Monday, January 2, 2023

Edukační aktivity v GHMP v r. 2022 - výběr fotek + důležité info do výroční zprávy

































































































1 Edukace

1.1 Edukační aktivity a ostatní doprovodné akce

Rok 2022 byl podobně jako r. 2020 a r. 2021 v rámci činnosti edukačního oddělení výjimečný – avšak tentokrát ne kvůli pandemii koronaviru, ale z důvodu války na Ukrajině. Návštěvníci z Ukrajiny (především matky s dětmi a ukrajinské jednotřídky i adaptační skupiny) se staly jednou z nejsilnějších skupin návštěvníků. Edukační oddělení postupně vybudovalo nejen kvalitní programovou nabídku pro tyto skupiny, ale i externí tým sedmi ukrajinských lektorek a spolupracovnic, které pomáhají s realizací prohlídek a workshopů, s tlumočením, překlady atd. Vše je realizováno díky štědré podpoře UNICEF, která tyto programy velmi ocenila a plánuje pro ně i trvalejší podporu. Více informací je v samostatné kapitole níže. Kromě toho se letos už naplno rozběhly vzdělávací aktivity pro školy a znovu se jejich finální součet začal přibližovat údajům před Covidem.


V mimořádném a významném rozsahu byla realizována opět rozsáhlá odborná činnost (jako je realizace odborných seminářů a konferencí, prezentace na odborných akcích, aktivní zapojení do odborných a profesních skupin i projektů, grantových komisí i připomínkování dokumentů realizovaných na úrovni města i na vládní úrovni). Tato činnost byla za tento rok zatím nejvyšší za dobu existence samostatného edukačního oddělení (za cca posledních 10 let).

V roce 2022 se konalo v GHMP celkem 802 edukačních aktivit. Jednalo se o interaktivní prohlídky pro školy, workshopy, vzdělávací cykly, procházky, lektorské prohlídky atd. Tyto edukační aktivity byly koncipovány, organizovány a realizovány přímo interními edukátorkami i stálými externími spolupracovníky Edukačního oddělení. Jejich podstatou je tedy vzdělávací rozměr.

Z celkového počtu edukačních aktivit proběhlo: 205 interaktivních prohlídek výstav pro všechny typy škol (MŠ, ZŠ, SŠ, gymnázia, ZUŠ, SŠ, SOŠ, VOŠ i VŠ) spojených s následnou výtvarnou reakcí (celková návštěvnost 4460 osob), 16 prohlídek a workshopů pro příměstské tábory (celková návštěvnost 325 osob), 40 čtyřhodinových středečních výtvarných kroužků pro všechny věkové kategorie, 22 tematických pětihodinových sobotních výtvarných workshopů pro rodiny a veřejnost, 129 výtvarných dílen pro dospělé a seniory a 80 workshopů pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené. V rámci programu k veřejné plastice ve správě GHMP se konalo 18 procházek z cyklu "Vetřelci a volavky s GHMP". Konalo se také 28 komentovaných prohlídek objektů GHMP zaměřených na jejich historii (Zámek Troja, Bílkova vila, Dům U Kamenného zvonu, Colloredo-Mansfeldský palác), v září byly do programu nově zařazeny komentované prohlídky objektů pro zahraniční návštěvníky v anglickém jazyce (doposud proběhly 3 prohlídky). 

Kromě těchto aktivit, které tvoří stálou nabídku programů pro veřejnost, zrealizovalo Edukační oddělení dalších 96 mimořádných akcí – speciální workshopy a prohlídky ve spolupráci s dalšími organizacemi a projekty atd. Většinu akcí edukační oddělení přímo koncipovalo, organizovalo a realizovalo, k některým poskytlo zázemí a organizační podporu (např. setkání MenART, akce organizace InBáze, benefiční koncert ad.).

Počet návštěvníků edukačních programů (s výjimkou interaktivních prohlídek pro školy a příměstských táborů) byl cca 7267.

Edukační oddělení GHMP zareagovalo na aktuální situaci spojenou s válkou na Ukrajině a připravilo programovou nabídku pro ukrajinské občany – zejména prohlídky výstav a objektů GHMP spojené s následnými workshopy, procházky po Karlově mostě a Mariánském náměstí, zapojení do sobotních výtvarných workshopů apod. Ve spolupráci s vyškolenými lektorkami z Ukrajiny proběhlo 78 akcí pro školní skupiny (ukrajinské jednotřídky), příměstské tábory, adaptační skupiny, rodiny s dětmi, ale také pro skupiny dospělých návštěvníků. Všechny programy byly poskytovány zdarma a navštívilo je 1896 osob.

Proběhlo i 35 prohlídek na objednávku pro mimoškolní skupiny (zájezdy seniorů, klienti cestovních kanceláří, znevýhodnění návštěvníci). Prohlídky byly realizovány jak v češtině, tak v cizích jazycích a navštívilo je cca 700 osob, využíváno bylo služeb externích lektorů.

Kromě všech těchto edukačních aktivit pro veřejnost v r. 2022 edukátorky GHMP  zrealizovaly nebo se aktivně zapojily do cca 50 významných odborných akcí.

Edukační oddělení aktuální nabídkou akcí pro školy – rozšířenou o online edukační materiály – pravidelně obesílá školy z Prahy i celé České republiky, tj. cca 10 000 kontaktů na školy a pedagogy + cca 1000 kontaktů na učitele v rámci systematické spolupráce. Na základě této pozvánky přicházejí školy do GHMP nejen na objednávku (prohlídky s lektory), ale také samostatně bez konkrétní rezervace a objednání.

Pozvánkami na workshopy jsou podobně obesíláni návštěvníci prostřednictvím speciálních adresářů s kontakty na rodiny s dětmi – cca 1000 kontaktů, ale i s kontakty na dospělé, seniory a na instituce i organizace pro znevýhodněné návštěvníky. V průběhu roku Edukační oddělení shromažďovalo také kontakty na zájemce ze strany ukrajinských návštěvníků, zejména na rodiny s dětmi, ukrajinské jednotřídky, organizátory adaptačních skupin apod.

1.1.1 Práce se školami a širokou veřejností 

Skladba programové nabídky GHMP je tvořena tak, aby pro každou cílovou skupinu byly zajištěny co nejvhodnější podmínky pro setkání s uměleckými díly, pro osobnostní, kognitivní a kreativní rozvoj. Každá akce je vždy adekvátně přizpůsobena konkrétní věkové kategorii úrovní náročnosti. Akce jsou přizpůsobeny i časově, obsahově a tematicky konkrétním požadavkům každé skupiny. V roce 2022 došlo k výraznému nárůstu počtu realizovaných programů pro skupinu znevýhodněných návštěvníků - a to konkrétně ukrajinských občanů, kteří do České republiky utekli před válečným konfliktem na Ukrajině.

 

1.1.1.1 Programy pro školy

Edukační oddělení GHMP systematicky a pravidelně spolupracuje s významným podílem především pražských škol, což je vzhledem ke zdejší konkurenci velká úspěšnost. Kromě pražských škol vyhledávají GHMP a její služby také školy ze středních Čech i z celé ČR. V roce 2022 bylo zrealizováno 205 interaktivních prohlídek pro školy. Ze všech realizovaných vzdělávacích aktivit pro vzdělávací soustavu cca 80% programů ke všem výstavám ve všech objektech realizují 3 interní edukátorky. Základní jádro vzdělávací nabídky pro školskou soustavu je tvořeno interaktivními komentovanými prohlídkami krátkodobých výstav s následným výtvarným workshopem. Sekundární součástí nabídky jsou interaktivní komentované prohlídky historických budov ve správě GHMP a vybraných okruhů veřejné plastiky s následným výtvarným workshopem. Dle tématu výstavy a divácké atraktivity existuje celé spektrum modifikací, které se řídí časovými možnostmi cílové skupiny i jejich požadavky na téma, obsah a úroveň náročnosti. Školám vychází edukační oddělení maximálně vstříc tak, že se přizpůsobuje jejich konkrétním podmínkám a požadavkům. Školy využívají nabídku GHMP i k naplnění tzv. projektových dnů.

V roce 2022 byl z kompletní nabídky všech doprovodných programů a vzdělávacích aktivit největší zájem o programy ke krátkodobým výstavám, tedy o interaktivní prohlídky spojené s výtvarným workshopem. Z krátkodobých výstav byly školami nejvíce navštěvovány výstavy:

 

·    John Wehrheim: Paradise Lost / Fotografie

·    Heroin Crystal / Generace devadesátých let v GHMP

·    Suška – Kameny / Škoda – Objekty

·    Světy Jindřicha Chalupeckého

 

Z nabídky programů k dlouhodobým výstavám, stálým expozicím a objektům, bylo zrealizováno nejvíce prohlídek v objektech:


·    Zámek Troja

·    Dům U Kamenného zvonu

·    Bílkova vila (uzavřena do konce června kvůli přípravě nové stálé expozice)

·    Colloredo-Mansfeldský palác (od dubna uzavřen kvůli rekonstrukci)


 

1.1.1.2 Volnočasová nabídka – mimoškolní a celoživotní vzdělávání

I v roce 2022 pořádalo edukační oddělení GHMP Letní výtvarné dílny v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku. Celodenní výtvarné aktivity, které se konaly denně od úterý do neděle celý červenec a srpen po celou otevírací dobu zámku,  byly již tradičně realizovány VŠ stážistkami a stážisty z pedagogických fakult, kteří si v průběhu letních prázdnin v GHMP plní svou povinnou praxi. Interní edukátorky průběžně dohlížely na kvalitu a průběh těchto aktivit, které tematicky navazovaly na prostředí barokního Trojského zámku a na sochařské výstavy (Suška – Kameny / Škoda – Objekty, Kamenné poklady pražských zahrad). Návštěvníkům a zájemcům byl nabídnut kontinuální program, který po celou dobu prázdnin poskytoval možnost smysluplného trávení volného času prostřednictvím vlastní tvorby v příjemném prostředí zahrady. Tyto letní prázdninové dílny v roce 2022 navštívilo 1839 návštěvníků. Kromě toho do eko-ateliéru přicházely i děti v rámci příměstských táborů (16 skupin), letos byl obrovský návštěvnický zájem také ze strany ukrajinských adaptačních skupin a příměstských táborů, v červenci to bylo 13 objednaných skupin (365 návštěvníků) a v srpnu 14 skupin (385 návštěvníků). Mnoho dalších skupinek však přicházelo do eko-ateliéru samostatně – tzn. bez objednání. Dále dorazily i skupiny nevidomých návštěvníků na speciální haptické programy a konaly se i běžné akce – workshopy pro rodiny s dětmi a ostatní zájemce z řad široké veřejnosti, výtvarné dílny pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené i výtvarné ateliéry pro dospělé a seniory.

 

 

1.1.1.3 Programy pro rodiny s dětmi a ostatní zájemce z řad široké veřejnosti 

Rodinám s dětmi jsou určeny sobotní výtvarné workshopy. Tyto akce probíhají ve všech pražských objektech GHMP a jsou formálně i obsahově provázány s tématem konkrétní krátkodobé výstavy nebo stálé expozice. Podstatou těchto pětihodinových workshopů je bezprostřední výtvarná reakce účastníků na aktuální výstavy a stálé expozice GHMP (případně na umění ve veřejném prostoru). Výhodou pro studující i pracující je doba jejich konání, tzn. o víkendu. Čas příchodu a odchodu je ve vymezeném čase individuální, což je pro rodiny velmi vstřícné a flexibilní. Workshopy probíhají především přímo v expozicích, dále ve výtvarných ateliérech (edukační centrum a eko-ateliér v oranžérii Trojského zámku). Během roku 2022 se do tohoto typu programu účastnicky úspěšně integrovali ukrajinští občané, kteří do České republiky přicestovali z důvodu války.


