návštěvníků + příměstské tábory). V rámci těchto akcí si splnily praxe a stáže studentky VŠ (viz info níže). Po celou sezónu zde byly realizovány edukační aktivity pro všechny věkové kategorie včetně znevýhodněných. V roce 2019 zapojilo edukační oddělení do svých programů i spolupráci s Ekoškolkou Rozárkou, která sídlí nedaleko eko-ateliéru a uskutečnil se seminář pro učitele a posvícení pro rodiče, děti a učitele.

Čítárna a studovna odborné literatury a časopisů v Bílkově vile

Součástí edukačního oddělení GHMP je prezenční čítárna a studovna odborné literatury a časopisů, která zde byla opět i v r. 2019 k dispozici návštěvníkům. Otvírací doba byla v průběhu roku rozšířena i na nedělní provoz. Návštěvnost, kterou denně řádně monitoruje hlavní knihovnice i její zástupkyně, byla v letošním roce cca 3400 osob.
Čítárna je zaměřena na současné výtvarné umění, architekturu a design. Byla do Bílkovy vily umístěná v r. 2016. V letech 1998 – 2016 byla situovaná v Domě U Zlatého prstenu, který je od r. 2016 ve správě Muzea hl. m. Prahy. Čítárna nabízí zájemcům uměnovědnou literaturu, rozsáhlé spektrum katalogů k výstavám GHMP i časopisů o výtvarném umění. Přímo v čítárně se aktuálně nachází cca 1 497 titulů, celkově je však čtenářům k dispozici cca 5 929 knižních publikací, které jsou umístěny v externím skladu. Počet nových přírůstků za r. 2019 je 44. Část fondu čítárny je věnovaná osobnosti Františka Bílka. Vedle studovny je na vyžádání zpřístupněna specializovaná badatelna. Seznam dostupných knih a publikací je k dispozici v čítárně a na webových stránkách GHMP v sekci edukace, v části o čítárně. Část knih byla umístěna v externím skladu v Domě fotografie. Proběhy všechny inventury čítárny i příručních knihoven.
Odborná knihovna a studovna je jedním ze základních standardů každé větší galerie (což se zjistilo i v rámci výzkumu Rady galerií ČR) a měla by tak být v provozu bez ohledu na její návštěvnost, tedy bez ohledu na to, zda se to instituci finančně vyplatí. Čítárna a studovna v Bílkově vile funguje nyní jako provizorní prostor pro udržení kontinuity provozu. Plánována je velká reprezentativní studovna v Colloredo-Mansfeldském paláci, která bude mít dostatečně velkou prostorovou kapacitu (prostor v Bílkově vile je totiž původně koncipován jako badatelna s malou kapacitou) a bude umístěna na dostupnějším místě. Vstupné je zde minimální (vstřícné lidem, tzn. cílem zde tedy není výdělek pro GHMP, ale jde o službu veřejnosti). V souladu s vzdělávací strategií GHMP je čítárna nutná součást edukace.
V čítárně v Bílkově vile byla také realizovaná odborná exkurze pro knihovníky ze SKIP (Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR), kteří se zajímali o fungování čítárny i o systém evidence knih – vše hodnotili velmi pozitivně. Prostory v Bílkově vile v ateliéru Františka Bílka i ve zdejší čítárně a studovně jsou vzhledem k zaměření expozice ideální pro realizaci mezioborových přesahů směrem k literatuře a textu.

Sponzoři a vícezdrojové financování

Edukační oddělení GHMP se snaží úspěšně rozvíjet vícezdrojové financování. Kromě čerpání financí z vlastního rozpočtu oddělení a z mimořádných finančních prostředků Magistrátu hl. města Prahy také úspěšně rozvíjí materiální sponzoring a získává výtvarný materiál od řady firem. Atraktivní prostory edukačních pracovišť a jejich smysluplné a přínosné využití pro širokou veřejnost jsou skvělou příležitostí a motivací k podpoře od sponzorů, se kterými se spolupráce pozitivně rozvíjí. Vedle klasických výtvarných pomůcek edukační oddělení využívá i další zbytkový materiál, který lze alternativně a nápaditě využít i umělecky recyklovatV roce 2019 edukační oddělení nadále pracovalo s materiálním sponzorským darem od firem Preciosa a.s. (skleněné korálky a perličky), Glassor s.r.o. a Ozdoba CZ s.r.o. (skleněné baňky). Tento materiál byl uplatněn např. i v rámci několika workshopů, během kterých děti vytvořily ozdoby pro vánoční strom GHMP, umístěný na dvoře v Colloredo-Mansfeldském paláci. Nadále byly využívány i další sponzorské dary z předchozích let, např. od firmy S.O.S. Dekorace s.r.o. a prodejny Tapety metro Florenc, a to velké množství papírových a samolepicích tapet, tvůrčím způsobem využitelných během výtvarných workshopů k mnoha výstavám GHMP. Dále byly uplatněny dary od prodejny Zlatá loď (výtvarné potřeby) a od firmy Het spol s.r.o. (fasádní barvy v široké škále odstínů. Díky firmě VersaCo – MC PEN byla po celý rok čerpána sleva 25% na nákup výtvarného materiálu obchodech této společnosti.