V obdobích roku 2022 bylo realizováno 22 sobotních výtvarných workshopů:

Fotografické stylizace II / k výstavě Frida Kahlo – Fotografie

Možnosti těla / k výstavě No Art Today?

Masopustní masky / pod vedením Dany Goldové

Sochy Karlova mostu

Po stopách nočního chodce / k výstavě Světy Jindřicha Chalupeckého

Přírodní masky s Danou Goldovou

Světlo pro Ukrajinu I / Kobka 17 Gallery

Testování hranic umění / k výstavě Světy Jindřicha Chalupeckého

Světlo pro Ukrajinu II / Kobka 17 Gallery

Autoportrét, identita a fotostylizace / k výstavě Heroin Crystal

Tajemství v objektu / k výstavě Suška – Kameny / Škoda – Objekty

Atributy doby / k výstavě Heroin Crystal
Identita v objektu / k výstavě Bienále Ve věci umění 2022

Ornamenty a dekory I / k výstavě Kamenné poklady pražských zahrad

Pohádkový workshop s umělkyněmi Bárou Šimkovou a Johanou Novotnou / k výstavě Bienále Ve věci umění 2022

Multiplicita ve fotografii / k výstavě Věštění z noční oblohy částečně zakryté mraky

Ornamenty a dekory II / k výstavě Kamenné poklady pražských zahrad

Experimentální autoportrét / k výstavě Bienále Ve věci umění 2022

Přírodní masky s Danou Goldovou

Symbolika hippies v kresbě a malbě / k výstavě John Wehrheim: Paradise Lost / Fotografie

Ráj zachycený v klasické fotografii / k výstavě John Wehrheim: Paradise Lost / Fotografie

Sochy A. Rodina a folklorní kroje / k výstavě Pražská Pallas a Moravská Hellas / 1902: Auguste Rodin v Čechách a na Moravě


 

Rodiny s dětmi mohou navštívit i speciální workshopy, které jsou organizovány ve spolupráci s jinými institucemi, subjekty nebo projekty – v r. 2022 např. Trojské vinobraní ve spolupráci s MČ Troja, Víkend otevřených zahrad a Art Book Fair atd.

V roce 2022 se konal druhý ročník knižního veletrhu Art Book Fair v rámci kterého edukační oddělení GHMP realizovalo 2 denní doprovodný program, který zahrnoval celkem 8 výtvarných workshopů v eko-ateliéru v zahradě zámku Troja. Do tohoto doprovodného programu se zapojily svými výtvarnými workshopy i další instituce a osobnosti: např. Studio Bubec, Olena Laň a Viktorija Maščenko s interaktivní prezentací knihy slovanských duchů a s tvorbou ilustrací a Yana Pogrebnyk s workshopem na tvorbu ukrajinských tradičních panenek tzv. motanek – tedy ukrajinského lidového umění. Edukační oddělení tak aktivně ke spolupráci přizvalo i ukrajinské výtvarnice a umělkyně.

Sobotní workshopy pro rodiny s dětmi a mimořádné workshopy koncipují, zajišťují a realizují interní edukátorky. Celodenní workshopy v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku zajišťují stážistky a stážisti z pedagogických fakult a interní edukátorky průběžně dohlíží na kvalitu a průběh programu. V roce 2022 se jednalo o studentky a studenty galerijní pedagogiky z Katedry výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci.

Pro tuto cílovou skupinu proběhlo celkem 22 běžných sobotních workshopů, 76 mimořádných a celodenních workshopů: 7 workshopů v rámci Tvořivého týdne GHMP, 51 dílen v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru Trojského zámku a další 18 ve spolupráci s jinými institucemi, subjekty nebo projekty (Trojské vinobraní, Art Book Fair, Den pro Trojskou kotlinu, Sametové posvícení, Festival Parallels, Festival RefuFest, Kulturně akviziční centrum pro seniory a další). 

Zároveň edukační oddělení GHMP podpořilo realizaci řady dalších akcí např. několika setkání MenART s Galinou Miklínovou, Martinem Velíškem, Milanem Caisem, Lelou Gaislerovou a absolventský koncert MenART. Dále to byla spolupráce při realizaci výtvarného workshopu s studiem Čestmíra Sušky Bubec a výtvarný workshop v rámci Týdne uměleckého vzdělávání, benefiční koncert Brundibár. Mezi dalšími akcemi to byla prezentace ukrajinského vydavatelství knih Belka Book, spolupráce s Botanickou zahradou na výstavě Motýli, a to v rámci výtvarných dílen pro dospělé a seniory. Spolupráce na akcích InBáze – semináře na téma školský systém v ČR pro rodiny z Ukrajiny. Zázemí GHMP poskytla i benefičnímu koncertu ve prospěch poskytovatelů sociálních služeb a poradenství ženám a dívkám ve složitých životních situacích. Významnou akcí bylo také setkání Velvyslanectví Ukrajiny. Řada těchto mimořádných akcí se uskutečnila v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu. Více informací o mimořádných akcích je v samostatné kapitole níže.

 

1.1.1.4 Programy pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené

Vzhledem k tomu, že současným trendem v kulturních institucích je vytvářet specializovanou nabídku pro nejmenší děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené, kteří nechtějí ztratit společenský kontakt s okolím, realizuje GHMP cykly tvořivých workshopů pro děti s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené. Této skupině se věnuje externí lektorka.

Výtvarné workshopy pro rodiče s dětmi jsou velmi oblíbenou aktivitou celé řady rodičů s dětmi, často se workshopů účastní rodiče ze zahraničí, výjimkou nebývá ani pravidelná účast prarodičů s vnoučaty a workshopy se stávají vzácným mezigeneračním setkáváním. 

V roce 2022 bylo realizováno celkem 80 výtvarných workshopů s celkovým počtem cca 1200 návštěvníků. Prostřednictvím těchto specializovaných dílen pro nejmenší návštěvníky lze velmi pozitivně ovlivňovat rozvoj dětské představivosti, kreativity a smyslové zkušenosti od nejútlejšího věku a budovat si postupně nejmladší publikum. 

Cílem a smyslem cyklu je podnítit u dětí pozitivní vztah k umění. Zároveň je to i jedna z cest k motivaci dospělých návštěvníků (rodičů a prarodičů) k návštěvám výstav. Potenciál pro tento typ akcí má nejen edukační centrum s relaxačním koutem a odpočinkovou zónou s polštáři pro děti, eko-ateliér v zahradě Zámku Troja, ale i plánovaná velká reprezentativní čítárna v Colloredo-Mansfeldském paláci (přesun z Bílkovy vily), kde je záměrem vybudovat i dětský kout s polštáři.

Všechny workshopy jsou koncipovány jako interaktivní prohlídka aktuálních výstav a veřejné plastiky GHMP s následnou výtvarnou dílnou. Workshopy probíhají ve všech objektech GHMP. Každý workshop je koncipován jako jedinečný. Řada workshopů je zaměřena na rozvoj haptiky a pokračování v keramické tvorbě s následným dekorováním výrobků. 

Neustálý rozvoj výtvarných workshopů je podporován pestrostí navštěvovaných objektů a výstav. V zimních měsících byly workshopy obohaceny o kresbu podle živého modelu u stojanů v Edukačním centru GHMP v Colloredo-Mnsfeldském paláci. Dále byla výtvarná dílna doprovázena interaktivní výtvarnou hrou, při výtvarné realizaci tak byl poskytnut prostor pro tvorbu obou věkových skupin – tzn. nejmenším návštěvníkům i rodičům.

V jarních měsících byla pozornost věnována interaktivním prohlídkám výstavy No Art Today? s následnou výtvarnou tvorbou v EC v CMP, externí lektorka pro tuto výtvarnou akci vytvořila zvukovou pozvánku, která byla odvisílána na radiu Wave.

Řada workshopů je zaměřena na rozvoj haptiky, v letních workshopech byla zařazena malba hlínou, velkoformátová malba i pokračování v keramické tvorbě s následným dekorováním a glazováním výrobků. 

Vysoká návštěvnost byla zaznamenána k prohlídkám: Světy Jindřicha Chalupeckého, Bienále Ve věci uměni a především k výstavě František Bílek a Otokar Březina

Externí edukátorka, která vede tyto workshopy, spolupracuje s GHMP cca 10 let Jejím zaměřením jsou kromě toho i programy pro znevýhodněné skupiny návštěvníků všech typů. Příležitostně se věnuje vlastní tvorbě a připravuje studenty ke studiu na umělěcké škole. Vystudovala užitou malbu na Střední umělecko-průmyslové škole v Uherském Hradišti. Studium obohatila kurzy figurální kresby na VŠUP pod vedením profesora Borise Jirků, vystudovala speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Workshopy lektorky pravidelně navštevuje široký okruh významných osobností české umělecké scény (architekti, spisovatelky, kurátorky, umělkyně, fotografové).

1.1.1.5 Aktivity pro dospělé a seniory

V rámci edukačních aktivit pro dospělé a seniory, které jsou zaměřeny na zprostředkování výstavních programů a objektů GHMP, se konalo celkem 129 výtvarných dílen (celková návštěvnost cca 1256 osob), které jsou stěžejním programem. 

Galerijní edukaci pro zvolenou sociální skupinu se zaměřením na výtvarné programy dlouhodobě utváří externí lektorka a neustále rozvíjí její koncepci. Soustředí se na galerijní animaci pro lidi starší věkové kategorie, vychází ze specializace v klasických výtvarných médiích nebo uplatňuje metody z oblasti umění spolupráce a participace (spolupráce s odbornými pedagogy, s umělci, se studenty v rámci odborné praxe nebo mezigenerační spolupráce s pravidelnými návštěvníky akcí). Účastníci jsou obesíláni pozvánkami a aktuálními informacemi prostřednictvím adresáře pro tuto sociální skupinu – cca 491 kontaktů.

Výtvarné dílny se soustředily na tvůrčí skupinovou práci a na výtvarné reflexe. Cílem bylo vyzkoušet si nejrůznější techniky a metody inspirované formálním, obsahovým pojetím výstavy nebo tvůrčím postupem zvoleného autora. Interaktivní workshopy byly realizovány v širokém rozpětí od klasických výtvarných technik (kresba, malba, grafika) přes médium fotografie až po metody knižní vazby, tradiční rukodělné práce (textilní tvorba) nebo experimentální postupy. Tradiční tříhodinové výtvarné dílny pro komorní počet lidí se konaly především v ateliéru edukačního centra v Colloredo-Mansfeldském paláci nebo v eko-ateliéru zámku Troja. Tento edukační program je adekvátně přizpůsoben skupině starší generace, kdy je upřednostněn trpělivý a koncentrovaný přístup pro výtvarnou práci. V průběhu roku byly také pořádány dva pětihodinové výtvarné programy pro větší počet návštěvníků, které probíhají za doprovodu živé hudby ve spolupráci s pravidelnými účastníky dílen a jsou interaktivní k jednotlivým objektům GHMP. Byla uskutečněna slavnostní výtvarná dílna pod názvem Zahradní slavnost v eko-ateliéru a v zahradě Trojského zámku. V závěru roku proběhla druhá výtvarná dílna pro velký počet lidí pod názvem Znaky a principy gotiky v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu, která byla podpořena kooperací s výtvarnou lektorkou Kristýnou Adámkovou.

Na začátku roku se rozvinula spolupráce s Kulturně aktivizačním centrem pro seniory Prahy 9. Byly realizovány celkem 2 komentované prohlídky s navazujícím workshopem v Colloredo-Mansfeldském paláci a také v areálu zámku Troja. Na půdě centra pro seniory na Praze 9 byly také uskutečněny 2 přednášky, které byly soustředěné na téma samotné instituce Galerie hl. města Prahy a dále se zaměřením na osobnost A. Muchy a jeho díla Slovanská epojej.

V tomto roce vedle tradičních tvůrčích dílen se realizovala výstavní realizace Motýlí čas (8. 4. – 22. 5. 2022) ve spolupráci s Botanickou zahradou hl. města Prahy. Do výstavní akce byli zapojeni účastníci výtvarných dílen pro dospělé a seniory i členové výtvarného kroužku GHMP. Edukační aktivity byly zaměřeny na široké spektrum výtvarných technik (akvarelová malba, grafická technika suché jehly a prostorová realizace) a soustředily se na instalaci výsledných děl do vstupní haly skleníku Fata Morgana k výstavě Motýli. Na výstavní realizaci v BZ HMP se také podílely dvě studentky VŠ (PedF UK, Art and Design Institut v Praze), které v průběhu roku docházely na výtvarné dílny v rámci plnění odborné praxe. Během spolupráce s Botanickou zahradou hl. města Prahy se rozvinul nový formát edukačních programů pro areál zámku Troja a pro BZ HMP – cyklus plenérů. Trojské plenéry představují spolupráci edukačního oddělení Galerie hl. města Prahy s Botanickou zahradou hl. města Prahy v Troji. Koncept vzájemné komunikace a kooperace se orientuje na propojení dvou inspirujících sfér: zahrady a umění. 

Neustálý rozvoj výtvarných workshopů je podporován různými formami spolupráce. V jarních a podzimních měsících byly realizovány výtvarné dílny ke stálé expozici Kamenné poklady pražských zahrad ve spolupráci s keramikem Janem Pospíšilem v eko-ateliéru zámku Troja, které se pohybovaly v rozmezí od jednoduchého modelování přes točení na hrnčířském kruhu až po vypalování v peci a dekorování výrobků. Proběhly také interaktivní dílny k umělecké tvorbě sochaře Čestmíra Sušky v součinnosti s Kristýnou Adámkovou, hlavní lektorkou výtvarného studia Bubec, které založil právě Čestmír Suška.

Externí edukátorka, která realizuje tyto aktivity v GHMP už mnoho let, má velké a pestré zkušenosti s aktivitami pro tuto cílovou skupinu. V minulosti realizovala akce pro seniory i v rámci jiných institucí (GASK ad.), má praxi i v rámci asistenčních služeb pro seniory. Organizovala akce pro Městskou knihovnu, Muzeum hl. m. P. a rozvíjí i vlastní lektorskou, kurátorskou a uměleckou činnost. Její tvorba byla prezentována na samostatných i skupinových výstavách (Galerie NTK, Galerie Školská, Wannieck Gallery, Galerie VŠUP, Galerie Jelení). Vystudovala malbu na VŠUP (J. Černický, S. Diviš), absolvovala stáž na AVU (V. Kokolia), na Universidad Politecnica de Valencia a pedagogické minimum na VŠUP. Dokončila doktorské studium oboru Vizuální komunikace na FUD UJEP. Tématem disertační práce byly sociálně angažované projekty v kolaborativním umění.

Pro tuto cílovou skupinu jsou také vhodné „Sobotní výtvarné workshopy“ pro rodiny s dětmi, kde je nezastupitelný rozměr mezigeneračního setkávání. Těmito návštěvníky jsou také vyhledávány procházky po veřejné plastice – mj. i v rámci cyklu Příběhy pražských soch a sousoší.


1.1.1.6 Skupiny znevýhodněných a handicapovaných

GHMP realizuje a rozvíjí aktivity pro tyto skupiny znevýhodněných návštěvníků:

Návštěvníci s mentálním postižením

Návštěvníci se smyslovým postižením – se zrakovým a sluchovým postižením
Návštěvníci s duševním onemocněním

Návštěvníci s tělesným postižením

Návštěvníci s zdravotním postižením

Sociálně znevýhodnění – děti z dětských domovů

Sociálně znevýhodnění – děti z konfliktních oblastí
Sociálně znevýhodnění – menšiny

Sociálně znevýhodnění – přistěhovalci

Senioři

Rodiče na mateřské a rodičovské dovolené

 

Kromě mateřských, základních a středních speciálních škol navštěvují GHMP často i organizace pro znevýhodněné. Programy pro tuto cílovou skupinu koncipuje, připravuje a realizuje externí lektorka GHMP se specializací na znevýhodněné a handicapované návštěvníky. Speciálním a praktickým školám, dětským domovům, sdružením pro mentálně postižené a zařízením, zabývajícím se volnočasovými aktivitami, zasílá pravidelnou emailovou pozvánku a aktuální nabídku akcí. Systematicky si buduje adresáře, které se neustále rozrůstají a aktualizují. Akce pro znevýhodněné se konají průměrně cca 2x měsíčně. V rámci dlouhodobé spolupráce se speciálními školami proběhlo několik klasických výtvarných workshopů s klasickou komentovanou prohlídkou uzpůsobenou věku a aktuálnímu stavu návštěvníků s následnou výtvarnou tvorbou.

1.1.1.6.1 Programy pro návštěvníky se zrakovým postižením

Již od roku 2017 edukační oddělení zavedlo systematické programy pro návštěvníky se zrakovým postižením. GHMP se díky tomu podařilo navázat spolupráci s těmito institucemi a sdruženími: Tyfloservis Praha, Konzervatoř Jana Deyla, Tyflocentrum Brno, Tyfloservis Cheb, Tyfloservis Plzeň, Tyfloservis Teplice, Sdružení SONS, Sdružení LORM a s mnoha dalšími. V roce 2021 byla součástí nabídky GHMP opět realizace programů pro skupinky nevidomých a slabozrakých návštěvníků. V roce 2022 opět  probíhala  v  Trojském  zámku  výstava   soch  s názvem „Kamenné poklady pražských zahrad“. V rámci ní zde bylo prezentováno několik exponátů pro nevidomé návštěvníky určených k haptickému vnímání. Jednou z doprovodných akcí byla haptická výstava v eko-ateliéru – prezentace fragmentů veřejné plastiky z různých sochařských materiálů. Na haptické komentované prohlídky navazovaly výtvarné workshopy v zázemí ateliérů. Dále byly v nabídce i haptické programy ke Colloredo-Mansfeldskému paláci, zaměřené na poznávání barokních a rokokových ornamentů, a haptické programy k objektu Bílkovy vily.

Těmto projektům předcházely konzultace a školení od odborníků ze sdružení Hapestetika a z organizace Tyfloservis, takže výstavy splňovaly správné parametry výstav tohoto typu. Interní edukátorky, které tyto akce koncipovaly a realizovaly, byly profesionálně vyškoleny k vhodnému a správnému přístupu i komunikaci s nevidomými návštěvníky.

Na webu GHMP v Artotéce je ke stažení odborná publikace s názvem Práce s návštěvníky se specifickými potřebami v muzeích umění, který je výstupem z velkého grantového projektu Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR a kde má GHMP k tomuhle tématu velkou samostatnou kapitolu s příklady dobré praxe a fotodokumentací.

 

1.1.1.7 Integrační workshopy pro cizince žijící v ČR

I v r. 2022 byly realizovány edukační aktivity v rámci rozvoje integrace cizinců – ve spolupráci s mnoha významnými organizacemi a především s Oddělením národnostních menšin a cizinců Odboru kultury Magistrátu hl. m. Prahy, s nimiž dlouhodobě edukační oddělení spolupracuje. S jejich podporou byl přeložen text o Edukačním centru v Collordo-Mansfeldském paláci do 5ti jazyků nejvýznamnějších komunit cizinců v ČR (hrazeno z grantu MHMP: Praha – metropole všech). Byly opět zpropagovány i Letní výtvarné dílny v eko-ateliéru, které mají velký potenciál pro úspěšnou integraci – mj. cizinců dlouhodobě žijících a pracujících v Praze - především z důvodu, že tvoření je srozumitelné všem bez nutnosti překladu (jde o univerzální „mezinárodní“ jazyk). Texty o EC v CMP byly přeloženy do angličtiny, ukrajinštiny, vietnamštiny, španělštiny (pro mexickou, hispánskou a guatemalskou komunitu) a ruštiny - v souladu s materiály MHMP (grafika, obsah) v rámci projektu Praha - metropole všech. Část vytištěných letáků byla umístěna v EC v CMP, část byla umístěná na pracovištích spolupracujících institucí. Byla zajištěna i propagace na sociálních sítích těchto organizací a prostřednictvím jejich adresářů s kontakty na cizince dlouhodobě žíjící v ČR. Také GHMP má tyto informace umístěné na webových stránkách. Kromě toho jsou využívány i letáky k eko-ateliéru, které byly do zmíněných 5ti jazyků přeloženy v r. 2021. Kromě toho byl navržen a zrealizován i obecný leták o všech objektech a edukačních pracovištích GHMP (záměrně z pohledu edukátora) pro cizince a zahraniční návštěvníky. Důvodem bylo mj. to, aby snadněji pochopili, které budovy GHMP spravuje a lépe se v nich orientovali. V roce 2022 však došlo k zásadní politické události, kvůli které se celé téma integrace cizinců v ČR stalo jedním z nejaktuálnějších. V únoru 2022 začala válka na Ukrajině vyvolaná Ruskem. Protože Praha přijala nejvíce uprchlíků a protože šlo nejvíce o matky s dětmi, mělo to velký vliv na edukační aktivity. Tato cílová skupina se stala jednou z nejsilnějších cílových skupin v rámci edukačních aktivit a výtvarných workshopů GHMP.

 

1.1.1.7.1 Edukační aktivity, doprovodné programy a služby GHMP pro uprchlíky z Ukrajiny

Galerie hlavního města Prahy jako jedna z prvních institucí začala krátce po vypuknutí války na Ukrajině nabízet mnoho služeb a edukačních aktivit pro Ukrajinské uprchlíky. Pokračovala v nich celý rok 2022, v jehož průběhu byly tyto akce realizovány s výrazně stoupající intenzitou. Nejvíce akcí bylo realizováno během prosince. Počet programů koncipovaných a realizovaných přímo v ukrajinštině pro ukrajinské skupiny dětí a dospělých (školní skupiny, příměstské tábory, adaptační skupiny, programy pro rodiny) bylo 78 (jejich návštěvnost byla cca 1896 lidí). Kromě toho se ale návštěvníci z Ukrajiny ve velké míře přirozeně integrovali do běžných workshopů a akcí pro veřejnost (například sobotních výtvarných workshopů) a téměř v každé běžné české třídě byly integrované ukrajinské děti. V těchto případech bylo i žádoucí, aby byly v rámci snahy o úspěšné zapojení motivovány učit se mluvit a rozumět česky. Organizace a realizace aktivit začala být čím dál více intenzivnější a systematičtější. Tento trend se rozvíjí i v r. 2023. Koncem roku 2022 došlo k realizaci podpory těchto aktivit z fondu UNICEF (OSN). Podpora byla a i nadále je realizována prostřednictvím Magistrátu hl. m. Prahy (Oddělení národnostních menšin a cizinců Odboru kultury MHMP). UNICEF proplatilo aktivity za 4. kvartál r. 2022 (říjen, listopad a prosinec) a plánuje tuto podporu zachovat i stabilně a dlouhodobě. Finance jsou nyní čerpány primárně na aktivity pro uprchlíky z Ukrajiny, ale vztahují se obecně na všechny akce, které podporují integraci cizinců a týkají se dětí a mládeže. Ještě v r. 2022 byly navíc zahájeny přípravy na rozvoj nových speciálních programů, které budou akcentovat mezigenerační a integrační aspekty. Z příspěvku byly hrazeny především honoráře ukrajinským lektorkám a spolupracovnicím (za realizaci prohlídek a workshopů pro ukrajinské jednotřídky a adaptační skupiny, za tlumočení akcí, překlady textů, pomoc s přípravou workshopů atd.). Edukátorky GHMP také realizovaly průzkum pro Národní pedagogický institut – analýza toho, kolik a jaké aktivity pro uprchlíky z Ukrajiny realizují podobné instituce (galerie, muzea) v Praze i v celé ČR. Z výsledků vyplynulo, že GHMP realizuje intenzivně a systematiky vysoce kvalitní vzdělávací programy pro ukrajinské uprchlíky v podstatě nejvíce ze všech podobných institucí. Z dalších institucí v Praze jsou to např. také MKP, DOX, NG, v rámci ČR např. galerie a muzea ve větších městech jako Plzeň, Olomouc, Ostrava, Brno, Kutná Hora atd. Dokládá to vše nenahraditelnou a významnou roli edukace v galeriích a muzeích – např. během letních prázdnin se galerie staly těžištěm volnočasových aktivit pro ukrajinské děti. Edukátorky GHMP měly již cca 17 let zkušeností s akcemi v rámci integrace cizinců, z toho 8 let s aktivitami pro ukrajinskou komunitu. Zároveň absolvovaly školení realizované Poradnou pro integraci, za které získaly certifikáty, a které se týkalo práce se zahraničními návštěvníky v muzeích a galeriích. Od. r. 2014, kdy vypukl rusko-ukrajinský konflikt na východní Ukrajině, realizovaly ve spolupráci s Ukrajinsko-evropskou perspektivou několik výtvarných workshopů v rámci letních a zimních dětských táborů pro děti, které přišly o rodiče. Ve spolupráci s UEP se konalo v tomto období (2014 – 2022) například i čtení ukrajinských pohádek ukrajinským dětem jejich autore, koncert ukrajinské hudby, diskuse s raněnými vojáky, beseda s mladými aktivisty podporujícími vstup Ukrajiny do EU.

 

1.1.1.7.1.1 Služby a aktivity GHMP pro návštěvníky z Ukrajiny:

        vstup na všechny výstavy GHMP za 1 Kč, doprovodné akce a edukační programy pro děti i dospělé zdarma 

        přeložené texty postupně o jednotlivých objektech a některých výstavách GHMP do ukrajinštiny

        samostatná stránka v ukrajinštině a češtině na webu GHMP

(https://www.ghmp.cz/ghmp-ukrajine/)

        edukační listy v ukrajinštině a češtině pro děti a školy ke stažení i vytištěné (Karlův most, Dům U Kamenného zvonu, Sochy na Mariánském nám., Vítej v ČR + postupně přibývají další)

        stálá nabídka edukačních aktivit – workshopy + prohlídky výstav     

        další typy edukačních aktivit - čtení ukrajinských pohádek, besedy, debaty, diskuse, přednášky atd.

        poskytnutí prostor GHMP: zdarma prostory GHMP k pořádání kulturních či benefičních akcí na podporu Ukrajiny + dalších akcí (7 budov, 2 ateliéry)

        prohlídky a workshopy pro ukrajinské jednotřídky a adaptační skupiny během školního roku

        sobotní workshopy pro rodiny s dětmi a veřejnost (mnohdy až 80% návštěvníků těchto akcí je Ukrajiny), cca 2-4 workshopy měsíčně

        příměstské tábory pro děti z Ukrajiny – až 8 denně (průměrně cca 2-3 denně) – nejvíce v Zámku Troja, dále v Edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci, v Domě U Kamenného zvonu, v Bílkově vile, na Karlově mostě atd.

        Letní výtvarné dílny – celý červenec a srpen – workshopy v Eko-ateliéru GHMP – denně v otvírací době zámku, otevřené ateliéry pro všechny věkové kategorie, cca 8 hod. workshopy, velké množství ukrajinských rodin, denně 30-90 lidí, - návštěvníci ze 14ti zemí (Ukrajina, Německo, Slovensko, Anglie, Polsko., Rusko, Bělorusko, Maďarsko, Itálie, Francie, USA, Vietnam, Španělsko., Dánsko - z toho nejvíce Ukrajina)

        Tvořivý týden GHMP - 7 dní, 7 budov, 7 výstav, 7 témat, 7 workshopů (5ti hodinové workshopy, velká účast návštěvníků z Ukrajiny)

        ubytování pro ukrajinské uprchlíky v Colloredo-Mansfeldském paláci

        webové stránky ghmp, podstránka „GHMP UKRAJINĚ“ s nabídkou v ukrajinštině:  https://www.ghmp.cz/ghmp-ukrajine/


1.1.1.7.1.2 Dále úspěšně realizováno pro návštěvníky z Ukrajiny:

 

        Trojské vinobraní - workshop na téma ukr. lidové umění s ukr. lektorkou

        Art Book Fair GHMP – workshopy v rámci knižního veletrhu s ukrajinskými umělci a lektory – téma: přesahy obrazu a textu (lettrismus, street art a graffiti, obří společné leporelo, experimentální knižní obálky, kniha – objekt, ex-libris, iniciály, experimentální herbář, ukrajinské lidové umění atd.)

        vybudována ukrajinská knihovnička v Edukačním centru GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci, cca 100 knih - knihy o umění v ukrajinštině a ruštině - pro návštěvníky workshopů a akcí (rodiny s dětmi, školní skupinky) - pozůstalost ukrajinského umělce, část byla nabídnuta Národní knihovnou Galerii hl. m. P.

        spolupráce s externisty z Ukrajiny – překlady textů i edukačních listů, prohlídky výstav i objektů v ukrajinštině, realizace workshopů (poskytnutí pracovních míst), tlumočení atd. – tým cca 7mi externích spolupracovníků

        zapojení GHMP do RefuFestu – prezentace edukačních aktivit GHMP v rámci integrace cizinců

        výstava tvorby umělců z Ukrajiny „Invaze“, Smíchovská náplavka, galerie Kobka, kurátorka: publicistka a bloggerka Oksana Maslová z Oděsy, v rámci programu Umění pro město, doprovodný program a edukační aktivity

        tématy spojenými s Ukrajinou se zabývala i výstava GHMP Světy J. Chalupeckého v Městské knihovně

        úspěšná spolupráce s těmito organizacemi: Oddělení národnostních menšin a cizinců Odboru kultury Magistrátu hl. m. Prahy, Integrační centrum Praha, Sdružení pro integraci a migraci, Poradna pro integraci, Ukrajinsko-evropská perspektiva, In Báze, RefuFest, Regionální poradní platforma (Praha), Praha – metropole všech 2022 (projekt hl. m. Prahy na podporu integrace cizinců spolufinancovaný MV ČR)


1.1.1.8 Výtvarný kroužek

V tomto roce probíhal opět tradiční středeční čtyřhodinový výtvarný kroužek – celoroční cyklus tvůrčích dílen pro návštěvníky všech věkových kategorií, který se koná v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci každou středu kromě období letních prázdnin. Zájemcům byly prostřednictvím vlastní tvorby zprostředkovávány aktuální výstavy GHMP. Účastníci si mohli vyzkoušet klasické i netradiční výtvarné techniky z oblasti kresby, malby, grafiky, fotografie, prostorové tvorby, ale i intermediální, konceptuální a akční tvorby. Zapojování digitálních technologií, které GHMP pořídila pro edukační oddělení v minulých letech, se stalo pevnou součástí výtvarné práce, jejíž náplní je např. digitální kresba, postprodukce fotografií, projekce a animace (v kombinaci s animačním stolkem, který byl v rámci oddělení vyvinut – viz kapitola Prostor pro edukaci). Tento typ akce poskytuje vhodný prostor také k přípravě na talentové přijímací zkoušky na střední i vysoké umělecké školy. Po dvou letech určitého omezení konání díky pandemii koronaviru mohl výtvarný kroužek v roce 2022 probíhat v klasické intenzitě, po celý školní rok, a mohlo se tak uskutečnit 40 setkání.

 

 

1.1.1.9 Veřejná plastika a její zpřístupňování

V roce 2022 byly opět realizovány aktivity v rámci zpřístupňování veřejné plastiky, jedné z priorit rozvoje edukace GHMP. Pokračoval cyklus procházek po novodobé plastice – „Vetřelci a volavky s GHMP“ s MgA. Pavlem Karousem – odborníkem na soudobou plastiku především ze 70. a 80. let. Tyto procházky, trvající 3,5 hodiny, jsou koncipovány na základě okruhů zaměřených vždy na konkrétní čtvrť, lokalitu nebo část Prahy. V r. 2022 proběhlo 18 těchto procházek.

Nadále pokračuje práce na edukačních listech k jednotlivým okruhům veřejné plastiky ve správě GHMP (Praha 1, Karlův most, Malá Strana, Vyšehrad, Petřín, Trojský zámek atd.) a tyto okruhy jsou zahrnuty v nabídce školám, které si je mohou objednat. Největší zájem ze strany škol, byl opět o edukační program Sochy Karlova mostu - prohlídky soch na Karlově mostě spojené s následným výtvarným workshopem v edukačním centru v Colloredo-Mansfeldském paláci. O tento program byl v roce 2022 enormní zájem, a to i z důvodu jeho propagace v rámci Festivalu FUK - Festival umění a kreativity ve vzdělávání. Ukrajinské adaptační skupinky dětí a jednotřídky z Ukrajiny měli také velký zájem o edukační programy k sochám na Karlově mostě a k uměleckým instalacím v okolí Mariánského náměstí, programy realizovaly proškolené externí lektorky z Ukrajiny. Zpřístupňování veřejné plastiky je zahrnuto i do nabídky haptických programů, určených pro nevidomé a slabozraké návštěvníky (např. schodiště Tartar + dekorativní sochy a vázy v zahradě Trojského zámku).


1.1.1.10 Mimořádné akce

 

Edukační oddělení GHMP v roce 2022 koncipovalo, organizovalo a realizovalo 96 mimořádných akcí:

 

       51 workshopů v rámci tradičních Letních výtvarných dílen (červenec + srpen): 8mi hodinnové workshopy v Eko-ateliéru GHMP v Trojském zámku denně v otevírací době zámku

       7 workshopů v sedmi objektech v rámci tzv. Tvořivého týdne – 7 dní, 7 objektů, 7 výstav, 7 témat, 7 workshopů

       1 workshop + 2 prohlídky v rámci Trojského vinobraní

       8 výtvarných workshopů v rámci Art Book Fair v Trojském zámku

       1 workshop v rámci projektu Parallels v Bratislavě – projekt k předsednictví ČR v EU (putovní výstavy o umění ve veřejném prostoru v několika evropských metropolích)

       1 workshop v Bílkově vile ke 150. výročí narození Fr. Bílka

       2 workshopy v rámci Sametového posvícení – výroba masek do průvodu Sametového posvícení 17. listopadu 2022 – téma: ukrajinská mytologie a lidové umění Ukrajiny

       4 programy (2 x workshop, 2 x přednáška) - spolupráce s Kulturně akvizičním centrem pro seniory Praha 9

       1 adventní setkání seniorů „Mezi námi“ (organizace pro aktivní seniory, kteří čtou pohádky dětem v dětských domovech) v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 setkání MenARTu s Galinou Miklínovou v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu (mentoring umění, podpora uměleckého vzdělávání a sítě ZUŠ v ČR, umělec jako mentor pro talentované děti, vyhledávání mladých talentů)

       1 setkání MenARTu s Martinem Velíškem v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu (mentoring umění, podpora uměleckého vzdělávání a sítě ZUŠ v ČR, umělec jako mentor pro talentované děti, vyhledávání mladých talentů)

       1 setkání MenARTu s Milanem Caisem v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu (mentoring umění, podpora uměleckého vzdělávání a sítě ZUŠ v ČR, umělec jako mentor pro talentované děti, vyhledávání mladých talentů)

       1 setkání MenARTu s Lelou Gaislerovou v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu (mentoring umění, podpora uměleckého vzdělávání a sítě ZUŠ v ČR, umělec jako mentor pro talentované děti, vyhledávání mladých talentů)

       1 workshop v rámci spolupráce se studiem Bubec (workshop k výstavě Č. Sušky)

       1 workshop v rámci Týdne uměleckého vzdělávání v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 benefiční představení Brundibár v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu – Dismanův dětský rozhlasový sbor – výtěžek pro organizaci Sdružení Ukrajinců a příznivců Ukrajiny v České republice (SUPU)

       1 absolventský koncert MenART v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 prezentace ukrajinského vydavatelství knih Belka Book v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu 1

       1 výstava výtvarných prací na téma motýli v rámci spolupráce s Botanickou zahradou hl. m. Prahy (během dubna 2022) /některé workshopy pro dospělé a seniory souvisely se spoluprací s BZ HMP – tvorba artefaktů pro výstavu Motýli v BZ, plenéry - kresba a malba v exteriérech Trojského zámku a Botanické zahrady HMP/

       3 akce InBáze – semináře na téma školský systém v ČR a zapojení do něj - pro rodiny z Ukrajiny

       1 účast na festivalu RefuFest (stánek GHMP), Střelecký ostrov, prezentace edukačních aktivit a služeb GHMP pro cizince a hlavně uprchlíky Ukrajiny

       1 benefiční koncert v koncertním sále v Domě U Kamenného  zvonu - výtežek ve prospěch poskytovatelů sociálních služeb a poradenství ženám a dívkám ve složitých životních situacích

       1 prezentace Velvyslanectví Ukrajiny v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu 

       1 workshop v rámci Dne s Trojskou kotlinou

       1 prohlídka a prezentace v rámci Letní školy historie UK pro učitele (prohlídka Zámku Troja + prezentace o činnosti edukačního oddělení pro cca 100 pedagogů

 

V souvislosti s mimořádnými akcemi je důležité zmínit zapojení edukačního oddělení GHMP do Festivalu umění a kreativity, v rámci něhož do GHMP proudilo mnoho škol na program Sochy Karlova mostu (tyto školy jsou započítané v interaktivních prohlídkách pro školy). 


1.2 Odborná činnost edukačního oddělení

 

Interní edukátorky GHMP vyvíjejí kromě běžné agendy i nadstandardní odbornou a výzkumnou činnost, která byla v tomto roce opět výrazně rozvíjena. V roce 2022 pracovaly na odborných projektech, realizovaly konference, semináře a prezentace o edukaci, zapojovaly se do pracovních skupin, profesních asociací, grantových komisí, připomínkovaly nejrůznější strategické dokumenty na úrovni městské i vládní. V roce 2022 zrealizovaly nebo se aktivně zapojily do cca 50 významných odborných akcí a aktivit. Většina odborných akcí a aktivit byla realizovaná přímo edukačním oddělením GHMP. Pro některé bylo poskytnuto zázemí a organizační i realizační podpora.

 

1.2.1 Konference, semináře, projekty, exkurze a další odborné aktivity

V r. 2022 v rámci edukace GHMP úspěšně proběhly tyto odborné akce, aktivity a projekty, které edukátorky ve většině případů přímo realizovaly nebo do kterých se aktivně zapojily:

 

       1 setkání Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR v Galerii výtvarného umění v Ostravě

       1 setkání Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR – v Oblastním muzeu a galerii v Mostě 

       1 setkání Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR v Galerii Klatovy / Klenová 

       1 setkání Komory ředitelů Rady galerií ČR v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 setkání Komory odborných pracovníků Rady galerií ČR v Edukačním centru v CMP

       1 prezentace o koalici KOMPAS na setkání Komise pro kulturu Asociace krajů ČR v Ústí nad Labem (přítomna většina vedoucích odborů kultury ze všech krajů)

       1 účast edukátorek na debatě Umění bez bariér (setkání v rámci Festivalu umění a kreativity), Veletržní palác

       1 prezentace příspěvku o online edukaci v GHMP na konferenci Pandemie jako příležitost k invenci v GHMP v Domě U Kamenného zvonu

       1 účast na mezinárodní konferenci ICOM v Praze 

       1 celostátní setkání členů Asociace výtvarných pedagogů v GHMP v Domě U Kamenného zvonu, v Městské knihovně a v Colloredo-Mansfeldském paláci

       1 účast na mezioborovém setkání kateder výtvarné a hudební výchovy, Pedagogická fakulta UK

       1 účast na semináři k projektu Edukační systém řeky (Institut plánování a rozvoje HMP), cca 40 aktérů z oblasti edukace – z organizací, spolků a institucí v okolí řeky Vltavy, ambice založit „největší školu pod širým nebem v Evropě“

       1 návštěva vzdělávacího programu v galerii DOX – v rámci projektu mentoringu – projekt Platformy uMĚNÍM, vzájemný mentoring, podpora: Národní plán obnovy

       1 setkání Koalice KOMPAS – Koalice mezioborových pedagogických asociací a skupin v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu  (účast: cca 15 členských asociací)

       1 projekt IKAP (setkání mentorů a pedagogů) v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 setkání projektu Školy pro budoucnost v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu 

       1 přednáška v rámci mezinárodního festivalu o vědě (téma: Staroměstský orloj, Jan Kepler, hvězdářství s předsedkyní Jednoty českých matematiků a fyziků, doc. Alenou Šolcovou) v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 odborný seminář Společnosti pro kreativní vzdělávání v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 kulatý stůl v rámci Týdne kreativity v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu (Platforma Uměním a Společnost pro kreativitu ve vzdělávání)

       1 pracovní skupina Platformy uMĚNÍM v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu 

       1 Valná hromada Platformy uMĚNÍM v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 setkání umělců a pedagogů z projektů Školy pro budoucnost a Dětský Think Tank v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu 

       1 setkání Jednoty českých matematiků a fyziků v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu

       1 účast edukátorek v odborné komisi – soutěž ve 3D tisku – Gymnázium Arabská – ve spolupráci s Tiskárnou Průša

       1 účast na Umělecké radě Muzea umění a designu v Benešově za edukaci

       1 účast na Ediční radě Galerie moderního umění v Hradci Králové za edukaci

       14 účastí na setkáních online pracovní skupiny na MŠMT k propojování formálního a neformálního vzdělávání

       5 účastí na setkáních online pracovní skupiny na Národním pedagogickém institutu k RVP – Oblast umění a kultura

       1 účast v grantové komisi na Ministerstvu kultury ČR za edukaci

       1 exkurze edukátorek v Národním filmovém muzeu – NaFilm – v rámci edukace

       1 účast edukátorek na mezinárodní konferenci ICOM (Mezinárodní rady muzeí) – hl. v sekcích k edukaci – účast více než 3000 členů ICOM

       1 prezentace aktivit pro ukrajinské uprchlíky v GHMP na online Regionální poradní platformě

       1 porada Migračního konsorcia v DKZ 

 

Edukátorky se v minulých letech účastnily pracovních skupin IPR MHMP – projektu "Živé město" nebo „Portál kulturní nabídky Prahy“ (Kreativní Praha). V roce 2021 nastudovaly a připomínkovali dokument Kulturní politika HMP 22+, kde akcentovaly podporu neformálního a uměleckého vzdělávání v kulturních a paměťových institucích a potřebu motivovat školy k návštěvám těchto institucí směrem od zřizovatele, což by mělo být uplatněno v následujícím akčním plánu. V r. 2022 se zapojily do projektu Edukační systém řeky (IPR HMP, CAMP).

Edukátorky GHMP se neustále vzdělávají (např. doktorské studium). Jsou aktivními členkami těchto asociací: INSEA – International Society for Education Through Art, Komora edukačních pracovníků Rady galerií ČR a Asociace výtvarných pedagogů, Platformy uMĚNÍM – Platformy pro kreativní učení (pracovní skupiny advokacie a komunikace) a za KEP RG ČR Koalice KOMPAS – Koalice mezioborových pedagogických asociací a skupin. Platforma uMĚNÍM sdružuje instituce ze všech oblastí umění, podporuje kreativní a umělecké vzdělávání. V rámci ní se konaly online porady skupin advokacie i komunikace, 1 valná hromada v GHMP a několik setkání pracovních skupin. Významnou a rozsáhlou odbornou aktivitou bylo pokračování v aktivním zapojení do činnosti KOMPASu – Koalice mezioborových pedagogických asociací a skupin. Jde o volné seskupení oborových a profesních asociací, spolků a skupin, které spojuje zájem o vzdělávání a proměny českého vzdělávacího systému. Hlavním záměrem je zapojit se do aktuálního procesu revizí RVP tak, aby změny byly koncepční, smysluplné a aby vzniklo vyvážené a konsensuální kurikulum pro 21. století, které bude respektovat potřeby dětí, učitelů a společnosti v podmínkách a trendech současného světa. Cílem je i podpora inovace obsahu vzdělávání i rozvoje digitálních kompetencí a informačního myšlení, nikoliv však na úkor ostatních předmětů. Záměrem je v souladu se zahraničními progresivními trendy zapojovat kreativní a progresivní metody do vzdělávacích procesů, podporovat využívání možností neformálního vzdělávání v paměťových a kulturních institucích, implementovat a integrovat digitální gramotnost a informační myšlení do stávajících etablovaných předmětů. Aktuálně je zapojeno 22 asociací a skupin z přírodovědné, společenskovědní a uměnovýchovné oblasti i z oblasti neformálního, uměleckého a kreativního vzdělávání: ČS INSEA, Platforma uMĚNÍM, KEP RG ČR, AMG, UHS, ASFAV, SKIP apod. Vznik této koalice způsobily nekvalitně provedené tzv. malé revize RVP, kvůli nimž byla predimenzována informatika na školách a zredukovány předměty z výše uvedených 3 oblastí, s čímž souvisí i dopad na neformální a umělecké vzdělávání v kulturních a paměťových institucích. Redukce časové dotace těchto předmětů může mít negativní dopad na návštěvy zmíněných institucí (nedostatek času na jejich realizaci). Mezi hlavní aktivity patří prohlášení, stanoviska, dopisy, tiskové zprávy, průběžné informování členských základen jednotlivých asociací, účast na kulatých stolech a diskusích, expertním panelu a odborných skupinách, síťování, komunikace s dalšími odborníky a prezentace na konferencích a odborných akcích. V r. 2022 pracovali všichni členové především na připomínkování tzv. Hlavních směrů RVP ZV. Vedoucí edukátorka zastupovala také KEP RG ČR a KOMPAS na setkání RG ČR s ministrem kultury Martinem Baxou na MK ČR. Řešily se především revize RVP, podpora edukace v kulturních a paměťových institucích a integrace cizinců (především aktuálně ukrajinských uprchlíků) do vzdělávacích programů v muzeích a galeriích.

Vedoucí edukátorka je členkou v grantové komisi MK ČR v programu Podpora výchovně vzdělávacích aktivit v muzejnictví pro hodnocení vzdělávacích projektů a edukačních aktivit v muzeích a galeriích pro následující 3 roky (čestná funkce bez honoráře), dále členkou Ediční rady Galerie moderního umění v HK jako garantka pro publikace zaměřené na edukaci a členkou Umělecké rady Muzea umění a designu v Benešově.

 

Edukátorky GHMP se účastnily již po páté poroty studentské soutěže v 3D tisku na Gymnáziu Arabská na Praze 6. Studenti prezentovali modely architektury a uměleckých děl, ze kterých se vybírala ta nejzdařilejší. Takovéto modely lze uplatnit i v rámci galerijní edukace, a to jako haptické pomůcky ke zprostředkování umění slabozrakým nebo nevidomým návštěvníkům.

 

Edukátorky GHMP se snaží rozvíjet i publikační činnost. Artotéka v rámci webu GHMP je neustále rozšiřována o edukační listy, vzdělávací videa – tutoriály a metodické a odborné příručky (2 publikace z mezinárodního projektu App Your School, publikace Práce s návštěvníky se specifickými potřebami v muzeích umění apod.). V. r. 2022 bylo několik nejdůležitějších edukačních listů přeloženo do ukrajinštiny. Byla vytvořena 2 vzdělávací videa – o Colloredo-Mansfeldském paláci a o Domu U Kamenného zvonu. Edukátorky se také snažily rozšiřovat o další materiály i Edukační knihovnu GHMP, která je umístěná v EC v CMP a jejíž součástí je Centrální knihovna KEP RG ČR, která obsahuje edukační a metodické materiály z významných českých galerií, strategické dokumenty od PhDr. Alexandry Brabcové, publikace z kateder VV i z konferencí a projektů i cenné zahraniční odborné zdroje.


1.2.2 Spolupráce s Komorou edukačních pracovníků Rady galerií ČR

Důležitá je také spolupráce s Radou Galerií ČR a Komorou edukačních pracovníků RG ČR. Edukátorky GHMP se v r. 2022 zúčastnily 3 setkání Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR: v Galerii výtvarného umění v Ostravě, v Oblastním muzeu a galerii v Mostě, v Galerii Klatovy / Klenová.

Členové KEP jsou v intenzivním kontaktu – neustále konzultují aktuální problémy – letos se jednalo především o konzultace ohledně aktivit pro ukrajinské uprchlíky. Edukátorky GHMP zmapovaly pro Národní pedagogický institut ČR, jaké edukační aktivity v rámci KEP RG ČR pro uprchlíky vznikají. Logicky byly nejvíce realizované ve větších městech (Praha, Ostrava, Plzeň, Brno, Kutná Hora atd.), kde byl největší podíl uprchlíků z Ukrajiny.

GHMP má zastoupení v Předsednictvu RG ČR za Komoru edukačních pracovníků (již cca 10 let zde měla místopředsedkyni a nyní už cca 4 roky předsedkyni).

Dále GHMP poskytla zázemí pro konání těchto 2 akcí RG ČR: setkání Komory ředitelů Rady galerií ČR v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu a setkání Komory odborných pracovníků Rady galerií ČR v Edukačním centru v CMP.


1.2.3 Odborné praxe a stáže pro studenty VŠ a SŠ, další spolupráce s VŠ

Mezi externí spolupracovníky edukačního oddělení GHMP patří kromě externích lektorů i praktikanti a stážisté. Edukační oddělení GHMP a jeho činnost využívají k realizaci odborných praxí a stáží studenti z mnoha středních uměleckých a vysokých pedagogických škol.

Jde o tyto typy praxí: praktikanti - studenti středních uměleckých škol v rámci povinné praxe, praktikanti - VŠ studenti pedagogických fakult v rámci realizace modelových prohlídek, studenti VŠ pedagogických a uměleckých v rámci náslechů, stážisté - VŠ studenti pedagogických fakult, kteří realizují letní výtvarné dílny v eko-ateliéru, stážisté: zahraniční studenti na delší pobyt v rámci programů ERASMUS + apod., dobrovolníci.

 

V r. 2022 proběhly konkrétně tyto praxe, stáže, exkurze, prezentace a semináře:

       praxe pro studenty středních uměleckých škol: studenti SUPŠ Žižkov, OA Hovorčovická, SŠ oděvního designu Kateřinky, SŠ Náhorní a SŠ zahradnické Litomyšl – celkem 29 studentů

       stáže pro VŠ studenty v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru - jako dozor a lektoři zde pracovalo 6 stážistů z vysokých škol z kateder výtvarné výchovy pedagogických fakult

       návštěvy studentů vysokých škol v GHMP (prezentace o činnosti edukačního odd. v EC v CMP, popř. prohlídky výstav s workshopy): pro studenty z KVV PdF ZČU Plzeň, z KVV PdF UK, KVV PdF UP v Olomouci

       exkurze studentů Fakulty architektury ČVUT – prohlídky sklepů v Domě U Kamenného zvonu + program s jejich pedagogem v koncertním sále + skicování prostoru (1. Ročníky FA ČVUT)

V červenci a srpnu 2022 v rámci Letních výtvarných dílen v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku studenti denně v otvírací době zámku návštěvníkům workshopů představovali provoz eko-ateliéru, poskytovali základní informace o zámku a zahradě, přiblížili zdejší výtvarné techniky a asistovali návštěvníkům při tvorbě.

V září 2022 si úspěšně splnili v GHMP svojí odbornou praxi mj. studenti ze Střední školy zahradnické a technické v Litomyšli – obor Výstavnictví a floristický design. Pomáhali s přípravou materiálu a předloh pro workshopy (především v eko-ateliéru), navštívili aktuální výstavy GHMP a prozkoumali grafické i architektonické koncepty výstav. Zapojili se i do příprav na knižní veletrh Art Book Fair v Troji - vytvořili předlohy k workshopům – obří experimentální herbář.

GHMP navštívily skupiny studentů výtvarné pedagogiky ze Západočeské univerzity v Plzni, z Univerzity Palackého v Olomouci a Univerzity Karlovy v Praze – šlo o prezentaci edukačních aktivit, o prohlídku edukačního centra a o prohlídku aktuálních výstav.

Edukační oddělení GHMP aktivně poskytuje údaje a informace do nejrůznějších dotazníků, výzkumů a analýz, umožňuje konzultace se studenty – např. v rámci jejich bakalářských, diplomových a disertačních prací. Důležitým zázemím i zdrojem informací pro školy a studenty je i čítárna odborné literatury a časopisů (více v samostatné kapitole).

   

1.3 Spolupráce s externisty a tým edukačního oddělení   

Pro edukační oddělení je klíčová spolupráce s externisty a specialisty. Stěžejní je ale činnost interních edukátorů. Interní edukátorky musí umět flexibilně a univerzálně realizovat programy pro všechny cílové skupiny, ovládat většinu výtvarných technik a komplexně se orientovat v dějinách především moderního a současného umění. V současné době tvoří tým edukačního oddělení 3 interní edukátorky (VŠ vzdělání – výtvarná pedagogika v kombinaci s dalšími obory – dějiny umění na KTF, bohemistika na FF, umělecké obory – malba, textilní tvorba, grafika atd.) a cca 10 externích lektorů (s různými specializacemi – jazyky, speciální pedagogika, znevýhodnění, senioři, veřejná plastika atd.). Součástí týmu edukačního oddělení je i 1 knihovnice (střední knihovnická škola, pedagogické minimum a rozsáhlá praxe) + její zástupkyně a 1 asistentka edukačního oddělení (absolventka obchodní akademie a Vyšší odborné školy informačních studií – specializace: služby muzeí a galerií), jejíž hlavní agendou je objemná administrativa tohoto oddělení.

Hlavní činností je zprostředkovávat umění tvořivými metodami všem typům škol a ostatním cílovým skupinám (rodinám s dětmi, dospělí, senioři) včetně znevýhodněných návštěvníků - v souladu se zahraničními trendy a prioritami uměleckého vzdělávání – tzn. naplňovat dostupnost umění všem. Toto je realizováno prostřednictvím vzdělávacích aktivit: interaktivních prohlídek výstav, workshopů, výtvarných dílen a ateliérů i dalších formátů – především skrze vlastní tvorbu a interakci s originály uměleckých děl s cílem efektivně, úspěšně a atraktivně předávat kvalitní vzdělávací obsah a podporovat pozitivní vztah k umění. Záměrem je snaha rozvíjet umělecké, kreativní a neformální vzdělávání a propojovat ho s formálním. Edukátorky sledují progresivní mezinárodní vzdělávací modely na úrovni EU, čerpají ze zahraničních odborných zdrojů, reflektují nejnovější trendy v uměleckém vzdělávání: interdisciplinaritu, intermedialitu, interaktivitu, rozvoj literární, mediální, informační, vizuální, kulturní a emoční gramotnosti i kreativního myšlení a společenské angažovanosti. Mezi rozvojové priority patří podpora aktivit pro seniory a znevýhodněné, rozšíření vzdělávacích programů k umění ve veřejném prostoru.  Edukační oddělení splňuje podmínky pro získání statutu metodického pracoviště v oboru. Je jedním z nejvýznamnějších center dění v této oblasti – realizuje odborné konference, semináře, mezinárodní výzkumné projekty, spravuje Centrální knihovnu Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR, kde má i zastoupení v nejvyšší funkci v předsednictvu (předsedkyně KEP RG ČR). Interní edukátorky koncipují, organizují a realizují v 7 objektech GHMP vzdělávací aktivity pro všechny cílové skupiny s důrazem na školy všech typů. Jsou členky několika významných profesních asociací a odborných pracovních skupin, které se mimo jiné věnují advokacii k podpoře kreativního vzdělávání, a to i na vládní úrovni. Na pozicích oddělení jsou vysoce kvalifikované a erudované osoby s mnohaletou praxí ve svém oboru – jde o více než 15 let praxe (edukační aktivity k více než 300 výstavám) i o bohaté zkušenosti ze spolupráce s významnými mezinárodními institucemi, organizacemi a projekty - např. Česká centra, Leica Gallery Prague, 4+4 dny v pohybu, App Your School ad. Na základě svého studia a praxe mají různé specializace – přesahy VV směrem k literatuře, písmu a textu, k ekologii a environmentu, k novým médiím, filmu, divadlu a fotografii atd. Jsou autorky Vzdělávací strategie GHMP a Koncepce online edukace. Rozsáhlá je i odborná činnost – edukační oddělení realizuje odborné konference a semináře, praxe a stáže pro SŠ a VŠ studenty, spolupracuje s vysokými školami, s dalšími institucemi a projekty, aktivně se zapojuje do významných výzkumných vzdělávacích grantových projektů ve spolupráci s dalšími organizacemi a profesními skupinami, kterými jsou edukátoři členy, i ve spolupráci se zřizovatelem, jsou i členy týmů mezinárodních projektů. Oddělení realizuje cizojazyčné výklady, koncipuje a realizuje (včetně postprodukce) online edukační aktivity, získává sponzory pro výtvarný materiál (více informací v kapitole o odborné činnosti).

GHMP spolupracuje na vzdělávacích aktivitách a doprovodných programech s externisty – kromě příležitostné spolupráce na jednorázových odborných programech a mimořádných akcích má GHMP i tým stálých externích lektorů, především pro realizaci prohlídek a workshopů pro znevýhodněné, seniory a veřejné plastice, který se snažíme dle potřeby optimalizovat a v případě potřeby rozšiřovat. Akce v GHMP zajišťují a realizují nejen interní edukátoři a externí lektoři s nejrůznějšími specializacemi, ale v programu je zahrnutá i spolupráce přímo s umělci – v návaznosti na prezentace jejich tvorby v rámci výstav či jejich zastoupení ve sbírkách GHMP nebo v souvislosti s objekty GHMP.

V r. 2022 byl postupně vybudován tým externích lektorek a spolupracovnic z Ukrajiny. V souvislosti s válkou na Ukrajině a s příchodem velkého množství ukrajinských uprchlíků do Prahy bylo potřeba vytvořit tým externistů, kteří umí ukrajinsky a případně i rusky. Tyto lektorky byly vyškoleny postupně v jednotlivých objektech a expozicích – především v Trojském zámku, Bílkově vile, Domě U Kamenného zvonu, Colloredo-Mansfeldském paláci. Jejich hlavní činností je realizace prohlídek a workshopů pro ukrajinské jednotřídky a adaptační skupiny v ukrajinštině, tlumočení akcí a workshopů pro veřejnost, překlady textů do výstav i edukačních listů k nim, pomoc s přípravou workshopů (výtvarného materiálu i předloh). Honoráře i výtvarný materiál je hrazen z fondu UNICEF (OSN).

 

1.4. Prostory pro edukaci

 

Edukační oddělení má k dispozici  3  prostory pro vzdělávací aktivity: edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci, eko-ateliér v Trojském zámku a čítárnu odborné literatury a časopisů v Bílkově vile spojenou se specializovanou badatelnou Františka Bílka. Kromě těchto prostor jsou také využívány variabilní a „mobilní“ (dočasné) edukační zázemí v rámci některých výstav ve formě interaktivních zón. Často jsou tedy workshopy realizovány právě i přímo ve výstavách GHMP a to z důvodu nutnosti přímé inspirace jednotlivými díly. Edukační oddělení GHMP se specializuje na interdisciplinární přesahy výtvarného umění směrem k dalším oborům a využívá k tomu 3 již zmíněné specializované prostory pro edukaci, které nabízejí vhodné podmínky pro realizaci konkrétních workshopů a akcí:

·    Edukační centrum GHMP: film, divadlo, fotografie a nová média

·    Eko-ateliér GHMP: ekologie a environment

·    Čítárna odborné literatury GHMP: literatura, písmo, text

  

1.4.1 Edukační centrum v Colloredo-Mansfeldském paláci

Edukační centrum je vhodné zázemí k realizaci kreativních workshopů s výraznými přesahy do oblasti nových médií, fotografie, filmu a divadla (experimentální fotografické techniky, animovaný film, užitá grafika, světelný design, kostýmní tvorba, intermediální tvorba, street art). Vybavení ateliéru umožňuje experimentovat s množstvím technik z různých oblastí výtvarného umění (kresba, malba, grafika, fotografie, prostorová, intermediální, akční i konceptuální tvorba apod.), prostor funguje jako kreativní výtvarná laboratoř. Realizují se zde aktivity pro všechny věkové kategorie včetně seniorů a znevýhodněných. Konají se zde i nejrůznější setkání oborníků, asociací výtvarných pedagogů apod. V roce 2018 byla dokončena dostavba nové části edukačního centra, takže původní prostor (cca 90m2) se rozrostl (na 180m2). Prostor je v současnosti tvořen hlavním ateliérem (interaktivní zónou), čítárnou odborné literatury (relaxační „chill-out“ zónou), dále fotografickým ateliérem s temnou komorou, doplněným příruční knihovnou zaměřenou na českou i zahraniční fotografii, film, divadlo a nová média. Dalšími prostory jsou grafická dílna s tiskařským lisem a malířský ateliér se stojany. Součástí čítárny je i Centrální knihovna Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR s dokumenty a materiály z významných projektů KEP RG ČR, ale i z jednotlivých galerií, takže je knihovna zdrojem cenných materiálů pro pedagogy, studenty a odborníky z oblasti galerijní edukace. Edukační centrum je bezbariérové.

V edukačním centru se v roce 2022 uplatnilo používání edukační pomůcky - animačního stolku, který ​​během lockdownu v roce 2021 edukační oddělení navrhlo a zrealizovalo ve spolupráci s Proudem studio. Východiskem bylo maximální využití iPadů a technické dovybavení Digilabu Edukačního centra GHMP v souladu se vzdělávací strategií – rozvoj přesahů k novým médiím. Jedná se o unikátní vybavení na míru pro potřeby edukačního oddělení GHMP s integrovaným LED osvětlením a podsvícením, které je možné regulovat a i barevně měnit. Kromě celého spektra „stop motion“ animačních technik (plošková animace, pixilace, animace objektů aj.) je možné stolek využít i pro tvorbu obrazů / koláží / scén se zapojením světla jako důležitého výrazového prostředku a pro jejich digitální záznam. Vedle toho v kombinaci s projektorem se může realizovat i liveview projekce v podobě audiovizuálních experimentů, nebo stínového divadla. Zároveň se při umístění nekonečného pozadí dá využít i jako lightbox (fotografická pomůcka pro produktovou fotografii) pro fotografování drobných předmětů a výtvarných prací. Anebo v kombinaci s různými aplikacemi se dá docílit skeneru. Animační stolek tak ve výsledku je spíše multifunkční nástroj, který umožňuje edukaci v GHMP dále rozvíjet a posouvat na další úroveň.  Digilab rozšířený o animační stolek tak nabízí další způsoby zapojení digitálních technologií, jimiž může zvyšovat a podporovat digitální gramotnost. A také snižovat nerovnost a být prevencí digitální propasti a tzv. digitálního vyloučení.

V závěru roku 2022 se edukačnímu oddělení opět podařilo dovybavit zázemí ateliéru Edukačního centra v Colloredo-Mansfeldském paláci, jedná se o kvalitní fotoaparát, nezbytný pro profesionální práci s novými médii, zvyšující možnosti tvorby během akcí zaměřených na reflexi moderního a současného umění. Toto vybavení je v současné době potřeba také k realizaci online edukačních aktivit na profesionální úrovni.


1.4.2 Eko-ateliér v oranžérii Trojského zámku

 

V roce 2022 byl opět intenzivně využíván i eko-ateliér v oranžérii. Prostor eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku je unikátem v rámci celé Prahy. Tento sezónní kreativní prostor slouží k realizaci edukačních programů s významným rozměrem, se zaměřením na environmentální a ekologický kontext ve vztahu k umění. Ateliér splňuje podmínku bezbariérovosti, a proto je ideální také pro aktivity určené znevýhodněným a handicapovaným (např. vozíčkáři, nevidomí návštěvníci ad.) i pro maminky s kočárky. Zároveň jde o relaxační zónu, kterou mohou návštěvníci využít k oddychu v turisticky rušné části Prahy. Realizují se zde nejrůznější techniky a principy založené na zpracování přírodních materiálů (většinou i přímo ze zdejší zahrady), které umožňují přiblížit principy recyklace (výroba ručního papíru, práce s keramickou hlínou, textilní tvorba, vosková batika, haptické a akustické aktivity, výroba objektů z přírodních materiálů, land-art, aranžování květin atd.). Prostor byl i v roce 2022 využíván také k mimořádným projektům (Letní výtvarné dílny, Trojské vinobraní, Den pro Trojskou kotlinu, knižní veletrh Art Book Fair). Ve školním roce (letní sezóna) byl navštěvován školami a ostatními skupinami. Celý červenec a srpen probíhaly po celou otevírací dobu zámku celodenní Letní výtvarné dílny (návštěvnost za červenec a srpen celkem  + příměstské tábory). V rámci těchto akcí si splnili praxe a stáže studentky a studenti VŠ. Po celou sezónu zde byly realizovány edukační aktivity pro všechny věkové kategorie včetně znevýhodněných. V roce 2022 byl eko-ateliér intenzivně navštěvován ukrajinskými dětmi a rodinami, kteří se do České republiky dostali z důvodu útěku před válečným konfliktem na Ukrajině.

V roce 2022 se edukačnímu oddělení dařilo dále rozvíjet výtvarné aktivity spojené s využitím zázemí pro tvorbu keramiky v eko-ateliéru v oranžérii Trojského zámku. Tato výtvarná činnost je realizována v návaznosti na barokní keramické dekorativní vázy, umístěné v zahradě zámku a na dlouhodobou výstavu s názvem Kamenné poklady pražských zahrad, která se nachází ve sklepích Trojského zámku. Jedná se vybavení, jako je keramická pec, hrnčířský kruh, glazury, nástroje a pomůcky, regály na sušení výrobků atd.


1.4.3 Čítárna a studovna odborné literatury a časopisů v Bílkově vile

Součástí edukačního oddělení GHMP je prezenční čítárna a studovna odborné literatury a časopisů, která zde byla opět i v r. 2022 zájemcům k dispozici. Návštěvnost, kterou denně řádně monitoruje hlavní knihovnice i její zástupkyně, byla v letošním roce cca 1281 osob. Je však potřeba zohlednit, že z důvodu přípravy nové expozice byla Bílkova vila do konce června 2022 uzavřena veřejnosti kvůli přípravě nové expozice. Čítárna byla v tomto období veřejnosti otevřena, uzavření expozice však logicky snížilo návštěvnost samotné čítárny. Počet nových přírůstků za r. 2022 byl 31. V listopadu 2022 by František Bílek oslavil 150 let od narození a to byl důvod, že Galerie hlavního města připravila na ten den bohatý doprovodný program (workshop, komentované prohlídky atd.).

Čítárna je zaměřena na současné výtvarné umění, architekturu a design. Byla do Bílkovy vily umístěná v r. 2016. V letech 1998–2016 byla situována v Domě U Zlatého prstenu, který je od r. 2016 ve správě Muzea hl. m. Prahy. Čítárna nabízí zájemcům uměnovědnou literaturu, rozsáhlé spektrum katalogů k výstavám  GHMP i časopisů o výtvarném umění. Přímo v čítárně se aktuálně nachází cca 1 500 titulů, celkově je však čtenářům k dispozici cca 6 000 knižních publikací, které jsou umístěny v externím skladu. Část fondu čítárny je věnovaná osobnosti Františka Bílka. Vedle studovny je na vyžádání zpřístupněna specializovaná badatelna. Seznam dostupných knih a publikací je k dispozici v čítárně a na webových stránkách GHMP v sekci edukace, v části o čítárně. Část knih byla umístěna v externím skladu v Domě fotografie. Proběhly všechny inventury čítárny i příručních knihoven.

Odborná knihovna a studovna je jedním ze základních standardů každé větší galerie (což se zjistilo i v rámci výzkumu Rady galerií ČR) a měla by tak být v provozu bez ohledu na její návštěvnost, tedy bez ohledu na to, zda se to instituci finančně vyplatí. Čítárna a studovna v Bílkově vile funguje nyní jako provizorní prostor pro udržení kontinuity provozu. 

Plánována je velká reprezentativní čítárna a studovna v Colloredo-Mansfeldském paláci, která by měla mít dostatečně velkou prostorovou kapacitu (prostor v Bílkově vile je totiž původně koncipován jako badatelna s malou kapacitou) a byla by umístěna na dostupnějším místě.

Vstupné je zde minimální (vstřícné lidem, tzn. cílem zde tedy není výdělek pro GHMP, ale jde o službu veřejnosti). V souladu s vzdělávací strategií GHMP je čítárna nutná součást edukace a významným rozměrem edukačního oddělení.

V čítárně v Bílkově vile byla v minulosti také realizována odborná exkurze pro knihovníky ze SKIP (Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR), kteří se zajímali o fungování čítárny i o systém evidence knih – vše hodnotili velmi pozitivně. Prostory v Bílkově vile v ateliéru Františka Bílka i ve zdejší čítárně a studovně jsou vzhledem k zaměření expozice ideální pro realizaci mezioborových přesahů směrem k literatuře a textu.

Hlavní knihovnice odborné čítárny, studovny a knihovny GHMP je na své pozici již 16 let. Její činnost zahrnuje zajišťování prezenčních zápůjček pro širokou veřejnost, zejména pro studenty uměleckých oborů. Umožňuje zápůjčky interního charakteru odborným pracovníkům GHMP. Stará se o knižní fond čítárny a příruční knihovny jednotlivých oddělení, periodicky inventarizuje knižní fond, nakupuje literaturu a zařazuje přírůstky publikací za zápůjčky děl i nejnovější katalogy z výstav GHMP. Vede administrativní agendu kompletního knižního fondu GHMP. Iniciovala zprovoznění čítárny a studovny v Bílkově vile po přesunu z Domu U Zlatého prstenu, zachovala tak kontinuitu jejího provozu. Prezentuje čítárnu školním skupinám i odborníkům. Má mnoho let praxe v knihovnictví. Její praxe zahrnuje i pedagogické zkušenosti. Vystudovala střední odbornou školu se zaměřením na knihovnictví a knihkupectví.

V r. 2022 byla, v návaznosti na předchozí rok, rozšiřována Edukační knihovna GHMP. V souladu s vzdělávací koncepcí a strategií GHMP i v souvislosti s plánovanou novou velkou reprezentativní čítárnou a studovnou GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci bylo záměrem GHMP vybudovat specializovanou Edukační knihovnu GHMP. Podobná knihovna s edukačními materiály z nejvýznamnějších českých galerií a dalších zdrojů zatím v ČR neexistuje. Tvoří jí 2 sekce: 1/ Centrální knihovna KEP RG ČR: vzdělávací materiály, dokumenty, odborné publikace a edukační listy ze společných výstupů z významných projektů KEP RG ČR i edukační materiály a publikace z jednotlivých členských galerií (většina materiálů je v elektronické formě, menší část je i v tištěné formě - např. z důvodu vyčerpání zásob jednotlivých galerií a distribuce kompletně celého nákladu školním skupinám) + odkazy na on-line projekty + nejrůznější strategické materiály a dokumenty od odborné konzultantky RG ČR, PhDr. Alexandry Brabcové, 2/ Mezinárodní edukační knihovna: publikace, metodické příručky, edukační listy apod. z dalších významných nejen českých, ale i zahraničních galerií a muzeí, publikace z kateder VV z významných českých univerzit, diplomové a disertační práce apod., publikace z odborných vzdělávacích projektů. Záměrem a cílem je shrnutí maxima dostupných materiálů o galerijní edukaci a vytvoření významného zdroje informací pro odborníky z tohoto oboru, příp. i pro veřejnost. Tato knihovna má sloužit nejen členům KEP RG ČR, ale i dalším edukátorům, lektorům, učitelům i studentům – např. při tvorbě seminárních, diplomových a disertačních prací i k dalšímu výzkumu (tzn. budoucím pedagogům v kulturních institucích – galerie, muzea, knihovny, památníky atd.). Jde o cenný zdroj informací především pro odbornou, ale i pro širokou veřejnost. Projekt má tedy velký přínos, smysl a dopad. Tato knihovna je záměrně umístěná v Edukačním centru GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci v centru Prahy z důvodu výborné dostupnosti. V současné době je i oficiální adresa RG ČR uvedená v GHMP a v EC v CMP se konají pravidelná setkání odborných komor včetně předsednictva RG ČR (KŘ, KOP, KEP) i dalších organizací orientovaných na galerijní edukaci a umělecké vzdělávání (Asociace výtvarných pedagogů, Národní pedagogický institut atd.) a realizují se zde odborné praxe a stáže studentů ze středních a vysokých uměleckých a pedagogických škol, takže budou materiály výborně dostupné i těmto praktikantům a stážistům. V souladu se strategií GHMP a záměrem přesunout oficiální odbornou čítárnu a studovnu GHMP do Colloredo-Mansfeldského paláce, kde je v plánu velký reprezentativní prostor a intenzivnější provoz i rozšíření služeb, je umístění knihovny KEP v CMP také ideální (tzn. koncentrace knih GHMP v jednom místě, včetně současného externího skladu).


1.5. Sponzoři a vícezdrojové financování

Edukační oddělení GHMP se snaží každoročně úspěšně rozvíjet vícezdrojové financování. Kromě čerpání financí z vlastního rozpočtu oddělení a z mimořádných finančních prostředků Magistrátu hl. města Prahy také úspěšně rozvíjí materiální sponzoring a získává výtvarný materiál od řady firem. Atraktivní prostory edukačních pracovišť a jejich smysluplné a přínosné využití pro širokou veřejnost jsou skvělou příležitostí a motivací k podpoře od sponzorů, se kterými se spolupráce pozitivně rozvíjí. Vedle klasických výtvarných pomůcek edukační oddělení využívá i další zbytkový materiál, který lze alternativně a nápaditě využít i umělecky recyklovat.

V roce 2022 edukační oddělení obdrželo finančně hodnotné materiální sponzorské dary od prodejny výtvarných potřeb Zlatá loď - a to v hodnotě cca 80 000 Kč a nůžky a řezačky papírů od firmy Fiskars v hodnotě cca 60 000 Kč, primárně určené na realizaci výtvarných workshopů pro děti z Ukrajiny, ale samozřejmě i pro ostatní návštěvníky. Velmi užitečné byly také dary od prodejny Tapety metro Florenc - velké množství papírových a samolepicích tapet, tvůrčím způsobem využitelných během výtvarných workshopů k výstavám GHMP. Díky firmě VersaCo – MC PEN byla po celý rok čerpána sleva 25% na nákup výtvarného materiálu v obchodech této společnosti. Zároveň edukační oddělení nadále pracovalo s materiálními sponzorskými dary z předchozích let, a to např. od firmy Preciosa - barevné korálky mnoha druhů, HET color - široká škála akrylových barev a S.O.S dekorace - dekorativní předměty k tvorbě instalací.

Aktivity edukačního oddělení – především v rámci integrace cizinců (hlevně uprchlíků z Ukrajiny) byly významně podpořeny fondem UNICEF. Tyto aktivity budou od UNICEF významně a systematicky podporovány v dalších letech. V plánu je, že by tato podpora mohla být trvalá – v rámci integrace všech cizinců (hlavně dětí). Více informací je v samostatné kapitole aktivitách pro ukrajinské uprchlíky.

 

1.6. Online edukace


Po dvou letech omezení v souvislosti s pandemií koronaviru, které edukační oddělení řešilo rozvojem a posilováním online edukace, byl rok 2022 návratem k plnohodnotnému a přímému kontaktu s uměleckými díly. Online edukační prostor ovšem nezůstal nerozvíjen a naopak byl obohacen o další edukační materiály. V souvislosti s vypuknutím války na Ukrajině byl záhy vytvořen edukační list Vítej v České republice, který byl nejen online dostupný, ale také byl distribuován do Krajského asistenčního centra pomoci Ukrajině v Praze v Kongresovém centru.  Vybrané, již publikované edukační listy pak byly postupně přeloženy do ukrajinštiny a staly se stálou online nabídkou pro Ukrajince nově přicházející do České republiky.  Na webu GHMP v sekci Artotéka jsou volně ke stažení všechny edukační a metodické materiály, které jsou tvořeny z online edukačních listů a úkolů, edukačních videí a metodických publikací. Online edukačních listů a úkolů je momentálně k dispozici na webu galerie 32 – z toho 27 česky a 5 ukrajinsky. Jsou doplněné o fotografie, ilustrace a videa. Tyto materiály jsou vhodné pro všechny cílové skupiny a věkové kategorie. Zadání, úkoly a návody lze nejrůzněji modifikovat a variovat (tematicky, obsahově, časově, úrovní náročnosti – možnost přizpůsobit různým věkovým kategoriím). Workshopy jsou realizovatelné doma, ve škole a některé i ve veřejném prostoru či objektech GHMP, s běžně dostupnými materiály a vybavením. Jde o pestrou škálu témat a okruhů: např. fotografie, veřejná plastika, animovaný film, sochařství a písmo, architektura, konceptuální umění atd. Východiskem jsou díla ze sbírek, expozice nebo objekty GHMP. Také byly vytvořeny edukační listy s názvem Naslouchejte sochám II jako doprovodný materiál k druhému ročníku sochařské výstavy ve veřejném prostoru s názvem Místa´22 / Sochy pro Zbraslav

Součástí nabídky pro online vzdělávání jsou i dvě online metodické publikace – metodické příručky, které jsou zdrojem inspirace, podnětů, tipů a nápadů na výtvarné úkoly i hry. Hlavním cílem je smysluplné a kreativní využití nových médií v edukaci k efektivnímu zprostředkování kvalitního vzdělávacího obsahu. Jde o výstup z mezinárodního edukačního projektu „App Your School“, na kterém se podíleli edukátoři z osmi evropských zemí, včetně ČR (GHMP). Národní toolkit obsahuje koncepty k 15 vybraným nejlepším digitálním ateliérům, Evropský manuál tvoří 40 konceptů těchto workshopů. Vše je doplněno fotodokumentací, návody i odkazy na videa z realizovaných akcí. Workshopy jsou interdisciplinární, týkají se například propojení výtvarné výchovy s dalšími předměty, takže je lze využít nejen pro VV, ale i pro další obory.

Edukační videa – vzdělávací tutoriály pro rodiny s dětmi, žáky, studenty a pedagogy, ale i pro ostatní věkové kategorie, které vznikly v období koronavirové pandemie, jsou i nadále dostupné a využívané. Jde o návody ve stylu "krok za krokem" k zajímavým výtvarným úkolům a workshopům, které jsou inspirovány především vybranými díly ze sbírek GHMP. Videa obsahují teoretickou a následně výtvarnou část, jejichž prostřednictvím se mohou zájemci seznámit blíže se sbírkami galerie, naučit se nové výtvarné techniky, postupy a metody. Zadání je realizovatelné doma nebo ve škole, s běžně dostupnými materiály a vybavením. Tutoriály jsou koncipované ve 2 liniích na základě inspiračních podnětů a východisek: výrazní autoři a jejich rukopis a styl a výtvarné náměty. Tato videa mohou efektivně podpořit a obohatit distanční i klasickou výuku nebo zpestřit dětem náplň volného času. K dispozici jsou momentálně na webu galerie v Artotéce a na Youtube kanálu GHMP 3 videa: Alena Kučerová, Jiří Sopko a Zátiší. Narůstuající počty zhlédnutí ukazují, že i bez cílené propagace zájem o tato videa přetrvává, a tím potvrzují účinnost tohoto formátu v současné době. Proto by edukační oddělení chtělo tento formát online edukace nadále rozvíjet.  S tím souvisí i schopnost realizovat videa na profesionální úrovni především díky vybavení (digitální zrcadlovka, stabilizátor, světla, softwary), které se daří systematicky edukačnímu oddělení pořizovat v posledních letech v rámci mimořádných investičních prostředků. Edukátorky GHMP v r. 2022 také vyvinuly 2 vzdělávací videa ke dvěma objektům – k Colloredo-Mansfeldskému paláci a k Domě U Kamenného zvonu. Videa se týkají interiérů těchto budov. Do historických prostor CMP se nyní není možné z důvodu rekonstrukce dostat, takže video supluje částečně jejich prohlídku. Video k Domu U Kamenného zvonu je zase fikcí, jak mohly interiéry a jejich vybavení v doně středoveku vypadat.

 

Souhrnné představení online edukace GHMP proběhlo v rámci konference Pandemie jako příležitost k invenci, která měla za cíl představit výběr z dosavadních metod a přístupů k digitálním technologiím uplatněných během pandemie v muzejním a galerijním prostředí.


1.7 Vize a plány pro další období

Mezi stěžejní priority a plány pro následující období patří    další rozvoj online edukace a zapojení nových médií na ještě vyšší a profesionálnější úrovni (mj. i v souvislosti s navýšením informatiky na školách, v rámci níž mohou školy některé programy galerií a muzeí také navštěvovat). Stěžejní prioritou je ještě intenzivnější a systematičtější realizace a rozšiřování programů a projektů na téma integrace cizinců - aktuálně ukrajinských uprchlíků. Kromě již stávajících i velmi úspěšných a intenzivních akcí pro cizince, menšiny, komunity a uprchlíky bude v r. 2023 zahájen nový cyklus mezigeneračních a integračních aktivit. Plánujeme maximální využití finanční podpory z fondu UNICEF. Nadále plánujeme posilovat spolupráci s vysokými školami, rozvíjet odborné aktivity, rozšiřovat Edukační knihovnu GHMP v EC v CMP, podporovat advokacii v rámci uměleckého, kreativního a neformálního vzdělávání, pokračovat v aktivitách pro znevýhodněné a seniory.